DECYZJA Nr 1/2023 o środowiskowych uwarunkowaniach bez oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
- Szczegóły
- Adresat
- Pełnomocnik
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska, 50-333 Wrocław Al. Jana Matejki 6
- Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna, 58-100 Świdnica ul. Wałbrzyska 15
- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Legnicy, 59-220 Legnica ul. Rataja 32
Świdnica, dnia 10.02.2023
ZOŚ. 6220.01.2023
DECYZJA Nr 1/2023
o środowiskowych uwarunkowaniach
bez oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
Na podstawie art. 71 ust.1 i 2 pkt. 2, art. 75 ust.1 pkt.4, art. 84 ust.1, art. 85 ust.1 i 2, pkt.2, ust.3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 z późn. zm.) oraz art. 14 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r., poz. 2000 z późn. zm.) oraz § 3 ust 1 pkt. 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U z 2019, poz.1839) po rozpatrzeniu wniosku Pana Roberta Szczepanek - Usługi w zakresie projektowania z siedzibą w Świdnicy ul. Serbska 25, który działa jako pełnomocnik Inwestora - Gminy Świdnica z dnia 28.12.2022 r. (data wpływu do Urzędu 29.12.2022 r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia pn.: „Przebudowa dróg gminnych wewnętrznych ul. Poziomkowa, Morelowa, Agrestowa, Porzeczkowa, Winogronowa i Jesienna w Pszennie”
stwierdzam
I. Brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na „Przebudowie dróg gminnych wewnętrznych ul. Poziomkowa, Morelowa, Agrestowa, Porzeczkowa, Winogronowa i Jesienna w Pszennie”
II. Konieczność uwzględnienia następujących warunków i wymagań :
1. W celu zminimalizowania niebezpieczeństwa zanieczyszczenia środowiska gruntowo – wodnego substancjami ropopochodnymi, na etapie realizacji zaplecza budowy, składy materiałów i paliw oraz parki maszynowe należy zaopatrzyć w sorbenty substancji ropopochodnych i zorganizować na terenie utwardzonym, zabezpieczonym warstwą nieprzepuszczalną z dala od cieków wodnych i miejsc podmokłych – min. 100 m.
2. Na każdym etapie inwestycji odpady gromadzić selektywnie w wydzielonych i przystosowanych do tego miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz zapewnić ich regularny odbiór przez uprawnione firmy.
3. W ramach zadania należy wykonać odwodnienie układu drogowego bez szkody dla istniejącej infrastruktury drogowej i gruntów przyległych.
Uzasadnienie
Opinie wyrażone przez organy współdziałające, skala i rodzaj zamierzonego przedsięwzięcia uzasadnia brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W związku z wnioskiem z dnia 28 grudnia 2022 roku (data wpływu do Urzędu 29.12.2022 r.) Pana Roberta Szczepanek - Usługi w zakresie projektowania, działającego jako pełnomocnik Inwestora - Gminy Świdnica, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Przebudowa dróg gminnych wewnętrznych ul. Poziomkowa, Morelowa, Agrestowa, Porzeczkowa, Winogronowa i Jesienna w Pszennie”, obwieszczeniem z dnia 10.01.2023 r., znak ZOŚ.6220.01.2023 zostało wszczęte postępowanie administracyjne w przedmiotowej sprawie.
Planowana inwestycja należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienionych w § 3 ust.1 pkt. 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U z 2019, poz.1837), dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko może być wymagane.
