POSTANOWIENIE przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn.: „Budowa zakładu biometanu z zespołem kogeneracyjnym i węzłem produkcji nawozów” na działce nr 34 w miejscowości Sulisławice, gmina Świdnica
- Szczegóły
- śluza przyjęciowa biomasy kiszonkowej,
- węzeł przygotowania substratu,
- węzeł oczyszczania biogazu,
- węzeł techniczny,
- siłownia kogeneracyjna,
- węzeł produkcji nawozów organiczno – mineralnych,
- Inwestor
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu
- Dyrektor Zarządu Zlewni w Legnicy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świdnicy
- Sołtys wsi Sulisławice
- a/a A. Jurkiewicz
- Administratorem Pani / Pana danych jest Urząd Gminy Świdnica ul. Głowackiego 4, 58 – 100 Świdnica.
- Inspektorem ochrony danych w Urzędzie Gminy Świdnica jest Pan Krzysztof Olejniczak. Dane kontaktowe inspektora ochrony danych: tel. 609 010402, adres e-mail: krzysztof.olejniczak@comars.pl.
- Pani / Pana dane osobowe przetwarzane są w celu realizacji zadań gminy zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym ( Dz.U. z 2017r. poz.1875,poz.2232, z 2018r. poz.130) oraz ustawą z dnia 27 sierpnia 2009r o finansach publicznych (Dz.U. z 2017r. poz.2077). - Pani / Pana dane osobowe przechowywane będą przez okres zgodny z Rzeczowym Wykazem Akt.
- Ma Pani / Pan prawo do:
- dostępu do treści swoich danych;
- żądania sprostowania lub usunięcia swoich danych;
- żądania ograniczenia przetwarzania;
- przeniesienia swoich danych;
- wniesienia sprzeciwu;cofnięcia zgody na przetwarzanie, jeśli dokonuje się ono na podstawie dobrowolnej zgody (nie wpływa to wszakże na legalność przetwarzania danych między udzieleniem zgody a jej cofnięciem).
- Ma Pani / Pan prawo do wniesienia skargi Prezesa Urzędu Ochrony Danych gdy uzna Pani / Pan, że przetwarzanie dotyczących Pani / Pana danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016r.
- Podanie przez Panią / Pana danych osobowych jest konieczne do realizacji zadań gminy.
- Urząd Gminy Świdnica nie prowadzi zautomatyzowanego przetwarzania danych w formie profilowania.
Świdnica, dnia 11.03.2022
ZOŚ.6220.01.2022
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 63 ust.1 i ust.4, a także art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U z 2021 r., poz. 2373 ze zm.), a także § 3 ust.1 pkt 37 lit. c, pkt 47 oraz pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U z 2019r., poz. 1839) oraz art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( t.j. Dz. U z 2021 r., poz. 735 ze zm.),po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – Archipol Sp. z o.o., ul. Parafialna 69A, 52-233 Wrocław,
postanawiam nałożyć obowiązek:
1. przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn.: „Budowa zakładu biometanu z zespołem kogeneracyjnym i węzłem produkcji nawozów” na działce nr 34 w miejscowości Sulisławice, gmina Świdnica,
2. sporządzenia raportu o oddziaływaniu w/w przedsięwzięcia na środowisko w zakresie zgodnym z wymogami art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U z 2021 r., poz. 2373 ze zm.).
Uzasadnienie
W związku z wnioskiem z dnia 06 grudnia 2021 roku (data wpływu do tut. Urzędu 07.12.2021 r.) Inwestora - Archipol Sp. z o.o., ul. Parafialna 69A, 52-233 Wrocław, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa zakładu biometanu z zespołem kogeneracyjnym i węzłem produkcji nawozów” na działce nr 34 w miejscowości Sulisławice, gmina Świdnica, obwieszczeniem z dnia 04 stycznia 2022 roku strony zostały poinformowane o wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiotowej sprawie.
Planowana inwestycja należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienionych w § 3 ust.1 pkt 37 lit. c, pkt 47 oraz pkt 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U z 2019r., poz. 1839), dla których przeprowadzenie oceny o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko może być wymagane.
