Decyzja nr 2/2023 o środowiskowych uwarunkowaniach
- Szczegóły
-
Na etapie realizacji w celu zminimalizowania niebezpieczeństwa zanieczyszczenia środowiska gruntowo – wodnego substancjami ropopochodnymi zaplecze budowy, składy materiałów i paliw oraz parki maszynowe zorganizować na terenie utwardzonym, zabezpieczonym warstwą nieprzepuszczalną.
-
Należy systematycznie nadzorować prawidłowość działań mających na celu zapewnienie ochrony ziemi i wód gruntowych.
-
Do prac budowlanych oraz transportowych wykorzystywać wyłącznie sprzęt sprawny technicznie.
-
W przypadku konieczności odprowadzania wód z wykopów budowlanych należy dokonać zgłoszenia wodnoprawnego.
-
Zakład zaopatrzyć w wodę z gminnej sieci wodociągowej.
-
Posadzki wszystkich pomieszczeń technologicznych, technicznych i pomocniczych w hali technicznej Zakładu produkcji Biometanu oraz hali magazynowej wykonać jako szczelne posadzki przemysłowe.
-
Ścieki z mycia posadzek i urządzeń gromadzić w szczelnym, podziemnym, bezodpływowym zbiorniku ścieków z mycia.
-
Ścieki sanitarne powstające na terenie przedsięwzięcia odprowadzić do gminnej sieci kanalizacyjnej sanitarnej na warunkach wydanych przez zarządcę sieci.
-
Wody opadowe lub roztopowe powstające na terenie przedsięwzięcia odprowadzać do wewnętrznej sieci kanalizacyjnej deszczowej, podczyszczać w osadniku i seperatorze substancji ropopochodnych do parametrów określonych przepisami prawa, a następnie odprowadzić do zbiornika wody procesowej.
-
Należy zapewnić regularne kontrolowanie drożności sieci kanalizacyjnej deszczowej i wykonywać okresowe czyszczenie i konserwację urządzeń gospodarki wodnościekowej (separator) zapewniające prawidłowe funkcjonowanie instalacji.
-
Powstający na terenie przedsięwzięcia poferment należy przetwarzać na nawóz organiczno – mineralny.
-
Prowadzić bieżący nadzór nad układami wchodzącymi w skład instalacji i wykonywać systematyczne kontrole i przeglądy urządzeń.
-
Na każdym etapie inwestycji odpady gromadzić selektywnie w wydzielonych i przystosowanych do tego miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz zapewnić ich regularny odbiór przez uprawnione firmy.
-
Prowadzić oszczędną gospodarkę wodną, dążyć do minimalizacji wielkości zużycia wody i maksymalnego ponownego wykorzystania wody już zużytej.
-
Prace budowlane oraz związane z realizacją infrastruktury prowadzić wyłącznie w porze dziennej. Dopuszcza się prowadzenie prac montażowych wewnątrz budynków również w porze nocnej.
-
Plac budowy wyposażyć w sorbenty służące do neutralizowania i usuwania ewentualnych wycieków substancji ropopochodnych.
-
Odpady niebezpieczne magazynować w szczelnych pojemnikach lub kontenerach w miejscach zabezpieczonych przed wpływem czynników atmosferycznych.
-
Prace ziemne w okresie od 1 marca do 31 sierpnia prowadzić pod nadzorem specjalisty ornitologa, który przed wykonaniem w/w prac dokona oglądu terenu pod kątem obecności gniazd ptaków, a w przypadku potwierdzenia ich występowania wskaże dopuszczalny termin prowadzenia prac. W pozostałym okresie ( od 1 września do końca lutego) w/w nadzór nie jest wymagany.
-
Nie rzadziej niż raz dziennie (w trakcie realizacji inwestycji) kontrolować ewentualne wykopy mogące stanowić pułapki dla zwierząt: płazów, gadów, małych ssaków (ze szczególnym uwzględnieniem okresu migracji i rozrodu, tj. od 15 marca do 15 października), a znajdujące się w nich zwierzęta niezwłocznie odławiać i wypuszczać poza teren inwestycji, przy czym ostatnią kontrolę obecności zwierząt w wykopach przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.
-
Planowane ogrodzenie zlokalizować w odległości min. 10 m od kompleksu leśnego położonego na działce nr 67 obręb Sulisławice, gmina Świdnica.
-
Do nasadzeń drzew i krzewów wykorzystać rodzime gatunki, np. sosna zwyczajna, dąb szypułkowy, lipa drobnolistna, głóg jednoszyjkowy, cis pospolity i ligustr pospolity. Sadzonki drzew powinny mieć wysokość 1 – 2 m i mieć dobrze wykształconą bryłę korzeniową i koronę. Nasadzenia wykonać w okresie wiosennym lub jesiennym.
-
Maksymalną wielkość produkcji biometanu utrzymywać na poziomie nie wyższym niż 15 752 000 Nm³/rok.
-
W procesie produkcji biometanu stosować wyłącznie substraty roślinne.
-
Substraty dostarczane do produkcji znajdujące się w pojazdach na terenie zakładu powinny być przykryte, np. plandekami żaluzjowymi. Przykrycie należy ściągać dopiero wewnątrz śluzy przyjęciowej.
-
Substraty z przyczep ciągników rozładowywać za pomocą szczelnego ślimaka wyładowczego wewnątrz śluzy przyjęciowej oraz przy zamkniętych bramach – nie dopuszczać do rozładunku na otwartej przestrzeni.
-
Nawozy organiczno – mineralne magazynować w szczelnych opakowaniach (np. typu big – bag) w hali technicznej.
-
Wyprodukowany biogaz rolniczy poddawać odsiarczaniu w węźle oczyszczania biogazu.
-
Procesy związane z transportem substratów pomiędzy kolejnymi etapami procesu fermentacji, transportem powstałego biogazu i transportem pofermentu do węzła produkcji nawozów prowadzić hermetycznymi rurociągami.