Pismem z dnia 10 stycznia 2023 roku, znak sprawy ZOŚ.6220.01.2022 Wójt Gminy Świdnica wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Legnicy i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świdnicy o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, wraz z uzasadnieniem swojego stanowiska.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wydał postanowienie nr 6/23 z dnia 19 stycznia 2023 roku, znak sprawy ZNS.9022.4.5.2023 r., w którym stwierdził, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn.: „Przebudowa dróg gminnych wewnętrznych ul. Poziomkowa, Morelowa, Agrestowa, Porzeczkowa, Winogronowa i Jesienna w Pszennie”
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Legnicy po przeanalizowaniu materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie wydał opinię z dnia 18 stycznia 2023 r. (data wpływu do Urzędu 24.01.2023 r.), znak sprawy WR.ZZŚ.1.4901.8.2022.JS, że dla przedmiotowej sprawy nie istnieje konieczność przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko oraz wskazał na określenie w decyzji następujących wymagań:
1. W celu zminimalizowania niebezpieczeństwa zanieczyszczenia środowiska gruntowo – wodnego substancjami ropopochodnymi, na etapie realizacji zaplecza budowy, składy materiałów i paliw oraz parki maszynowe należy zaopatrzyć w sorbenty substancji ropopochodnych i zorganizować na terenie utwardzonym, zabezpieczonym warstwą nieprzepuszczalną z dala od cieków wodnych i miejsc podmokłych – min. 100 m.
2. Na każdym etapie inwestycji odpady gromadzić selektywnie w wydzielonych i przystosowanych do tego miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz zapewnić ich regularny odbiór przez uprawnione firmy.
3. W ramach zadania nalży wykonać odwodnienie układu drogowego bez szkody dla istniejącej infrastruktury drogowej i gruntów przyległych.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu po przeanalizowaniu materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie wydał postanowienie z dnia 26 stycznia 2023 r., znak sprawy WOOŚ.4220.31.2023.CC.1, że dla przedmiotowej sprawy nie istnieje konieczność przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko
Zgodnie z informacjami zawartymi w karcie informacyjnej przedsięwzięcia, planowana inwestycja polegać będzie na przebudowie dróg gminnych wewnętrznych o nawierzchni twardej na odcinku o długości 1,575 km. Planowane przedsięwzięcie realizowane będzie w miejscowości Pszenno, na terenie gminy Świdnica, na działkach o numerach ewidencyjnych: 57, 65/38, 65/39, 65/42, 65/115, 65/116, 65/117, 65/120, 65/121. Łączna powierzchnia inwestycji obejmuje obszar 17550 m². Przedsięwzięcie obejmować będzie przede wszystkim wykonanie robót takich jak: przebudowa nawierzchni z kostki betonowej w istniejącym ciągu drogi poprzez wykonanie podbudowy oraz warstw konstrukcyjnych, nawierzchnia będzie wydzielona obrzeżami lub krawężnikiem betonowym. W ramach odwodnienia pasa drogowego, wody opadowe lub roztopowe będą odprowadzane do ziemi i nie będą zawierały substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego w stężeniach mających wpływ na poziom zanieczyszczenia wód gruntowych. Obecnie drogi gminne na osiedlu w Pszennie prowadzą ruch dojazdowy dla mieszkańców oraz budynków mieszkalnych w trakcie budowy. Ruch pojazdów jest bardzo mały. Obecnie drogi charakteryzują się: złym stanem technicznym, koleinami, wybojami i brakiem pobocza. Parametry techniczne odcinka drogi gminnej po przebudowie będą kształtować się następująco: droga wewnętrzna, prędkość projektowa to 30 km/h, liczba jezdni głównych/pasów ruchu to ½, szerokość pasa ruchu wyniesie 2,25m, brak chodnika, dopuszczalne obciążenie osi pojazdu do 8t. Projektowana jezdnia posiadać będzie stałą szerokość, która wynosić będzie 4,5 m. Projektuje się konstrukcję nawierzchni jezdni zalecaną dla kategorii ruchu KR – 1 wykonano jako kostka betonowa na podbudowie z kruszywa. Roboty budowlane wykonane zostaną przy użyciu typowego sprzętu i maszyn posiadających aktualne badania techniczne. Przy realizacji przedsięwzięcia (faza budowy) dominować będą roboty ziemne i nawierzchniowe, wykonywane metodami tradycyjnymi, z zastosowaniem sprzętu samojezdnego, napędzanego silnikami spalinowymi oraz roboty instalacyjne. Prace inwestycyjne będą wykonywane z materiałów bezpośrednio dostarczanych na miejsce budowy, bez składowania na zapleczu budowy. Wykorzystywane materiały do budowy takie jak: piasek, kruszywo, beton asfaltowy, spoiwo hydrauliczne będą przywożone z zewnątrz samochodami w zależności od występujących potrzeb. Woda do wykonania robót drogowych przywożona będzie beczkowozami przystosowanymi do realizacji robót drogowych w specjalnych pojemnikach 1000 l lub za zgodą zarządcy pobierana z sieci wodociągowej rozdzielczej. Szacowane ilości wody na etapie realizacji inwestycji wyniesie około 250 m³.