Zgodnie z art. 75 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U z 2021 r., poz. 2373 ze zm.) organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Wójt Gminy Świdnica. Na podstawie art. 64 ust. 1 w/w ustawy, Wójt Gminy Świdnica zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu, Dyrektora Zarządu Zlewni w Legnicy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świdnicy o opinię, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu postanowieniem z dnia 03.03.2022 roku, znak WOOŚ.4220.29.2022.ASA.3 wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a raport winien zawierać elementy wymienione w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U z 2021 r., poz. 2373 ze zm.), ze szczególnym uwzględnieniem wpływu inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym w szczególności na siedlisko przyrodnicze 91E0 łęgi wierzbowe, topolowe, olszowe i jesionowe ( Salicetum albo – fragilis, Populetum albae, Alnenion glutinoso – incanae) i olsy źródliskowe oraz chronione gatunki zwierząt wymienione w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U., poz. 2183 ze zm.)
Dyrektor Zarządu Zlewni w Legnicy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie postanowieniem z dnia 21.01.2022 roku, znak WR.ZZŚ.1.435.7.2022.EG wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a raport winien zawierać elementy wymienione w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U z 2021 r., poz. 2373 ze zm.) ze szczególnym uwzględnieniem niżej podanych zagadnień z zakresu ochrony środowiska gruntowo – wodnego w aspekcie oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na stan jednolitych części wód oraz realizację celów środowiskowych:
1. Przedstawić wszystkie rodzaje ścieków powstające na etapie realizacji przedsięwzięcia wraz z określeniem ich składu i sposobem odprowadzania.
2. Wyjaśnić w sposób szczegółowy zastosowane rozwiązania w zakresie ochrony środowiska gruntowo – wodnego przed zanieczyszczeniem podczas eksploatacji przedsięwzięcia.
3. Opisać wpływ projektowanej inwestycji na wody gruntowe na podstawie rozpoznanych warunków hydrogeologicznych na terenie projektowanego przedsięwzięcia i w jego bezpośrednim sąsiedztwie.
4. Opisać ryzyko wystąpienia awarii przemysłowych przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii w projektowanych instalacjach.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świdnicy postanowieniem nr 20/22 z dnia 09.02.2022 roku, znak ZNS.9022.4.1.2022 stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a raport winien zawierać elementy wymienione w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U z 2021 r., poz. 2373 ze zm.) ze szczególnym uwzględnieniem niżej podanych zagadnień:
- szczegółowo opisać proces technologiczny, w tym sposób postępowania z surowcem wraz z opisem miejsc jego składowania ( na terenie zakładu i poza nim),
- szczegółowo przedstawić sposób hermetyzacji procesu produkcji na poszczególnych etapach,
- poddać szczegółowej analizie przyjęte rozwiązania procesu technologicznego pod kątem zabezpieczeń środowiska przed uciążliwością odorową.
Tutejszy Organ po przeanalizowaniu zgromadzonej dokumentacji uznał, że planowane przedsięwzięcie może znacząco oddziaływać na środowisko i tym samym wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Przedmiotem planowanej inwestycji jest budowa od podstaw Zakładu Produkcji Biometanu o wydajności produkcji 15 0051 000 Nm³ biometanu rocznie, o ekwiwalentnej mocy elektrycznej 6,3 MW, wytwarzającego biogaz rolniczy, zielony biometan, odnawialną energię elektryczną z kogeneracji, ciepło, opcjonalnie chłód oraz proferment wykorzystywany w węźle produkcji nawozów do produkcji nawozów rolniczych. Moc elektryczna analizowanego Zakładu Produkcji Biometanu przekracza więc graniczną wielkość mocy elektrycznej 0,5 MW. Inwestycja zlokalizowana będzie na działce nr 34, obręb Sulisławice, gmina Świdnica. Powierzchnia przeznczona pod zabudowę przemysłową wynosić będzie około 3,07 ha. Teren przeznaczony pod inwestycję objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, przyjętym uchwałą Rady Gminy Świdnica Nr LXIV/522/2010 z dnia 21 kwietnia 2010 r. (Dz. Urz. Woj. Dolnośląskiego z 2010 r., nr 106, poz. 1666). Planowane przedsięwzięcie położone jest na terenach oznaczonych symbolem 28P/U – teren użytkowany rolniczo, przeznaczenie terenu pod zabudowę produkcyjno – usługową.