-
art. 66 ust.1 pkt 5 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko w związku z art. 6 ust, 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r., poz. 1396), ze względu na brak opracowania wymaganej przez ustawę pełnej analizy wariantów przedsięwzięcia, będącej obilgatoryjnym elementem raportu OOŚ, a zarazem stanowiącego realizację fundamentalnej dla prawa ochrony środowiska zasady zapobiegania i przezorności (ostrożności) w indywidualnej ocenie oddziaływania konkretnego przedsięwzięcia na środowisko W przedłożonym przez Inwestora Raporcie OOŚ, w ogóle nie przedstawiono i nie opisano racjonalnego wariantu najkorzystniejszego dla środowiska. Ponadto przedstawiony przez Inwestora „racjonalny wariant alternatywny” nie spełnia przesłanek „racjonalności” oraz „alternatywności”, stanowiąc jedynie pozorne spełnienie wymagań stawianych przez ustawę, co spowodowało brak możliwości utworzenia siatki porównawczej, na gruncie której tutejszy Organ miałby możliwość przeprowadzenia rzetelnej oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko. Tym samym należy uznać, że przedłożony Raport OOŚ narusza przepisy ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, a w związku z tym nie może być uznany za dowód w sprawie, na okoliczność, że planowana inwestycja nie będzie stwarzać zagrożeń dla środowiska;
-
art. 66 ust. 1 pkt 11 a ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, ze względu na brak odniesienia się do celów środowiskowych wynikających z dokumentów strategicznych istotnych z punktu widzenia realizacji przedsięwzięcia. Raport OOŚ zawiera odniesienie jedynie do celów środowiskowych wynikających z Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 roku w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry – Dz. U. Z 2016r., poz. 1967). Brak jest jednak odniesienia się do celów środowiskowych wynikających z innych istotnych dokumentów strategicznych wydanych zarówno na szczeblu rządowym jak i samorządowym, w szczególności z dokumentem pn.: „Terytorialny Plan Sprawiedliwej Transformacji dla Województwa Dolnośląskiego 2021- 2030 Subregion Wałbrzyski”;
-
art. 66 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, ze względu na lakoniczny opis możliwości konfliktów społecznych, które w realiach niniejszej sprawy nie oddaje istoty problemów, na które wskazuje lokalna społeczność w związku z planowanym przedsięwzięciem;
-
art. 66 ust. 1 pkt 20 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, ze względu na brak powołania się na specjalistyczne opracowania, które dotyczą planowanego przedsięwzięcia, w szczególności biorąc pod uwagę deklarowaną przez Inwestora „innowacyjność” linii technologicznej do produkcji nawozów organiczno – mineralnych wykorzystującej do produkcji poferment z wygazowania surowców rolniczych. Powołanie się na konkretne opracowania pozwoliłyby na weryfikację poprawności metodycznej zbierania danych, prowadzenia analiz i formułowania wniosków oceny.
-
Adresat
-
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska, 50-333 Wrocław Al. Jana Matejki 6
-
Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna, 58-100 Świdnica ul. Wałbrzyska 15
-
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Legnicy, 59-220 Legnica ul. Rataja 32
-
Jurkiewicz
Świdnica, dnia 20.07.2023
ZOŚ. 6220.01.2022
DECYZJA Nr 2/2023
o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 71 ust.1 i ust. 2 pkt 2, art. 75 ust.1 pkt 4,art. 80 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 z późn.zm.) oraz § 3 ust 1 pkt. 47 oraz pkt 54, li. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U z 2019 r., poz.1839) po rozpatrzeniu wniosku Archipol Sp. z o.o., ul. Parafialna 69A, 52-233 Wrocław z dnia 06.12.2021 r. (data wpływu do Urzędu 07.12.2021 r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia pn.: „Budowa zakładu biometanu z zapleczem kogeneracyjnym i węzłem produkcji nawozów” przewidzianego do realizacji na działce nr 34 w obrębie wsi Sulisławice, gmina Świdnica, powiat świdnicki, województwo dolnośląskie,
Orzekam:
odmówić wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na „Budowie zakładu biometanu z zapleczem kogeneracyjnym i węzłem produkcji nawozów” przewidzianego do realizacji na działce nr 34 w obrębie wsi Sulisławice, gmina Świdnica, powiat świdnicki, województwo dolnośląskie.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 06 grudnia 2021 roku (data wpływu do Urzędu 07.12.2021 r.) Archipol Sp. z o.o., ul. Parafialna 69A, 52-233 Wrocław, wystąpiła o wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa zakładu biometanu z zapleczem kogeneracyjnym i węzłem produkcji nawozów” przewidzianego do realizacji na działce nr 34 w obrębie wsi Sulisławice, gmina Świdnica, powiat świdnicki, województwo dolnośląskie”. Obwieszczeniem z dnia 04.01.2022 roku,znak ZOŚ.6220.01.2022 organ poinformował o wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiotowej sprawie.
Pismem z dnia 04 stycznia 2022 roku, znak sprawy ZOŚ.6220.01.2022 Wójt Gminy Świdnica wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Legnicy i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świdnicy o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, wraz z uzasadnieniem swojego stanowiska.
Dyrektor Zarządu Zlewni w Legnicy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie wydał postanowienie z dnia 21.01.2022 roku, znak sprawy WR.ZZŚ.1.435.7.2022.EG, w którym uzgodnił konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia oraz określił zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko zgodnie z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 z późn. zm.) ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień z zakresu ochrony środowiska gruntowo – wodnego w aspekcie oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na stan jednolitych części wód oraz realizację celów środowiskowych:
- przedstawić wszystkie rodzaje ścieków powstające na etapie realizacji przedsięwzięcia wraz z określeniem ich składu i sposobu odprowadzania,
- wyjaśnić w sposób szczegółowy zastosowane rozwiązania w zakresie ochrony środowiska gruntowo – wodnego przed zanieczyszczeniem podczas eksploatacji przedsięwzięcia,
- opisać wpływ projektowanej inwestycji na wody gruntowe na podstawie rozpoznania warunków hydrologicznych na terenie projektowanego przedsięwzięcia i w jego bezpośrednim sąsiedztwie,
- opisać ryzyko wystąpienia awarii przemysłowych przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii w projektowanych instalacjach.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wydał postanowienie nr 20/22 z dnia 09 lutego 2022 roku , znak sprawy ZNS.9022.4.1.2022, w którym stwierdził, że należy przeprowadzić ocenę oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa zakładu biometanu z zapleczem kogeneracyjnym i węzłem produkcji nawozów” przewidzianego do realizacji na działce nr 34 w obrębie wsi Sulisławice, gmina Świdnica . Opracowanie powinno spełniać wymagania art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 z późn. zm.) ze szczególnym uwzględnieniem:
- szczegółowo opisać proces technologiczny, w tym sposób postępowania z surowcem wraz z opisem miejsc jego składowania (na terenie zakładu i poza nim),
- szczegółowo przedstawić sposób hermetyzacji procesu produkcji na poszczególnych etapach,
- poddać szczegółowej analizie przyjęte rozwiązania procesu technologicznego pod kątem zabezpieczeń środowiska przed uciążliwością odorową.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu po przeanalizowaniu materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie wydał postanowienie z dnia 03 marca 2022 r., znak sprawy WOOŚ.4220.29.2022.ASA.3, wyrażające opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i jednocześnie wskazuje, iż zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko winien być zgodny z art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 z późn. zm.), ze szczególnym uwzględnieniem wpływu inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym w szczególności na siedlisko przyrodnicze 91E0 łęgi wierzbowe, topolowe, olszowe i jesionowe i olsy źródliskowe oraz chronione gatunki zwierząt wymienione w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U. poz. 2183 ze zm.).
Planowana inwestycja należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienionych w § 3 ust.1 pkt 47 oraz pkt 54, lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U z 2019 r., poz.1837), dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko może być wymagane.