W fazie eksploatacji będzie występowało zapotrzebowanie na środki do utrzymania, w tym utrzymania zimowego dróg (drogi nie będą utrzymywana w okresie zimowym jako drogi czarne). Na potrzeby remontów cząstkowych, okresowych i kapitalnego zajdzie potrzeba zużycia asortymentu materiałów podobnych jak dla etapu budowy. W trakcie budowy będą zastosowane rozwiązania mające na celu ochronę środowiska. Dobry stan techniczny oraz prawidłowa eksploatacja pojazdów samochodowych obsługujących budowę oraz maszyn budowlanych pozwoli na właściwe zabezpieczenie gruntu i wód przed zanieczyszczeniem substancjami ropopochodnymi. Inwestycja nie będzie wymagała utworzenia zaplecza budowy dla parku maszynowego. Pojazdy, maszyny i urządzenia będą parkowane w czasie niewykonywania pracy na terenie pozostającym we władaniu Inwestora. W trakcie prac inwestycyjnych teren budowy zostanie wyposażony w zaplecze socjalne dla pracowników, tj. przenośne toalety typu toi – toi o pojemności 100 l (szczelne zbiorniki bezodpływowe), które zostaną wywiezione wozem asenizacyjnym przez wyspecjalizowaną firmę w razie konieczności do punktu zlewnego oczyszczalni ścieków, z którym ma podpisaną umowę właściciel toalet. W czasie użytkowania drogi będą powstawały wody opadowe z powierzchni drogi. Aby właściwie odprowadzać wody opadowe na jezdni zaprojektowano odpowiednie spadki. W fazie realizacji inwestycji, zagospodarowaniem odpadów będzie zajmował się wytwórca odpadów, czyli firmy wykonujące prace budowlane. Odpady będą gromadzone w sposób selektywny, a po zgromadzeniu odpowiedniej ilości odpady zostaną przekazane podmiotom posiadającym stosowne decyzje w zakresie gospodarki odpadami. Odpady niebezpieczne zgodnie z obowiązującymi przepisami będą gromadzone i przechowywane oddzielnie, a następnie transportowane do miejsc ich odzysku lub unieszkodliwienia. Podczas fazy eksploatacji przedsięwzięcia powstawać będzie nieznaczna ilość odpadów związana z funkcjonowaniem drogi. Odpady te będą selektywnie gromadzone i sukcesywnie przekazywane uprawnionym podmiotom z uwzględnieniem zasad postępowania z odpadami niebezpiecznymi oraz odpadami nadającymi się do powtórnego wykorzystania.
Przedsięwzięcie zostało zakwalifikowane do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U z 2019, poz.1837), jako „drogi o nawierzchni twardej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt. 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 – 5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody”.