W ramach analizowanego przedsięwzięcia zostaną wybudowane m.in.:
- hala techniczna, a w niej:
- zamknięte komory fermentacyjne,
- zbiornik na poferment, wodę procesową, biogaz, biometan, skroplony CO₂ i skroplony biometan Bio – LNG,
- stacje: produkcji biometanu, skraplania biometanu, skraplania CO₂,
- budynek administracyjno – socjalny,
- hala magzynowa,
- pochodnia gazowa / świeczka,
- waga samochodowa,
- plac na składowanie kiszonki w rękawach,
- drogi wewnętrzne, place manewrowe i parkingi dla środków transportu.
Na terenie zakładu w procesie wygazowania surowców rolniczych (kiszonek substratowych) wytwarzany będzie biogaz rolniczy, składający się głównie z metanu i dwutlenku węgla. Proces wygazowania prowadzony będzie w zamkniętych komorach fermentacyjnych. Z otrzymanego biogazu produkowane będą: biometan w postaci gazowej lub skroplonej, energia elektryczna, ciepło oraz skroplony CO₂, który następnie częściowo będzie przetwarzany na suchy lód. Produktem ubocznym wygazowania kiszonek będzie tzw. proferment, który będzie wykorzystywany jako surowiec do produkcji nawozów organiczno – mineralnych.
Zakład produkcji biometanu z zespołem kogeneracyjnym i węzłem produkcji nawozów będzie pracować w trybie ciągłym (24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu). Dostawy surowców produkcyjnych i komponentów oraz odbiór produktów będą prowadzone transportem kołowym. Przewiduje się, że ruch pojazdów ciężarowych (około 49 pojazdów na dobę) i osobowych (około 30 pojazdów na dobę) będzie się odbywał wyłącznie w porze dziennej, tj. w godzinach 6 °° - 22 °°.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia głównymi uciążliwościami będą hałas oraz zanieczyszczenie powietrza spowodowane prowadzonymi pracami budowlanymi i transportem. W raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko należy w sposób szczegółowy określić planowany zakres wykonywanych prac, rodzaj i ilość emitowanych w czasie ich trwania zanieczyszczeń oraz poziom hałasu. Do możliwych zagrożeń na etapie budowy należy także zanieczyszczenie środowiska gruntowo – wodnego w wyniku wycieku substancji ropopochodnych w sytuacjach awaryjnych. W raporcie należy opisać sposób zagospodarowania zaplecza budowy oraz postępowania w sytuacjach awaryjnych w celu ochrony środowiska gruntowo – wodnego. Ponadto etap realizacji przedsięwzięcia wiązać się będzie z wytwarzaniem odpadów oraz powstawaniem ścieków.
Etap eksploatacji przedsięwzięcia również będzie wiązał się z emisją zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego. Źródłami emisji zanieczyszczeń będą: śluza przyjęciowa biomasy w hali technicznej (emisja produktów spalania paliw w silnikach ciągników dostarczających biomasę), agregaty kogeneracyjne, pochodnia gazowa ( emisja powstająca na skutek spalania nadmiaru wyprodukowanego biogazu) oraz ruch komunikacyjny pojazdów ciężarowych i osobowych po terenie inwestycji. W sytuacjach awaryjnych (kiedy nadmiar biogazu nie zostanie spalony w agregatach i pochodni) może dojść do emisji metanu z instalacji. Przedstawiona w raporcie analiza emisji zanieczyszczeń do powietrza winna obejmować wszystkie emitory występujące na terenie zakładu i być przeprowadzona w oparciu o referencyjne metodyki modelowania poziomów substancji w powietrzu. Uzyskane wyniki winny być omówione pod kątem dotrzymania wartości określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r. w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2010 r., Nr 16, poz. 87) oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2021r., poz. 845). W analizie należy uwzględnić aktualne tło substancji i tło opadu substancji pyłowej, określone przez właściwy inspektorat ochrony środowiska, jako stężenie uśrednione dla roku. W razie wystąpienia możliwości przekroczeń wartości określonych w w/w rozporządzeniach należy zaproponować środki minimalizujące oraz udowodnić ich skuteczność (np. poprzez właściwe modelowanie).