Postanowieniem z dnia 11 marca 2022 roku, znak sprawy ZOŚ.6220.01.2022 Wójt Gminy Świdnica postanowił nałożył na wnioskodawcę obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn.: „Budowa zakładu biometanu z zapleczem kogeneracyjnym i węzłem produkcji nawozów” przewidzianego do realizacji na działce nr 34 w obrębie wsi Sulisławice, gmina Świdnica w zakresie zgodnym z wymogami art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 z późn. zm.).
Inwestor w dniu 05 kwietnia 2022 roku przedłożył w Urzędzie Gminy w Świdnicy Raport oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa zakładu biometanu z zapleczem kogeneracyjnym i węzłem produkcji nawozów”
Pismem z dnia 02 maja 2022 roku Wójt Gminy Świdnica przesłał do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Legnicy i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świdnicy Raport o oddziaływaniu na środowisko sporządzony przez audytora Daniela Konopackiego (data złożenia Raportu przez Inwestora 05.04.2022r.) o wydanie opinii do w/w Raportu.
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie pismem z dnia 18 maja 2022 roku, znak sprawy WR.ZZŚ.4360.5.2022.EG wezwał Inwestora do złożenia wyjaśnień do przedłożonego Raportu. Wyjaśnienia zostały złożone przez Inwestora 30 maja 2022 roku i przesłane do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wydał postanowienie nr 77/22 z dnia 03 czerwca 2022 roku, znak sprawy ZNS.9022.4.5.2022, opiniując pozytywnie środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia pn.: „Budowa zakładu biometanu z zapleczem kogeneracyjnym i węzłem produkcji nawozów”, pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych z następującymi zastrzeżeniami:
- na etapie realizacji przedsięwzięcia należy przestrzegać zaleceń wskazanych w raporcie, które mają ograniczyć negatywny wpływ inwestycji na środowisko,
- podczas eksploatacji muszą być stosowane działania ograniczające wystąpienie negatywnych oddziaływań na środowisko, określone w przedstawionym raporcie,
- eksploatacja Zakładu Produkcji Biometanu nie może powodować przekroczenia standardów jakości środowiska poza terenem, do którego inwestor posiada tytuł prawny.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu po przeanalizowaniu materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie na podstawie art. 36 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 ze zm.) zawiadomił o niemożności załatwienia przedmiotowej sprawy w ustawowym terminie ze względu na konieczność uzyskania wyjaśnień do Raportu. Przewidywany termin załatwienia sprawy przedłużył do 29 lipca 2022 roku.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu pismem z dnia 13 czerwca 2022 roku, znak sprawy WOOŚ.4221.59.2022.ASA.2 wezwał Inwestora do złożenia wyjaśnień do przedłożonego Raportu. Wyjaśnienia zostały złożone przez Inwestora 15 czerwca 2022 roku.
Dyrektor Zarządu Zlewni w Legnicy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie wydał postanowienie z dnia 04.07.2022 roku, znak sprawy WR.ZZŚ.1.44360.5.2022.EG opiniując pozytywnie środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia pn.: „Budowa zakładu biometanu z zapleczem kogeneracyjnym i węzłem produkcji nawozów”, określając następujące warunki:
Na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia należy podjąć następujące działania:
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu pismem z dnia 28 lipca2022 roku, znak sprawy WOOŚ.4221.59.2022.ASA.3 wezwał Inwestora do złożenia wyjaśnień do przedłożonego Raportu. Wyjaśnienia zostały złożone przez Inwestora 09 sierpnia 2022 roku.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu po przeanalizowaniu materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie na podstawie art. 36 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 ze zm.) zawiadomił o niemożności załatwienia przedmiotowej sprawy w ustawowym terminie ze względu na konieczność uzyskania wyjaśnień do Raportu. Przewidywany termin załatwienia sprawy przedłużył do 14 września 2022 roku.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu po przeanalizowaniu materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie wydał postanowienie z dnia 24 sierpnia 2022 r., znak sprawy WOOŚ.4221.59.2022.ASA.5 uzgadniające warunki realizacji przedsięwzięcia pn.: „Budowa zakładu biometanu z zapleczem kogeneracyjnym i węzłem produkcji nawozów” w wariancie proponowanym przez Inwestora i określając następujące warunki:
Na etapie realizacji przedsięwzięcia:
Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia:
Przedsięwzięcie polegać będzie na budowie od podstaw zakładu produkcji biometanu (ZPB) o wydajności produkcji do 15 752 000 Nm³ biometanu, z zespołem kogeneracyjnym o łącznej mocy elektrycznej do 6,3 MW, wywarzającym: biogaz rolniczy z surowca rolniczego, biometan ( w opcji skraplania), energię elektryczną, ciepło, opcjonalnie chłód z surowca rolniczego oraz dwutlenek węgla (CO₂) w opcji skraplania. W ramach inwestycji planowana jest również realizacja innowacyjnej linii technologicznej do produkcji nawozów organiczno – mineralnych z pofermentu.
Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane będzie na działce nr 34, obręb Sulisławice, gmina Świdnica o powierzchni około 3,07 ha. Aktualnie wykorzystywanej rolniczo. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, teren działki znajduje się w obszarze o symbolu 28P/U – teren zabudowy produkcyjno – usługowej. Najbliższy teren podlegający ochronie akustycznej znajduje się na północ od terenu przedsięwzięcia w odległości około 160 m. Jest to teren przeznaczony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkaniowo – usługową.
Przedsięwzięcie kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, zgodnie z § 3 ust.1 pkt 47 i pkt 54 li. b rozporządzenia rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U z 2019 r., poz. 1839), jako „instalacje do produkcji paliw z produktów roślinnych...” oraz „zabudowa przemysłowa(...) wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż (...) 1 ha na obszarach innych niż wymienionych w lit a”.
Przedsięwzięcie będzie obejmować budowę:
- hali technicznej (pow. około 1800 m²),
- 6 zamkniętych komór fermentacyjnych (każda o obj. 620 m ³),
- 2 zbiorników przepływowych na poferment (każdy o obj. 3375 m³),
- zbiornia na wodę procesową (obj. 1500 m³),
- 3 zbiorników kulistych biogazu ( każdy o obj. 3645 m³),
- stacji produkcji biometanu (pow. około 225 m²),
- stacji skraplania biometanu (pow. około 180 m²),
- stacja skraplania CO₂ (pow. około 225 m²),
- 3 zbiorników kulistych biometanu ( każdy o obj. 1500 m³),
- 2 zbiorników na skropliny CO₂ (każdy o obj. 30 m³) wraz z infrastrukturą załadunkową na cysterny,
- 2 zbiorników na skroplony biometan (każdy o obj. 30 m³) wraz z infrastrukturą załadunkową,
- budynku administracyjno – socjalnego (pow. około 88 m²),
- hali magazynowej ( po. około 576 m²),
- pochodni gazowej/świeczki (o średnicy 3,0 m),
- wagi samochodowej,
- placu na składowanie kiszonki w rękawach,
- dróg wewnętrznych, placów manewrowych, parkingów dla środków transportu.
W hali technicznej będą się znajdować: śluza przyjęciowa biomasy kiszonkowej z miejscem rozładunku, węzeł przygotowania substratu, węzeł oczyszczania biogazu (odsiarczanie oszuszanie, sprężanie), węzeł techniczny, siłownia kogeneracyjna + TRAFO, węzeł produkcji nawozów organiczno – mineralnych.
W Zakładzie produkcji Biometanu będzie prowadzony proces mikrobiologicznego przekształcania masy organicznej zawartej w surowcach pochodzenia rolniczego (w tym kiszonka sorgo) do biogazu rolniczego – mieszaniny głownie metanu i dwutlenku węgla. Następnie biogaz będzie poddawany procesowi oczyszczania i separacji w celu wytworzenia biometanu, który będzie zatłaczany do sieci gazowej średniego ciśnienia względnie będzie skraplany.
Wydzielony dwutlenek węgla będzie skraplany, magazynowany w przeznaczonym do tego celu zbiorniku i odbierany specjalistycznym transportem (cysterną). Inwestor przewiduje, że część CO₂ będzie przetwarzany na „suchy lód”. Część biogazu, po odsiarczaniu i osuszaniu, będzie spalana w agregatach kogeneracyjnych w celu pozyskania odnawialnej energii elektrycznej, ciepła opcjonalnie chłodu. Część tej energii elektrycznej będzie wykorzystywana na potrzeby procesu technologicznego, natomiast nadwyżka będzie odprowadzana do krajowej sieci energetycznej, poprzez linię SN położoną w bezpośrednim sąsiedztwie Biometanowi.
W procesie wygazowywania kiszonek w zbiornikach fermentacyjnych będzie powstawał również poferment, który będzie wykorzystywany jako surowiec do produkcji nawozów organiczno – mineralnych. Nawozy te będą produkowane według innowacyjnej metody ORTWED, w węźle produkcji nawozów ulokowanym w hali technicznej biometanowni.
Docelowo na terenie Zakładu produkcji Biometanu zbudowane będą trzy ciągi produkcyjne. Zapotrzebowanie na surowiec będzie wynosić 150 500 Mg/rok biomasy zielonej lub 144 500 Mg/rok substratu/kiszonki. Przewiduje się, że dla procesu produkcyjnego będzie pobierana woda techniczna odzyskiwana z Węzła Produkcji Nawozów, uzupełniana wodą z sąsiedniej Oczyszczalni Ścieków w ilości łącznej 930 m³/dobę, natomiast zużycie energii elektrycznej będzie wynosić około 2890 MWh.
Kiszonki substratowe będą przewożone z placów składowych zewnętrznych 8 razy na dobę. Przewidywana docelowa wielkość produkcji wynosi:
- biometan gaz – 15752000 Nm³/rok,
- biometan skroplony – 12000 Mg/rok,
- opcjonalnie bio – wodór skroplony (bio – H2) – 10000 Mg/rok,
- skroplony bio – CO ₂ - 20060 Mg/rok,
- opcjonalnie suchy lód z CO₂ - 17760 Mg/rok,
- nazwóz organiczno – mineralny – 84000 Mg/rok,
- ciepło – 75309 GJ/rok.
Przewiduje się, że w zakładzie będzie zatrudnionych 15 osób, w tym 3 pracowników biurowych. Zakład produkcji biometanu z zespołem kogeneracyjnym i węzłem produkcji nawozow będzie pracować w sposób ciągły 24 godziny na dobę przez 365 dni w roku. Dostawy surowców produkcyjnych, komponentów i odbiór produktów będą prowadzone transportem kołowym. Ruch pojazdów ciężarowych będzie się kształtował na poziomie około 32 pojazdów na dobę w godzinach 6:00 – 22:00.
Na podstawie analizy przeprowadzonej w Raporcie stwierdza się co następuje:
Na etapie realizacji oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko, będzie związane z eksploatacją sprzętu wykorzystywanego podczas budowy, transportem materiałów budowlanych, prowadzeniem robót budowlanych. Spowoduje to emisję hałasu, zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego oraz powstawania odpadów. Oddziaływanie to będzie jednak krótkotrwałe, natomiast właściwa organizacja placu budowy i zaplecza technicznego pozwoli na ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko. Prace będą prowadzone wyłącznie w ciągu dnia.
Woda do celów bytowych zatrudnionych pracowników i do mycia posadzek będzie używana z gminnej sieci wodociągowej. Ścieki sanitarne powstające na terenie przedsięwzięcia będą odprowadzane do gminnej kanalizacji sanitarnej. Ścieki z mycia posadzek i urządzeń technologicznych będą wykorzystywane jako woda procesowa do uwodniania kiszonek. Proces produkcji Biometanu oraz proces produkcji nawozów organiczno – mineralnych nie będą wiązały się z powstawaniem ścieków przemysłowych. Na terenie przedsięwzięcia będą powstawały wody opadowe, które będą zbierane wewnętrznym systemem kanalizacji deszczowej, oczyszczane w osadniku i separatorze ropopochodnych, a następnie odprowadzane do zbiornika wody procesowej, gdzie będą wykorzystywane do uwodniania kiszonek. Na etapie funkcjonowania przedsięwzięcia mogą być wytwarzane takie odpady jak: opakowania z tworzyw sztucznych i metali, zużyty osprzęt elektryczny i elektroniczny oraz odpady komunalne związane z pobytem pracowników na terenie zakładu. Wytwarzane odpady będą magazynowane selektywnie z sposób zabezpieczający środowisko przed ich ewentualnym negatywnym oddziaływaniem i będą zagospodarowane zgodnie z przepisami ochrony środowiska, w tym przekazywane do odzysku lub unieszkodliwienia podmiotom posiadającym odpowiednie zezwolenia.