Mając na uwadze rodzaj i skalę przedsięwzięcia oraz planowaną do zastosowania (opisaną w Kip) technologię prac budowlano – montażowych stwierdzić można, że emisje zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego i hałasu na etapie realizacji inwestycji będą miały przejściowy i krótkotrwały charakter oraz ustąpią wraz z zakończeniem prac wykonawczych. Ze względu na krótki czas ich występowania nie powinny spowodować trwałych negatywnych zmian w środowisku. Należy przyjąć, że wykorzystywane maszyny drogowe i środki transportu będą dopuszczone do ruchu, a zatem będą spełniać wymagania w zakresie dopuszczalnych stężeń zanieczyszczeń w wydalanych spalinach. Stan zwiększonej emisji hałasu oraz substancji gazowych i pyłu ustanie z chwilą zakończenia realizacji przedsięwzięcia. Ze względu na krótkotrwały i lokalny charakter prowadzonych prac realizacyjnych nie przewiduje się również znacząco negatywnego oddziaływania drgań mechanicznych. Przy prawidłowo zaplanowanych pracach budowlanych, uwzględniając planowane do zastosowania (wskazane w Kip) rozwiązania mające na celu zabezpieczenie środowiska gruntowo – wodnego, etap realizacji inwestycji nie powinien stanowić zagrożenia dla środowiska gruntowo – wodnego.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia wystąpi emisja hałasu oraz gazów i pyłów do powietrza związana głownie z prowadzeniem prac ziemnych oraz poruszaniem się pojazdów po terenie inwestycji w związku z transportem materiałów, surowców i maszyn. Oddziaływania te będą miały charakter krótkotrwały, odwracalny i ograniczony do obszaru prowadzonych prac, ustąpią po ich zakończeniu nie powodując trwałych zmian w środowisku. Ponadto prace wykonywane będą w porze dziennej.
Po przenalizowaniu możliwości oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia, uwzględniając łącznie uwarunkowania, w zakresie aspektów przyrodniczych stwierdzono, że w zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary górskie i leśne, obszary przylegające do jezior, obszary wodno – błotne i inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe i ujścia rzek, a także obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tj. Dz. U. z 2022 r., poz. 916 ze zm.). Najbliżej położony obszar Natura 2000: specjalny obszar ochrony siedlisk Wzgórza Kiełczyńskie (PLH020021) oraz Ślężański Park Krajobrazowy znajdują się w odległości około 4,5 km.
Biorąc pod uwagę powyższe, oceniono skalę i rodzaj możliwego oddziaływania stwierdzono, że z uwagi na charakter przedsięwzięcia, zakres planowanych prac niewymagających wycinki drzew i krzewów oraz ich lokalizację na terenie przekształconym, a także wskazane w Kip rozwiązania chroniące środowisko, tj. m.in.:
- drzewa i krzewy znajdujące się w bezpośrednim sąsiedztwie miejsca robót budowlanych należy zabezpieczyć przed uszkodzeniami,
- zabezpieczenie wszelkich, ewentualnych uszkodzeń pni i konarów specjalnym preparatem grzybobójczym,
- wprowadzenie zakazu magazynowania materiałów budowlanych bezpośrednio przy drzewach, w szczególności
takich które mogłyby być szkodliwe dla korzeni jak np. cement, impregnaty, środki chemiczne,
inwestycja nie powinna negatywnie oddziaływać na środowisko przyrodnicze, w tym na ww. obszar Natura 2000 oraz różnorodność biologiczną.
W przypadku niemożliwych do wykluczenia kolizji ze stanowiskami zwierząt lub roślin gatunków chronionych na mocy rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (tj. Dz. U. z 2022 r., poz. 2380) oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz. U. poz. 1409), w stosunku, do których obowiązują zakazy określone w ww. rozporządzeniach, przed rozpoczęciem prac Inwestor winien uzyskać odrębne zezwolenie właściwego organu na czynności zakazane w stosunku do tych gatunków, zgodnie z art. 56, w związku z art. 51 i 52 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, a w przypadku uzyskania takiego zezwolenia - prace prowadzić z uwzględnieniem warunków wynikających z zezwolenia.
Przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na żadnym obszarze podlegającym ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (tj. Dz. U. z 2021 r., poz. 1098 ze zm.). Projektowana inwestycja zlokalizowana jest w granicy jednostki planistycznej gospodarowania wodami - jednolitej części wód powierzchniowych JCWP Piława od Gniłego Potoku do Bystrzycy o kodzie PLRW60009134499. Zgodnie z zapisami Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967) Piława od Gniłego Potoku do Bystrzycy została zaklasyfikowana jako silnie zmieniona część wód o złym stanie, zagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych, jakim jest dobry potencjał ekologiczny i dobry stan chemiczny. Rozpatrywany obszar znajduje się w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) nr 108 o kodzie PLGW6000108. JCWPd nr 108 charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym i dobrym stanem chemicznym. JCWPd 108 została oceniona jako niezagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych. Teren inwestycji znajduje się poza granicami Głównych Zbiorników Wód Podziemnych. Inwestycja znajduje się poza obszarem szczególnego zagrożenia powodzią.
Po przeanalizowaniu załączonej do wniosku karty informacyjnej przedsięwzięcia, uwzględniając rodzaj, skalę, lokalizację oraz charakter planowanej inwestycji, która realizowana będzie przy zastosowaniu rozwiązań minimalizujących wpływ dla środowiska oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, nie przewiduje się negatywnego wpływu przedmiotowej inwestycji na stan jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) i powierzchniowych (JCWP) oraz możliwość osiągnięcia celów środowiskowych.
Biorąc pod uwagę charakter przedsięwzięcia, zakres planowanych prac, lokalizację w większości w obrębie pasa drogowego, poza korytarzami ekologicznymi oraz brak konieczności wycinki drzew i krzewów, inwestycja nie powinna negatywnie oddziaływać na elementy środowiska przyrodniczego, w tym na obszar Natura 2000. Lokalizacja, rodzaj i parametry planowanego zamierzenia oraz odległość od granic Rzeczpospolitej Polskiej eliminują możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Zawiadomieniem z dnia 30.01.2023 r. zawiadomiono Strony o zebraniu materiału dowodowego w sprawie postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia p.n.: „Przebudowa dróg gminnych wewnętrznych ul. Poziomkowa, Morelowa, Agrestowa, Porzeczkowa, Winogronowa i Jesienna w Pszennie”, o terminie i miejscu zapoznania się z zebranym w sprawie materiałem dowodowym, a także wypowiedzeniu się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, jak również wniesieniu ewentualnych uwag. W wyznaczonym terminie nie zgłoszono żądań oraz uwag.
Zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wójt Gminy Świdnica.
Mając powyższe na uwadze, po przeprowadzeniu postępowania orzeczono jak w sentencji.
Powyższą decyzję podano do publicznej wiadomości w formie obwieszczenia umieszczonego na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Świdnicy, w miejscowości Pszenno oraz na stronie internetowej www.bip.gmina.swidnica.pl.
Pouczenie
1. Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoła w Wałbrzychu za pośrednictwem Wójta Gminy Świdnica, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
2. W trakcie biegu terminu odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec Wójta Gminy Świdnica.
3. Z dniem doręczenia Wójtowi Gminy Świdnica oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
4. W przypadku złożenia przez stronę oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania od decyzji, stronie nie przysługuje już prawo do odwołania się, ani złożenia skargi do sądu administracyjnego.
Otrzymują:
Do wiadomości
Sporządziła Anna Jurkiewicz
Załącznik nr 1
Do Decyzji Nr 1/2023
z dnia 10.02.2023
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
pn. „Przebudowa dróg gminnych wewnętrznych ul. Poziomkowa, Morelowa, Agrestowa, Porzeczkowa, Winogronowa i Jesienna w Pszennie” .
Planowana inwestycja: Przebudowa dróg gminnych wewnętrznych ul. Poziomkowa, Morelowa, Agrestowa, Porzeczkowa, Winogronowa i Jesienna w Pszennie
Inwestor - Gmina Świdnica
Planowane przedsięwzięcie realizowane będzie w pasie drogowym dróg osiedlowych wewnętrznych w miejscowości Pszenno, na terenie gminy Świdnica, na działkach o numerach ewidencyjnych: 57, 65/38, 65/39, 65/42, 65/115, 65/116, 65/117, 65/120, 65/121 obręb Pszenno. Planowana inwestycja znajduje się poza terenami podlegającymi ochronie.
W strefie oddziaływania inwestycji nie występują następujące formy ochrony przyrody (zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 2014 r. o ochronie przyrody t.j. Dz. U. 2016 poz. 2134 ze zm.):
- parki narodowe i krajobrazowe (najbliższy 4600 m)
- rezerwaty przyrody (najbliższy w odległości 11300 m)
- obszary chronionego krajobrazu (najbliższy w odległości 8600 m)
- obszary Natura 2000 (najbliższy w odległości 4700 m)
- pomniki przyrody (najbliższy w odległości 2400 m)
- stanowiska dokumentacyjne,
- użytki ekologiczne,
- zespoły przyrodniczo – krajobrazowe (najbliższy w odległości 10300 m),
- ochrona gatunkowa roślin, zwierząt i grzybów (najbliższy w odległości 10900 m).
Teren inwestycji nie podlega szkodom górniczym, w zasięgu inwestycji znajdują się złoża, brak terenów górniczych. Teren planowanego przedsięwzięcia nie jest również wpisany do rejestru zabytków, ewidencji zabytków, występuje nieudokumentowane stanowisko archeologiczne podlegające ochronie konserwatorskiej. Teren miejsca przedsięwzięcia nie jest zagrożony zalaniem wodami wezbraniowymi. Nie utworzono tu obszarów zagrożonych niebezpieczeństwem powodzi. Przedsięwzięcie będzie realizowane poza miejscem występowania obszarów wodno - błotnych. Przedmiotowa inwestycja leżeć będzie poza obszarami wybrzeży.
Drogi zlokalizowane są w terenie zabudowanym w miejscowości Pszenno.
Na terenie przedsięwzięcia nie ma obszarów, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, a także brak prawdopodobieństwa ich przekroczenia. Drogi gminne stanowią dojazd mieszkańców osiedla. Ruch pojazdów bardzo mały KR-1. Planuje się, że w fazie eksploatacji drogi parametry jakościowe środowiska wzrosną ze względu na poprawę stanu technicznego i usprawnienie ruchu na omawianych drogach. Poprawie ulegnie stan klimatu akustycznego – uciążliwość hałasu zmniejszy się, ze względu na poprawę płynności ruchu oraz poprawę stanu nawierzchni jezdni. Inwestycja położna poza GZWP. Według podziału zlewniowego na Jednolite Części Wód Powierzchniowych (JCWP) opisywany teren wchodzi w skład JCWP PLRW60009134499 ze statusem silnie zmieniona.
Planowane przedsięwzięcie drogowe nie spowoduje istotnej zmiany potencjału ekologicznego wymienionych JCWP, ponieważ:
- zakres prac przy przebudowie dróg ograniczony będzie do wyznaczonego w projekcie terenu;
- w ramach przedsięwzięcia nie jest przewidziane korzystanie z wód powierzchniowych, w formie poboru wody czy odprowadzania ścieków;
- odprowadzane do ziemi, w ramach odwodnienia pasa drogowego, wody opadowe nie będą zawierały substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego w stężeniach mających wpływ na poziom zanieczyszczenia wód gruntowych (dla sytuacji bezawaryjnych);
- potencjalne oddziaływanie na wody powierzchniowe JCWP związane może być w sytuacjami awaryjnymi maszyn i sprzętu w trakcie robót (np. w wyniku rozlewu paliwa) lub w wyniku wypadku drogowego w okresie użytkowania drogi po przebudowie.