Najbliższe tereny chronione akustycznie znajdują się w odległości około 160 m od terenu przedsięwzięcia. Są to tereny przeznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkaniowo – usługową. Etap eksploatacji przedsięwzięcia związany będzie z emisją hałasu, którego źródłami będą: zespoły urządzeń technologicznych zainstalowanych w budynkach, napędy mieszadeł zbiorników fermentacyjnych i zbiorników pofermentu, zespołów urządzeń wentylacyjnych, zespołów urządzeń chłodniczych agregatów kogeneracyjnych, wyloty spalin silników gazowych, pochodnia gazowa oraz ruch pojazdów w obrębie terenu przedsięwzięcia. Raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko winien zawierać analizę wpływu inwestycji na klimat akustyczny, z uwzględnieniem wszystkich źródeł hałasu jakie będą funkcjonować na terenie przedsięwzięcia oraz jej wpływ na najbliższe tereny chronione akustycznie. Szczegółowe analizy akustyczne należy uzupełnić załącznikami graficznymi z rozkładem izofon, uwzględniającymi najbliższe tereny chronione akustycznie. Na mapie należy przedstawić także lokalizację punktów kontrolno – pomiarowych.
Realizacja przedsięwzięcia oraz jego późniejsze funkcjonowanie będzie wiązało się z wytwarzaniem odpadów, w tym odpadów niebezpiecznych. W raporcie należy wskazać wszystkie przewidywane rodzaje odpadów, podać ich ilość oraz opisać sposoby zagospodarowania poszczególnych rodzajów odpadów.
Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien uwzględnić kwestię powstawania ścieków o charakterze bytowym i przemysłowym oraz wód opadowych i roztopowych. Należy opisać sposób postępowania z powstałymi ściekami, w tym miejsce ich odprowadzania oraz przeanalizować wpływ inwestycji na środowisko gruntowo – wodne na etapie eksploatacji.
Raport powinien uwzględnić także analizę potencjalnego oddziaływania w ujęciu skumulowanym w odniesieniu do istniejących i planowanych przedsięwzięć w okolicy.
Po przeanalizowaniu możliwości oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia w zakresie aspektów przyrodniczych stwierdzono, że w zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary górskie, obszary przylegające do jezior, obszary wodno – błotne i inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym ujścia rzek, a także obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody – w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tj. Dz. U z 2021r., poz. 1098 ze zm). Najbliżej położony obszar Natura 2000: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Modraszki koło Opoczki PLH020094 znajduje się w odległości około 9 km. W zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie znajdują się korytarze ekologiczne. W bezpośrednim sąsiedztwie terenu inwestycji (działka o nr 67, obręb Sulisławice) zlokalizowane jest siedlisko przyrodnicze 91E0 łęgi wierzbowe, topolowe, olszowe i jesionowe ( Salicetum albo – fragilis, Populetum albae, Alnenion glutinoso – incanae) i olsy źródliskowe – wymienione w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 13 kwietnia 2010 r. w sprawie siedlisk przyrodniczych oraz gatunków będących przedmiotem zainteresowania Wspólnoty, a także kryteriów wyboru obszarów kwalifikujących się do uznania lub wyznaczenia jako obszary Natura 2000 (Dz. U 2014 r., poz. 1713). Raport winien analizować wpływ inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym w szczególności na siedlisko przyrodnicze 91E0 łęgi wierzbowe, topolowe, olszowe i jesionowe ( Salicetum albo – fragilis, Populetum albae, Alnenion glutinoso – incanae) i olsy źródliskowe oraz chronione gatunki zwierząt wymienione w rozporządzeniu Ministar Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U., poz. 2183 ze zm.).
W raporcie należy uwzględnić wszystkie aspekty oddziaływania inwestycji na środowisko, w tym także wpływ na ludzi, powietrze, powierzchnię ziemi, warunki hydrogeologiczne rejonu inwestycji, a wszelkie wnioski należy podeprzeć przeprowadzoną dogłębnie analizą oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia. Wspomniana analiza powinna zostać przeprowadzona dla najbardziej niekorzystnych dla środowiska parametrów pracy (łączne funkcjonowanie wszystkich źródeł emisji, których jednoczesna praca jest możliwa pod względem technologicznym). W razie możliwości wystąpienia oddziaływania inwestycji przekraczającego dopuszczalne poziomy i standardy jakości środowiska należy zaproponować działania eliminujące lub minimalizujące takie oddziaływanie.