Na terenie przedsięwzięcia nie będzie dochodziło do powstawania odpadów technologicznych. W obiektach i na liniach technologicznych zakładu zostaną zastosowane technologie bezodpadowe. W raporcie założono, że w celu ograniczenia negatywnych oddziaływań na środowisko, w tym zdrowie ludzi, podczas eksploatacji instalacji stosowane będą rozwiązania takie jak:
- odsiarczanie biogazu,
- zapewnienie szczelnego systemu podawania i transportu substratów do procesów fermentacji metanowej,
- zastosowanie metody zimnej plazmy we wszystkich miejscach, gdzie mogą pojawić się jakiekolwiek zapachy, co pozwoli na wyeliminowanie emisji odorów poza teren przedsięwzięcia,
- selektywne zbieranie i magazynowanie powstających odpadów w odpowiednich pojemnikach, przekazywanie powstających odpadów odbiorcom posiadającym pozwolenia na ich zagospodarowanie,
- racjonalna gospodarka wodą, surowcami, materiałami, produktami i paliwami,
- racjonalna gospodarka energetyczna
Wykorzystywanie terenu w fazie realizacji analizowanego przedsięwzięcia będzie polegało na konieczności przeprowadzenia prac ziemnych związanych z budową projektowanych budynków i obiektów, posadowionych sieci mediów technicznych, a także wykonaniem dróg dojazdowych, dróg wewnętrznych, placów magazynowych i parkingów oraz pozostałej infrastruktury. W ramach tych prac, zwłaszcza prac fundamentowych, będzie dochodziło do naruszenia struktury gruntu do głębokości około 1,0 - 2,0 m. Masy ziemne powstające na etapie realizacji przedsięwzięcia zostaną w części wykorzystane na terenie należącym do Inwestora. W pierwszej kolejności masy ziemne zostaną użyte do wyrównania powierzchni terenu w obrębie przedsięwzięcia. Pozostałe masy ziemne zostaną przekazane zewnętrznym odbiorcom jako odpad. Powstałe w trakcie budowy odpady będą w miarę możliwości wtórnie wykorzystywane bądź usuwane zgodni z obowiązującymi przepisami dotyczącymi wykonywania robót budowlanych. Na placu budowy będzie odbywała się selektywna zbiórka odpadów. Odpady te sukcesywnie będą wywożone do zakładu przetwórczego lub na składowisko. Zgodnie z obowiązującymi przepisami każdy rodzaj odpadów niebezpiecznych zostanie gromadzony i przechowywany oddzielnie oraz wywożony przez uprawnione jednostki. Na etapie funkcjonowania przedsięwzięcia będą wytwarzane takie odpady jak opakowania z tworzyw sztucznych i metali, zużyty osprzęt elektryczny i elektroniczny oraz odpady komunalne związane z pobytem pracowników na terenie przedsięwzięcia. Na terenie przedsięwzięcia nie będzie dochodziło do powstawania odpadów technologicznych. W obiektach i na liniach technologicznych zakładu zostaną zastosowane technologie bezodpadowe. Wszystkie odpady powstające na terenie przedsięwzięcia będą magazynowane na jego terenie w wyznaczonych do tego celu miejscach. W zależności od rodzaju wytworzonego odpadu przekazywane będą do wykorzystania, odzysku, unieszkodliwiania bądź składowania. Aby zminimalizować niebezpieczeństwo skażenia zaplecze budowy zostanie zorganizowane na terenie utwardzonym, zabezpieczonym warstwą nieprzepuszczalną. Oleje, smary i ropa będą przechowywane w szczelnych pojemnikach.
Zakład położony będzie poza obszarami podlegającymi ochronie na podstawie ustawy o ochronie przyrody. Zgodnie z podziałem dokonanym w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (aPGW), który został zatwierdzony przez Radę Ministrów i opublikowany w dniu 6 grudnia 2016 roku w drodze rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 roku w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz. U z 2016r., poz. 1967) teren przedmiotowej inwestycji położony jest w granicach dwóch jednostek planistycznych gospodarowania wodami – jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) Jabłoniec o kodzie PLRW600016134529 oraz w niewielkiej części Bystrzyca od Walimki do Piławy o kodzie PLRW6000813439, która została zaklasyfikowana jako silnie zmieniona część wód. Zgodnie z zapisami Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz. U z 2016 r., poz. 1967) JCWP Jabłoniec została zaklasyfikowana jako naturalna część wód o złym stanie niezagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych jakim jest dobry stan ekologiczny i dobry stan chemiczny natomiast JCWP Bystrzyca od Walimki do Piławy została zaklasyfikowana jako silnie zmieniona część wód o złym stanie zagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych jakim jest dobry potencjał ekologiczny i dobry stan chemiczny.
Przedsięwzięcie znajduje się w obrębie JWCPd 108 o kodzie PLGW6000108, która charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym oraz dobrym stanem chemicznym. JCWPd została oceniona jako niezagrożona nieosiągnięciem celu środowiskowego. Przedsięwzięcie leży poza obszarami Głównych Zbiorników Wód Podziemnych.
Lokalizacja, rodzaj i parametry planowanego przedsięwzięcia oraz odległość zakładu od granic Rzeczypospolitej Polskiej eliminują możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko. Biorąc pod uwagę charakterystykę przedsięwzięcia nie przewiduje się zagrożenia celów środowiskowych, które zostały zdefiniowane w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry.
Po przeanalizowaniu możliwości oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia w zakresie aspektów przyrodniczych stwierdzić należy, że planowana inwestycja zlokalizowana będzie poza granicami obszarów chronionych wymienionych w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022r., poz. 916), w tym poza obszarami Natura 2000. Najbliżej położony obszar Natura 2000: specjalny obszar ochrony siedlisk Wzgórza Kiełczyńskie (PLH020021) znajduje się w odległości około 8,5 km.
Obwieszczeniem z dnia 16.09.2022 r. zawiadomiono Strony o zebraniu materiału dowodowego w sprawie postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia p.n.: „Budowa zakładu biometanu z zespołem kogeneracyjnym i węzłem produkcji nawozów”, o terminie i miejscu zapoznania się z zebranym w sprawie materiałem dowodowym, a także wypowiedzeniu się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, jak również wniesieniu ewentualnych uwag. W wyznaczonym terminie zostały złożone dwa wnioski:
1 . Wniosek mieszkańców wsi Sulisławice złożony przez Panią Barbarę Podlaszek- Sołtysa wsi Sulisławice (data założenia w Urzędzie Gminy w Świdnicy 14.10.2022 r.) sprzeciwiające się budowie zakładu produkcji biometanu z zespołem kogeneracyjnym i węzłem produkcji nawozów w miejscowości Sulisławice.
2. Wniosek Stowarzyszenia Ekologicznego EKO – UNIA o dopuszczenie w charakterze podmiotu na prawach strony do udziału w postępowaniu administracyjnym (data wpływu do Urzędu Gminy w Świdnicy 11.10.2022r.)
Postanowieniem z dnia 12.10.2022 r. Wójt Gminy Świdnica dopuścił Stowarzyszenie Ekologiczne Eko – UNIA do udziału na prawach strony w w/w postępowaniu administracyjnym.
Obwieszczeniem z dnia 03.11.2022 r. Wójt Gminy Świdnica zawiadomił strony postępowania o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy – do dnia 03.01.2023 roku.
Postanowieniem z dnia 02.01.2023 r. Wójt Gminy Świdnica postanowił o przeprowadzeniu dowodu z opinii biegłego i dopuścił z urzędu dwa zespoły ekspertów, celem oceny przedłożonego przez Inwestora Raportu oddziaływania na środowisko w szczególności, czy spełnia wymogi formalne, jest kompletny, spójny, a zawarte w nim wnioski są logiczne.
Obwieszczeniem z dnia 03.01.2023 r. Wójt Gminy Świdnica zawiadomił strony postępowania o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy – do dnia 03.03.2023 roku.
W dniach 20.02.2023 roku i 21.02.2023 roku wpłynęły do Urzędu Gminy w Świdnicy dwie opinie biegłych dotyczące materiałów zgromadzonych w związku z wydaniem decyzji oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: „ Budowa zakładu produkcji biometanu z zespołem kogeneracyjnym i węzłem produkcji nawozów”.
Opinia złożona przez dr inż. Krzysztofa Bodzek i dr inż. Marcina Fice stanowi, że w ramach opracowania przenalizowano zebrane materiały pod kątem poprawności wniosku, zwłaszcza ze względu na uwarunkowania techniczne proponowanej inwestycji. Dodatkowym aspektem była analiza oddziaływania na lokalny rynek energii i jej wpływ na możliwości osiągnięcia neutralności klimatycznej gminy Świdnica. Proponowana inwestycja mogłaby wpisać się bardzo dobrze w koncepcję osiągnięcia neutralności klimatycznej gminy Świdnica oraz byłaby zgodna z Terytorialnym Planem Sprawiedliwej Transformacji. Położenie inwestycji, a zwłaszcza bliskość linii dystrybucyjnej średniego napięcia oraz sieci ciepłowniczej, a także obecność w pobliżu dużych zakładów przemysłowych, jest bardzo dobre pod względem możliwości odbioru energii elektrycznej i ciepła. Jednak ze względu na ukierunkowanie inwestycji na produkcję bio – LNG, pozwala stwierdzić, że pomimo bardzo dobrych warunków, przewiduje się, że pozyskana energia, w dużej części, lub nawet w całości nie będzie dostępna lokalnie. Taki scenariusz powoduje ograniczenie lokalnego bezpieczeństwa energetycznego i może doprowadzić do zachwiania dostępności surowców, ponieważ o areał rolniczy będą konkurowały obszary związane z produkcją rolną konieczne do domknięcia miksu energetycznego, inne biogazownie oraz opiniowana inwestycja.
Wstępne założenia techniczne zawarte w raporcie o oddziaływaniu na środowisko są napisane bardzo chaotycznie, zwłaszcza w aspekcie produktu końcowego. Opisane są w sposób sugerujący, że w zakładzie będzie produkowana energia elektryczna oraz dodatkowo biometan. Jednak jak już wcześniej opisano na energię elektryczną przypada jedynie część produkowanego biogazu. Dodatkowo nie jest jasne co oznacza sprawność wynosząca 90%. Sugeruje roczny czas wykorzystania, uwzględniający serwis poszczególnych układów kogeneracyjnych. Dla tak przyjętego czasu można obliczyć średni czas pracy wynoszący 7650 h/rok. Jest to racjonalny czas pracy układów kogeneracyjnych, jednak kłóci się z zakładanym przez Inwestora czasem pracy węzła kogeneracyjnego wynoszącego 8500 h/rok.
Odrębną sprawą jest produkcja ciepła. Zakłada się, że jest to około 26 GWh (95TJ), ale taką ilość ciepła produkują zazwyczaj układy kogeneracyjne o mocy około 2 MW. Nie jest jasny produkt końcowy, chociaż na podstawie analizy wybranych scenariuszy można wnioskować, że będzie to głownie bio – LNG wywożony cysternami. Nie jest zweryfikowana sprzedaż energii elektrycznej i błędne założenia korzystania ze wsparciem taryfy FiP, która jest możliwa do uzyskania w instalacjach o mocy do 1 MW.
Opinia złożona przez mgr inż. Dorotę Matera, dr hab. Tomasza Sakowskiego - prof. Instytutu Genetyki i Biotechnologii Zwierząt Polskiej Akademii Nauk, dr hab. Józefa Tyburskiego – prof. Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego, wskazująca, że podsumowując wszystkie argumenty za i przeciw produkcji biogazu z wykorzystaniem fermentacji beztlenowej sorgo, można stwierdzić, że wykorzystanie areału około 1800 ha dobrej ziemi III i IV klasy pod uprawę sorgo w warunkach klimatycznych Dolnego Śląska jest jej marnowaniem. Dostępny areał uprawowy można z powodzeniem wykorzystać pod produkcję zbóż konsumpcyjnych lub roślin paszowych. Biogazownie powstają przede wszystkim w celu utylizacji gnojowicy i odpadów organicznych. Powinny być zatem lokalizowane przy dużych hodowlach zwierząt, w rejonach o dużej i bardzo dużej koncentracji produkcji zwierzęcej, bądź źródłach odpadów organicznych, a to w przypadku projektowanej biogazowni nie ma miejsca. Ideą projektu jest produkcja biogazu i nawozu ogrodniczego, w oparciu o uprawę sorgo, które nie jest odpadem, a intensywną uprawą surowca dla komory fermentacyjnej i nie może być zarekomendowana pozytywnie z wyżej wymienianych względów.
Pismem z dnia 02 marca 2023 roku zostały przesłane do strony dwie opinie biegłych z wnioskiem o ustosunkowanie się do w/w opinii. Wyjaśnienia zostały złożone przez stronę pismem z 14 marca 2023 roku
Obwieszczeniem z dnia 03.03.2022 r. Wójt Gminy Świdnica zawiadomił strony postępowania o wyznaczeniu nowego terminu załatwienia sprawy – do dnia 02.05.2023 roku.
W dniu 16 marca 2023 roku wpłynęło pismo Pani Barbary Podlaszek – Sołtysa wsi Sulisławice, w którym to w imieniu mieszkańców sprzeciwia się budowie zakładu produkcji biometanu z zespołem kogeneracyjnym i węzłem produkcji nawozów w miejscowości Sulisławice. Mieszkańcy Sulisławic nie zgadzają się na budowę biogazowni z prostych dla nich powodów, nie wierzą w żadne zapewnienia, które są przedstawione przez Archipol Sp. z o.o. Podkreślają, że przede wszystkim przy planowanej inwestycji w Sulisławicach nikt nie zapewnił mieszkańcom dobrej jakości życia.
W dniu 26.04.2023 roku wpłynęło pismo uczestnika postępowania Stowarzyszenia Ekologicznego EKO - UNIA wskazujące, że Raport OOŚ zawiera braki:
Aby zapewnić udział społeczeństwa w ochronie środowiska oraz oceny odziaływania na środowisko, Wójt Gminy Świdnica zawiadomił obwieszczeniem z dnia 28.04.2023 roku podając do publicznej wiadomości informację o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i rozpoczęcia procedury udziału społeczeństwa w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Zawiadomił również wszystkich zainteresowanych o możliwości zapoznania się z niezbędną dokumentacją sprawy (w tym: z wnioskiem o wydanie decyzji wraz z wymaganymi załącznikami, raportem o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, stanowiskami organów współdziałających oraz do składania uwag i wniosków w formie pisemnej, ustnie do protokołu lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej bez konieczności opatrywania ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a także poprzez ePUAP
W wyznaczonym terminie nie zgłoszono żądań oraz uwag.
Zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wójt Gminy Świdnica.
Biorąc pod uwagę całość materiałów zgromadzonych w prowadzonym postępowaniu administracyjnym dotyczącym wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na „Budowie zakładu biometanu z zapleczem kogeneracyjnym i węzłem produkcji nawozów” przewidzianego do realizacji na działce nr 34 w obrębie wsi Sulisławice, gmina Świdnica, powiat świdnicki, województwo dolnośląskie oraz po szczegółowej analizie raportu oddziaływania na środowisko złożonego przez Inwestora wraz z uzupełnieniami, opinii złożonej przez dr inż. Krzysztofa Bodzek i dr inż. Marcina Fice oraz przez mgr inż. Dorotę Matera, dr hab. Tomasza Sakowskiego - prof. Instytutu Genetyki i Biotechnologii Zwierząt Polskiej Akademii Nauk, dr hab. Józefa Tyburskiego – prof. Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego, sprzeciwu mieszkańców wsi Sulisławice oraz uwag Stowarzyszenia EKO – UNIA, Wójt Gminy Świdnica jako organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach odmawia wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na „Budowie zakładu biometanu z zapleczem kogeneracyjnym i węzłem produkcji nawozów” przewidzianego do realizacji na działce nr 34 w obrębie wsi Sulisławice, gmina Świdnica, powiat świdnicki, województwo dolnośląskie
W oparciu o zebrane w toku postępowania materiał dowodowy Wójt Gminy Świdnica wskazuje na brak pełnej analizy wariantów przedsięwzięcia, które w myśl w myśl art. 66 ust.1 pkt 5 ustawy z dnia 3 października 2008r.o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko w związku z art. 6 ust, 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r., poz. 1396), są obligatoryjnym elementem raportu OOŚ, a zarazem stanowiącego realizację fundamentalnej dla prawa ochrony środowiska zasady zapobiegania i przezorności (ostrożności) w indywidualnej ocenie oddziaływania konkretnego przedsięwzięcia na środowisko. W przedłożonym przez Inwestora Raporcie OOŚ, nie przedstawiono i nie opisano racjonalnego wariantu najkorzystniejszego dla środowiska. Ponadto przedstawiony przez Inwestora „racjonalny wariant alternatywny” nie spełnia przesłanek „racjonalności” oraz „alternatywności”, stanowiąc jedynie pozorne spełnienie wymagań stawianych przez ustawę, co spowodowało brak możliwości utworzenia siatki porównawczej, na gruncie której tutejszy Organ miałby możliwość przeprowadzenia rzetelnej oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko. Tym samym należy uznać, że przedłożony Raport OOŚ narusza przepisy ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, a w związku z tym nie może być uznany za dowód w sprawie, na okoliczność, że planowana inwestycja nie będzie stwarzać zagrożeń dla środowiska.
W odniesieniu do protestu mieszkańców wsi Sulisławice niewystarczająco przedstawiono analizę możliwych konfliktów społecznych opisanych w Raporcie OOŚ zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt 15 a ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
W Raporcie OOŚ brak powołania się specjalistyczne opracowania, które dotyczą planowanego przedsięwzięcia, w szczególności biorąc pod uwagę deklarowaną przez Inwestora „innowacyjność” linii technologicznej do produkcji nawozów organiczno – mineralnych wykorzystującej do produkcji poferment z wygazowania surowców rolniczych.
Lokalizacja przedsięwzięcia w bezpośrednim sąsiedztwie Przedsiębiorstwa Utylizacji Odpadów Sp. z o.o. – składowisko odpadów Zawiszów 5 oraz Świdnickiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o. – Oczyszczalnia ścieków Sulisławice, spowoduje nadmierną koncentrację działalności, które będą stanowiły istotną uciążliwość dla mieszkańców miejscowości Sulisławice, Wiśniowa i Zawiszów. Ponadto planowa jest „Budowa/ rozbudowa autostrady A4 Legnica Południe (z węzłem) – Wrocław Wschód (bez węzła)/węzeł Stary Śleszów (z węzłem) i budowa drogi ekspresowej S5 Sobótka – Bolków”, której wszystkie proponowane warianty przebiegają pomiędzy miejscowościami Sulisławice i Wiśniowa. W związku z powyższym istnieją uzasadnione obawy o pogorszenie warunków życia mieszkańców, pogorszenie warunków środowiskowych oraz uciążliwości zapachowych. Ulokowanie kolejnej inwestycji mogącej znacząco oddziaływać na środowisko spowoduje spadek wartości pobliskich nieruchomości. Ponadto zagrożeniem będzie uprawa celowa sorga do produkcji biogazu na areale około 1800 ha, na glebach o bonitacji III i IV klasy w bardzo dobrych warunkach klimatycznych Dolnego Śląska. Może to spowodować zachwianie stabilności w produkcji rolnej roślin konsumpcyjnych oraz roślin przeznaczonych na pasze dla zwierząt w regionie.
Ukierunkowanie produkcji na bio – LNG pozwala stwierdzić, że pozyskana energia w dużej części lub nawet w całości nie będzie dostępna lokalnie, przez co nie wpisuje się w koncepcję osiągnięcia neutralności klimatycznej gminy Świdnica zgodnie z Terytorialnym Planem Sprawiedliwej Transformacji.
W ocenie Organu dużym zagrożeniem będzie wzmożony transport kołowy kiszonki sorgo do produkcji biogazu oraz transport produktów z zakładu w postaci bio – LNG oraz produkowanych nawozów. Zlokalizowanie Zakładu w bezpośrednim sąsiedztwie Przedsiębiorstwa Utylizacji Odpadów oraz Świdnickiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, zdecydowanie zwiększy ruch pojazdów ciężarowych na drodze gminnej L111896 D, przez co stworzy realne zagrożenie dla bezpieczeństwa mieszkańców gminy Świdnica i gmin sąsiednich poruszających się tą drogą.
Zgodnie z art. 3 ust. 13) ustawy Prawo Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2019 r., poz. 1396) ilekroć w ustawie jest mowa o: ochronie środowiska – rozumie się przez to podjęcie lub zaniechanie działań, umożliwiające zachowanie lub przywracanie równowagi przyrodniczej; ochrona ta polega w szczególności na:
a) racjonalnym kształtowaniu środowiska i gospodarowaniu zasobami środowiska zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju,
b) przeciwdziałaniu zanieczyszczeniom,
c) przywracaniu elementów przyrodniczych do stanu właściwego.
Mając powyższe na uwadze, po przeprowadzeniu postępowania orzeczono jak w sentencji.
Powyższą decyzję stosownie do art. 85 ust.3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094) podano do publicznej wiadomości w formie obwieszczenia umieszczonego na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Świdnicy, w miejscowości Sulisławice oraz na stronie internetowej www.bip.gmina.swidnica.pl.
Pouczenie
1. Od niniejszej decyzji na podstawie art. 127 § 1 i 2 i art. 129 k.p.a. przysługuje Stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzychu Al. Wyzwolenia 24, za pośrednictwem Wójta Gminy Świdnica, w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
2. Zgodnie z art. 127a § 1 k.p.a. przed upływem terminu do wniesienia odwołania Strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
3. Zgodnie z art. 127a § 2 k.p.a, z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze Stron, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
4. Na podstawie art. 130 § 4 Kpa decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania.
5. W przypadku złożenia przez Stronę oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do odwołania od decyzji, nie przysługuje prawo do odwołania się ani złożenia skargi do Sądu Administracyjnego.
Otrzymują:
Do wiadomości
Sporządziła
Załącznik nr 1
Do Decyzji Nr 2/2023
z dnia 20.07.2023
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
pn. „Budowa zakładu biometanu z zapleczem kogeneracyjnym i węzłem produkcji nawozów” przewidzianego do realizacji na działce nr 34 w obrębie wsi Sulisławice,
gmina Świdnica, powiat świdnicki, województwo dolnośląskie,
Planowana inwestycja: Budowa zakładu biometanu z zapleczem kogeneracyjnym i węzłem
produkcji nawozów
Inwestor - Archipol Sp. z o.o., ul. Parafialna 69A, 52-233 Wrocław
Analizowane przedsięwzięcie będzie polegało na budowie od podstaw Zakładu Produkcji Biometanu o wydajności produkcji do 15 752 000 Nm3 biometanu, z zespołem trigeneracyjnym o łącznej mocy elektrycznej do 6,3 MW, wytwarzającym biogaz rolniczy z surowca rolniczego, biometan (w opcji skraplania jako bio-LNG), opcjonalnie biowodór jako bio-H2, odnawialną energię elektryczną, ciepło opcjonalnie chłód oraz dwutlenek węgla jako skroplony bio - CO2. W ramach inwestycji planowana jest również realizacja innowacyjnej linii
technologicznej do produkcji nawozów organiczno – mineralnych z pofermentu. Wyprodukowany z biogazu rolniczego biometan będzie zatłaczany do przesyłowej sieci gazowej średniego ciśnienia g125 w Stacji Gazowej w Zawiszowie, której operatorem jest Polska Spółka Gazownictwa. Stacja jest położona w odległości około 1100 m od terenu analizowanego przedsięwzięcia. Inwestor przyjmuje także opcję skraplania wyprodukowanego
biometanu – jako bio - LNG w ilości 12 000 ton rocznie. Odnawialna energia elektryczna produkowana w Siłowni Kogeneracyjnej, będzie przesyłana do lokalnej sieci średniego napięcia Krajowego Systemu Elektroenergetycznego poprzez wpięcie do napowietrznej linii położonej w bezpośrednim sąsiedztwie analizowanego przedsięwzięcia. Ciepło opcjonalnie chłód uzyskiwane z kogeneracji, z Linii Produkcji Nawozów oraz z procesu separacji i sprężania CO2, będzie wykorzystywane na potrzeby własne Zakładu Produkcji Biometanu, a nadwyżki będą sprzedawane do odbiorców zewnętrznych to jest do pobliskich zakładów położonych w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej INVEST– PARK, Podstrefa Świdnica, także do zasilania MZEC Świdnica. W przypadku budowy i uruchomienia w przyszłości Węzła Produkcji Biowodoru, cześć tego ciepła będzie wykorzystana w procesie Reformingu Parowego, czyli produkcji biowodoru z biogazu rolniczego.
Skroplony, zielony bio-CO2 w ilości 20 060 ton rocznie, uzyskany z procesu produkcji biometanu (uszlachetniania biogazu), opcjonalnie przetwarzany na „suchy lód”, będzie sprzedawany do odbiorcy zewnętrznego z Sektora Szklarniowego, producentów napojów gazowanych firm transportowych (zasilanie „suchym lodem” agregatów chłodniczych). Poferment z procesu wygazowania kiszonek roślinnych w ZPB będzie wykorzystywany
na miejscu do produkcji nawozów organiczno – mineralnych w ilości 84 000 ton rocznie, w Węźle Produkcji Nawozów Organiczno–Mineralnych, zlokalizowanym w Hali Technicznej Zakładu Produkcji Biometanu.
Teren lokalizacji analizowanego przedsięwzięcia będzie obejmował działkę Nr 34, obręb Sulisławice, gmina Świdnica.
W ramach analizowanego przedsięwzięcia zostaną wybudowane:
1. Hala Techniczna (60 m × 30 m × wys. 8 m) , a w niej;
- Śluza przyjęciowa substratów (6 m x 20 m) – miejsce rozładunku
- Węzeł Przygotowania Substratu (20 m × 30 m × wys. 8 m):
- Zbiornik Przyjęciowy (przygotowania wstępnego substratu) 100 m3 (śred. 5,6 m × wys. 4,1 m) – 3 szt.,
- Hydrolizer (zbiornik przygotowania zasadniczego) 100 m3 (śred. 5,6 m × wys. 4,1 m); system komponowania substratu: uwadnianie, szczepienie enzymami hydrolitycznymi i innymi komponentami, podgrzewanie substratu
do temperatury procesowej około 55°C.) – 3 szt.,
- System pomp, rurarzy, AKiP,
- Węzeł Oczyszczania Biogazu – odsiarczanie,, osuszanie, sprężanie – (20 m × 10 m)
- Linia Odsiarczania,
-Linia Odwadniania / osuszania biogazu,
- Linia Sprężania,
- Węzeł Techniczny (20 m × 10 m):
- Węzeł Cieplny,
- Produkcji chłodu,
- Produkcji zimnej plazmy,
- Centrala elektryczna – transformatorownia,
- Centralna Sterownia,
- Magazyn części zamiennych,
- Warsztat naprawczy
Analizowane przedsięwzięcie znajduje się na terenie rolniczym, wykorzystywanym do upraw rolniczych. Sąsiedztwo terenu przedsięwzięcia stanowią głównie tereny rolnicze (od północy i południa) i las (od zachodu). Jedynie od wschodu (po przekątnej) teren przedsięwzięcia graniczy przez drogę z Przedsiębiorstwem Utylizacji Odpadów. Główne obiekty tego zakładu znajdują się w odległości minimum 100 m od granic terenu przedsięwzięcia. W związku z tym nie będzie dochodziło do znaczące kumulowania się oddziaływań analizowanego przedsięwzięcia z oddziaływaniami sąsiedniego Zakładu Utylizacji Odpadów. Analizowane przedsięwzięcie znajduje się na terenie rolniczym, wykorzystywanym do upraw rolniczych. Sąsiedztwo terenu przedsięwzięcia stanowią głownie tereny rolnicze (od północy i południa) i las (od zachodu).
a/a A. Jurkiewicz