Planowana inwestycja polegająca na przebudowie drogi gminnej nie będzie negatywnie oddziaływać na stan jednolitych częsci wód powierzchniowych i podziemnych, tym samym nie będą stanowić zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wód i ekosystemów wodnych (Art. 81, ust. 3 ustawy ooś). Inwestycja nie będzie miała wpływu na nieosiągnięcie dobrego stanu ekologicznego oraz nie zapobieżenie pogorszeniu stanu ekologicznego oraz dobrego potencjału ekologicznego. Nie zachodzi więc potrzeba zastosowania art. 4.7 Ramowej Dyrektywy Wodnej (oraz art. 38 j Prawa Wodnego). Projektowane przedsięwzięcie ani w fazie realizacji, ani w fazie eksploatacji nie będzie wpływać na pogorszenie ani też na poprawę wskaźników jakości wody. Planowana inwestycja nie będzie powodować negatywnych oddziaływań i nie spowoduje pogorszenia parametrów siedliskowych, przez co nie ograniczy funkcjonowania ekosystemów cieków powierzchniowych i nie będzie mieć wpływu na osiągnięcie celów środowiskowych wód. Inwestycja nie naruszy ram wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej Unii Europejskiej.
W czasie prac budowlanych należy dbać o właściwy stan techniczny maszyn budowlanych i urządzeń oraz środków transportujących materiały budowlane w celu zapobieżenia ewentualnym awariom instalacji paliwowych i tym samym wyciekom substancji ropopochodnych, które mogą spowodować zanieczyszczenie gruntu, a pośrednio również wód.
Inwestycja: „Przebudowa dróg gminnych wewnętrznych ul. Poziomkowa, Morelowa, Agrestowa, Porzeczkowa, Winogronowa i Jesienna w Pszennie”, gmina Świdnica, obejmować będzie: budowę jezdni.
Parametry techniczne odcinka drogi gminnej po przebudowie:
Klasa techniczna droga wewnętrzna
Kategoria ruchu KR-1
Prędkość projektowana 30 km/h
Liczba jezdni głównych/ pasów ruch 1/2
Szerokość pasa ruchu 2,25 m
Szerokość chodnika brak
Szerokość drogi rowerowej brak
Szerokość poboczy gruntowych brak
Dopuszczalne obciążenie osi pojazdu do 8 t
Średni dobowy ruch pojazdów SDR – 26 pojazdów/dobę pojazdy osobowe)
Projektowana jezdnia posiadać będzie stałą szerokość, która wynosić będzie 4,5 m. Projektuje się konstrukcję nawierzchni jezdni zalecaną dla Kategorii Ruchu KR-1 wykonaną jako kostka betonowa na podbudowie z kruszywa.
Roboty budowlane wykonane zostaną przy użyciu typowego sprzętu i maszyn posiadających aktualne badania techniczne. Wszystkie roboty wykonane zostaną zgodnie z obowiązującymi przepisami i normami pod nadzorem Wykonawcy i Inwestora. Przy realizacji przedsięwzięcia (faza budowy) dominować będą roboty ziemne i nawierzchniowe, wykonywane metodami tradycyjnymi, z zastosowaniem sprzętu samojezdnego, napędzanego silnikami spalinowymi oraz roboty instalacyjne.
Prace inwestycyjne będą wykonywane z materiałów bezpośrednio dostarczanych na miejsce budowy - zarówno masa mineralno-bitumiczna, jak i materiał kamienny - bez składowania na zapleczu bodowy.
Roboty budowlane prowadzone będą według projektu, zgodnie z przepisami BHP pod nadzorem uprawnionej osoby, zgodnie ze sztuką budowlaną. Do budowy użyte zostaną materiały budowlane, dla których producent wystawił deklarację zgodności z:
- Polską Normą
- Aprobatą Techniczną oznaczonych znakiem „B”
- deklarację zgodności z Europejską Aprobatą Techniczną
- Normą Zharmonizowaną oznaczoną znakiem „CE”.
Sporządziła Anna Jurkiewicz