Analizując załączoną do wniosku dokumentację można stwierdzić, że nie wyjaśnia ona w sposób szczegółowy ważnych kwestii dotyczących ochrony środowiska wodno – gruntowego na placu do składowania kiszonki oraz postępowania ze ściekami powstającymi podczas mycia posadzek (sposób odprowadzenia do szczelnego zbiornika). Konieczne jest uszczegółowienie informacji o zbiorniku wody procesowej (m.in. rodzaju zbiornika, pochodzeniu wody gromadzonej w zbiorniku). Nie ma przedstawionych sposobów zabezpieczenia wód i gruntu, a także instalacji kanalizacyjnych, przed przedostaniem się substancji niebezpiecznych w sytuacjach awaryjnych. Brakuje informacji czy ścieki będą zawierać substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego. na podstawie przedstawionych informacji zawartych w KIP nie można jednoznacznie stwierdzić, że zamierzenie inwestycji pozostanie bez wpływu na środowisko gruntowo – wodne. Planowane przedsięwzięcie będzie się wiązało ze zmianą użytkowania terenu, koniecznością ingerencji w aktualny stan powierzchni, budową nowych obiektów i instalacji. Raport oceny oddziaływania na środowisko powinien przedstawić charakterystykę istotnych procesów etapu budowy, w tym planowanych zakresów robót ziemnych oraz podjętych działań mających na celu ochronę środowiska gruntowo – wodnego. należy przedstawić oddziaływanie przedsięwzięcia na możliwą zmianę warunków gruntowo – wodnych terenów sąsiednich, uwzględniając rozpoznane warunki hydrogeologiczne i przyjęte rozwiązania projektowe w tym zakresie. Należy wskazać działania i rozwiązania techniczne lub technologiczne, których zastosowanie ma zapewnić, że oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia na każdym etapie przedsięwzięcia nie przekroczy standardów jakości środowiska. Ocena oddziaływania na środowisko pozwoli na określenie wpływu przedmiotowej inwestycji na środowisko gruntowo – wodne oraz na stan jednolitych części wód powierzchniowych (JCWP): Jabłoniec o kodzie PLRW600016134529, która została zaklasyfikowana jako naturalna część wód oraz Bystrzyca od Walimki do Piławy o kodzie PLRW6000813439, która została zaklasyfikowana jako silnie zmieniona część wód oraz jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) – PLGW6000108 i na realizację celów środowiskowych, określonych w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r.(Dz. U. z 2016 r., poz. 1967).
Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko to również zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa dotkniętego skutkami lub też mającego interes w podejmowanej decyzji o istotnych zagadnieniach związanych z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia. Przedmiotowa inwestycja, ze względu na swój charakter, wiąże się ze zwiększonym ryzykiem konfliktów społecznych. Przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko umożliwi również społeczeństwu wzięcia czynnego udziału w postępowaniu oraz umożliwi zapoznanie się z raportem o odziaływaniu inwestycji na środowisko.
Po przeanalizowaniu zgromadzonego materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie, biorąc pod uwagę rodzaj, skalę przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z realizacją przedsięwzięcia, emisję substancji do środowiska, czas trwania oddziaływania oraz wpływ na środowisko przyrodnicze, Wójt Gminy Świdnica uznał, że planowane przedsięwzięcie może znacząco oddziaływać na środowisko i tym samym zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a raport o oddziaływaniu w/w przedsięwzięcia na środowisko winien być zgodny z wymogami art. 66 ustawy z dnia 3października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w tym winien analizować wpływ inwestycji na środowisko przyrodnicze.
Przeprowadzenie oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko pozwoli na weryfikację skuteczności rozwiązań projektowych mających na celu ograniczenie wpływu zamierzenia inwestycyjnego na środowisko, jak również nałożenie warunków koniecznych do uwzględnienia na etapie eksploatacji przedsięwzięcia oraz wymagań dotyczących ochrony środowiska koniecznych do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art.72 ust.1 ustawy z dnia 3października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
Pouczenie
Na postanowienie służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzychu, za pośrednictwem Wójta Gminy Świdnica, w terminie 7. dni od daty doręczenia.
z up. WÓJTA
/-/ Bartłomiej Strózik
Zastępca Wójta
Otrzymują
Klauzula Informacyjna
Wypełniając obowiązek informacyjny wynikający z art. 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informuję, że: