Decyzja Nr 2/2021 o środowiskowych uwarunkowaniach bez oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
- Szczegóły
- Adresat
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska, 50-333 Wrocław Al. Jana Matejki 6
- Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna, 58-100 Świdnica ul. Wałbrzyska 15
- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Legnicy, 59-220 Legnica ul. Rataja 32
Świdnica, dnia 01-03-2021
ZOŚ. 6220.7.2020
DECYZJA Nr 2/2021
o środowiskowych uwarunkowaniach
bez oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
Na podstawie art. 71 ust.1 i 2 pkt. 2, art. 75 ust.1 pkt.4, art. 84 ust.1, art. 85 ust.1 i 2, pkt.2, ust.3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 r., poz. 283) oraz art. 14 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r., poz. 256) oraz § 3 ust 1 pkt. 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U z 2019, poz.1839) po rozpatrzeniu wniosku Świdnickiego Gminnego Przedsiębiorstwa Komunalnego SP. z o.o. z siedzibą w Bystrzycy Dolnej 55A, 58-100 Świdnica działająca poprzez pełnomocnika Lecha Poprawskiego z siedzibą 54-060 Wrocław ul. Piotrowska 68 z dnia 14.07.2020 r. (data wpływu do Urzędu 17.07.2020r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia pn.: „Wykonanie urządzenia wodnego służącego do poboru wody podziemnej z ujęcia wody podziemnej studnią wierconą nr K-IV w Komorowie na działce nr 183/5”
stwierdzam
brak obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania
przedsięwzięcia na środowisko.
Uzasadnienie
Opinie wyrażone przez organy współdziałające, skala i rodzaj zamierzonego przedsięwzięcia uzasadnia brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W związku z wnioskiem z dnia 14 lipca 2020 roku (data wpływu do Urzędu 17.07.2020 r.) Inwestor: Świdnickie Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o., w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.” Wykonanie urządzenia wodnego służącego do poboru wody podziemnej z ujęcia wody podziemnej studnią wierconą nr K-IV w Komorowie na działce nr 183/5”, zawiadomieniem z dnia 14 sierpnia 2020 roku, znak ZOŚ.6220.7.2020 zostało wszczęte postępowanie administracyjne w przedmiotowej sprawie.
Planowana inwestycja należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienionej w § 3 ust.1 pkt. 73 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U z 2019, poz.1837), dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko może być wymagane.
Pismem z dnia 14 sierpnia 2020 roku, znak sprawy ZOŚ.6220.7.2020 Wójt Gminy Świdnica wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świdnicy o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, wraz z uzasadnieniem swojego stanowiska.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny pismem z dnia 02 września 2020 roku (data wpływu do Urzędu 03.09.2020 r.), znak sprawy ZNS.620.18.2020.EK stwierdził, że nie ma podstaw prawnych do wydania opinii w sprawie potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Zgodnie z art. 64 ust.1, pkt. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 r., poz. 283), Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świdnicy powinien wyrazić opinię dot. potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w przypadku przedsięwzięć wymagających decyzji, o których mowa w art. 72, ust.1 pkt1-3, 10-19 i 21-27 w/w ustawy oraz uchwały, o której mowa w art. 72 ust. 1b. Z karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Wykonanie urządzenia wodnego służącego do poboru wody podziemnej z ujęcia wody podziemnej studnią wierconą nr K-IV, w Komorowie na działce nr 183/5” będzie niezbędna do uzyskania pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie urządzenia wodnego, natomiast inwestycja nie będzie związana z wydaniem jakiejkolwiek z wyżej wymienionych decyzji lub uchwały.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu po przeanalizowaniu materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie wydał opinię z dnia 07 września 2020 r. (data wpływu do Urzędu 07.09.2020 r.), znak sprawy WOOŚ.4220.570.2020.TP.1, że dla przedmiotowej sprawy nie istnieje konieczność przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.
Planowane zamierzenie należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wymienionych w § 3 ust.1 pkt. 73 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Przedsięwzięcie polegać będzie na wykonaniu urządzenia wodnego służącego do poboru wody podziemnej z ujęcia wody podziemnej studnią wierconą nr K-IV w Komorowie na działce nr 183/5. Dla terenu inwestycji obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego w obrębie wsi Komorów, który został zatwierdzony uchwałą rady Gminy Świdnica Nr LXI/519/2014 z dnia 27 sierpnia 2014r. W planie zagospodarowania przestrzennego jest on oznaczony symbolem ITi- teren infrastruktury technicznej. Przedsięwzięcie należy do publicznych urządzeń służących do zaopatrzenia ludności w wodę. W otworze nawiercono zwierciadło wody o charakterze naporowym na głębokościach 42,5 m i 84,0 . p.p.t. Stabilizacja nawierconych na tych głębokościach poziomów wodonośnych nastąpiła na głębokości 24,58 m poniżej powierzchni terenu. Studnia nr K-IV będzie eksploatowana w ramach zasobów eksploatacyjnych wód podziemnych. Wykonana zostanie naziemna studnia K-IV o maksymalnych wymiarach ok.2,4 m x 1,3 m. Obudowa studni zajmie ok. 3,2 m² powierzchni terenu. Na etapie realizacji przedsięwzięcia będzie występować emisja hałasu do środowiska. Krótkotrwała emisja hałasu możliwa będzie w trakcie wykonywania obudowy urządzenia wodnego tj. podczas transportu surowców i materiałów. Emisja hałasu miała jednorazowy charakter i praktycznie pozostanie niezauważona. Uciążliwości występujące w trakcie prowadzenia prac ograniczone będą do bezpośredniego sąsiedztwa terenu objętego robotami. Najbliższe istniejące zabudowania mieszkalne znajdują się w odległości ok. 200 m na południowy zachód od studni. Na etapie eksploatacji urządzenia wodnego nie będą występowały uciążliwości związane z emisją hałasu. Emisja zanieczyszczeń do powietrza pochodzić będzie od środków transportujących surowce i materiały na etapie przystosowywania otworu do eksploatacji. Sytuacja będzie miała charakter jednorazowy i praktycznie pozostanie niezauważona. Eksploatacja projektowanego urządzenia wodnego nie będzie powodować emisji do środowiska stanowiącej zagrożenie dla zdrowia ludzkiego. Podczas eksploatacji inwestycja będzie wymagała jedynie zasilania w energię elektryczną. Planowane przedsięwzięcie, ze względu na brak znaczących emisji gazów cieplarnianych nie wpłynie na nasilenie się zmian klimatycznych. Z uwagi na niewielką skalę oraz lokalizacje w terenie już zagospodarowanym inwestycja nie wpłynie znacząco na krajobraz rejonu inwestycji. Eksploatacja wód głębinowych nie będzie powodować oddziaływań na powierzchnię terenu. Mając na uwadze charakter planowanego przedsięwzięcia, można stwierdzić, iż inwestycja nie będzie źródłem ścieków technologicznych, substancji, energii czy znaczącej ilości odpadów. Działka na której zlokalizowane będzie planowane przedsięwzięcie nie graniczy z terenami użytkowanymi dla celów rekreacyjnych, szpitalnych, uzdrowiskowych oraz czasowego przebywania dzieci i młodzieży. Prace montażowe będą prowadzone pomiędzy godziną 6°° a 22°.
Po przeanalizowaniu możliwości oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia w zakresie aspektów przyrodniczych stwierdzić należy, że w zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary górskie, obszary przylegające do jezior, obszary leśne, obszary wodno - błotne, obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych (w tym siedliska łęgowe i ujścia rzek), korytarze migracyjne, a także obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody - w rozumieniu art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (tj. Dz. U. z 2020r., poz. 55). Najbliżej położony obszar Natura 2000 - obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Ostoja Nietoperzy Gór Sowich PLH020071 znajduje się w odległości ok. 8km. Ponadto, oceniono skalę i rodzaj możliwego oddziaływania i stwierdzono, iż z uwagi na charakter przedsięwzięcia oraz zakres planowanych prac inwestycja nie powinna znacząco oddziaływać na środowisko przyrodnicze, w tym na ww. obszar Natura 2000, korytarze ekologiczne oraz różnorodność biologiczną, rozumianą jako zmienność wewnątrzgatunkową, międzygatunkową i ponadgatunkową.
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Legnicy po przeanalizowaniu materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie wydał opinię z dnia 22 września 2020 r. (data wpływu do Urzędu 28.09.2020 r.), znak sprawy WR.ZZŚ.1.145m.2020.ASD, że dla przedmiotowej sprawy nie istniej konieczność przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.
Pobór wody na poziomie zatwierdzonych zasobów eksploatacyjnych ujęcia, ustalonych zgodnie z utrwaloną metodologią oraz obowiązującymi przepisami, zabezpiecza podziemną hydrosferę przed niekorzystnymi zmianami w zakresie ilości i jakości wody oraz pozwala na eksploatację bez negatywnego wpływu na środowisko oraz na obiekty innych użytkowników wód. Przewidywane rozwiązania chroniące środowisko to uszczelnienie strefy przyotworowej studni, utworzenie ternu ochrony bezpośredniej, odpowiednia obudowa zabezpieczająca studnię, wyposażenie studni w wodomierz, manometr, urządzenia do pomiaru poziomu zwierciadła wody oraz poboru prób. W celu zabezpieczenia przed nadmierną niekontrolowaną eksploatacją i przekraczaniem dopuszczalnej depresji eksploatacyjnej będzie automatyczne sterowanie pracą pomp, zastosowany zostanie falownik, pozwalający na stopniowy rozruch studni, zabezpieczający jej właściwą i długotrwałą eksploatację oraz prowadzenie stałego monitoringu w trakcie eksploatacji studni.
Proponowany do ustalenia teren ochrony bezpośredniej będzie stanowił kwadrat o boku 10 m. W odległości ok. 280 m od otworu K-IV znajduje się studnia tego samego Inwestora = K-III. Podczas próbnego pompowania nie stwierdzono współdziałania studni. Studnie te nie tworzą ujęcia. Studnia K-IV ma odrębnie ustalone zasady Q = 31 m³/h przy depresji s = 17,65 m. Zasoby utworu hydrogeologicznego K-IV ustalone zostały w Dokumentacji zasobów eksploatacyjnych ujęcia wód podziemnych z utworów trzeciorzędu dla studni eksploatacyjnej K-IV w Komorowie.
Z Dokumentacji hydrologicznej ujęcia wynika, że nie ma potrzeby ustanawiania terenu ochrony pośredniej ujęcia. Dla próby wody z ujęcia K-IV w Komorowie w listopadzie 2019 r. zostały wykonane badania składu izotopowego izotopów stabilnych tlenu i wodoru oraz trytu. Badania wykazały, że skład izotopowy tlenu i wodoru jest typowy dla wód pochodzenia infiltracyjnego na obszarach nizinnych Polski, nie wykazując śladów częściowego odparowania przed procesem infiltracji. Stężenie trytu, w ramach niepewności pomiarowej (2o) należy uznać za zerowe, co wskazuje na nieobecności składowej zasilanej po 1952 roku. Czas zasilania warstwy wodonośnej wynosi zatem znacznie ponad 60 lat. Badania potwierdzają ustalenia dokumentacji hydrologicznej o braku konieczności ustanawiania strefy ochrony pośredniej ujęcia oraz o braku zagrożenia zanieczyszczenia warstwy wodonośnej z powierzchni terenu.
Projektowana inwestycja zlokalizowana jest w granicach jednostki planistycznej gospodarowania wodami – jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) – Jabłoniec o kodzie PLRW600016134529. Zgodnie z zapisami Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz. U.z 2016 r. poz. 1967) – JCWP Jabłoniec została oceniona jako naturalna część wód o złym stanie, niezagrożona nieosiągnięciem celu środowiskowego jakim jest dobry stan ekologiczny i dobry stan chemiczny. Rozpatrywany obszar znajduje się w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) nr 108 o kodzie PLGW6000108. JCWPd nr 108 charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym i chemicznym. JCWPd nr 108 została oceniona jako niezagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych. Planowana inwestycja nie jest zlokalizowana w obrębie Głównych Zbiorników Wód Podziemnych i nie znajduje się w zasięgu wód powodziowych. Na terenie zajętym przez studnię nie ma obiektów cennych przyrodniczo. Projektowany obiekt jest zlokalizowany poza terenami objętymi formą ochrony przyrody Natura 2000 i innymi formami ochrony przyrody.
Główne cele środowiskowe dla wód podziemnych przewidziane w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz. U z 2016 r. poz. 1967) zgodnie z Ramową Dyrektywą Wodną to zapobieganie dopływowi lub ograniczenie dopływu zanieczyszczeń do wód podziemnych, zapobieganie pogarszaniu się stanu wszystkich części wód podziemnych, zapewnienie równowagi pomiędzy poborem a zasilaniem wód podziemnych, wdrożenie działań niezbędnych dla odwrócenia znaczącego i utrzymującego się rosnącego trendu stężenia każdego zanieczyszczenia powstałego w skutek działalności człowieka. Szczegółowe wymagania służące osiągnięciu celów środowiskowych jednolitych części wód poprzez ochronę, poprawę oraz niepogarszanie stanu części wód dla jednolitych części wód podziemnych to nieprzekraczanie maksymalnej wielkości zasobów eksploatacyjnych ustalonych w dokumentacji hydrologicznej ujęcia wody, odrębne dla każdego z występujących pięter wodonośnych oraz nieprzekraczanie wartości granicznych wskaźników jakości dla klasyfikacji stanu, powodujących przekwalifikowanie stanu jednolitych części wód do stanu słabego.
Funkcjonowanie studni nie pozostaje w sprzeczności z celami określonymi w Planie gospodarowania wodami w dorzeczu Odry oraz stanem jednolitej części wód podziemnych i powierzchniowych, ze względu na fakt, że zostały przyjęte rozwiązania chroniące środowisko i samo ujęcie wody, a także pobierana woda podziemna na poziomie zatwierdzonych zasobów eksploatacyjnych ujęcia będzie służyła do bezpośredniego spożycia przez ludzi.
Po przeanalizowaniu załączonej do wniosku kart informacyjnej przedsięwzięcia, uwzględniając rodzaj, skalę, lokalizację oraz charakter planowanej inwestycji, która realizowana będzie przy zastosowaniu rozwiązań minimalizujących wpływ dla środowiska oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, nie przewiduje się negatywnego wpływu przedmiotowej inwestycji na stan jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) i powierzchniowych (JCWP) oraz możliwości osiągnięcia celów środowiskowych.
Zawiadomieniem z dnia 19.10.2020r. zawiadomiono Strony o zebraniu materiału dowodowego w sprawie postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia p.n.: „Wykonanie urządzenia wodnego służącego do poboru wody podziemnej z ujęcia wody podziemnej studnią wierconą nr K-IV w Komorowie”, o terminie i miejscu zapoznania się z zebranym w sprawie materiałem dowodowym, a także wypowiedzeniu się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, jak również wniesieniu ewentualnych uwag. W wyznaczonym terminie nie zgłoszono żądań oraz uwag.
Zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wójt.
Mając powyższe na uwadze, po przeprowadzeniu postępowania orzeczono jak w sentencji.
Powyższą decyzję podano do publicznej wiadomości w formie obwieszczenia umieszczonego na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Świdnicy, w miejscowości Komorów oraz na stronie internetowej www.bip.gmina.swidnica.pl.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji stronom przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzycha za pośrednictwem Wójta Gminy Świdnica w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Otrzymują:
Do wiadomości
Sporządziła Anna Jurkiewicz
Załącznik nr 1
Do Decyzji Nr 2/2021
z dnia 25.02.2021
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
pn. „Wykonanie urządzenia wodnego służącego do poboru wody podziemnej z ujęcia wody podziemnej studnią wierconą nr K-IV w Komorowie”
Planowana inwestycja- Wykonanie urządzenia wodnego służącego do poboru wody podziemnej z ujęcia wody podziemnej studnią wierconą nr KIV na działce nr 183/5 w Komorowie, gmina Świdnica.
Inwestor- Świdnickie Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. z siedzibą w Bystrzycy Dolnej 55A, 58-100 Świdnica
Przedsięwzięcie należy do publicznych urządzeń służących do zaopatrzenia ludności w wodę. Klasyfikacja inwestycji, ze względu na jej potencjalny wpływ na środowisko naturalne dokonana została w oparciu o rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019r., poz. 1839).
Zgodnie z § 3 ust.1 pkt. 73 w/w rozporządzenia, przedmiotowe przedsięwzięcie to:
- urządzenia lub zespoły urządzeń umożliwiające pobór wód podziemnych lub sztuczne systemy zasilania wód podziemnych, inne niż wymienione w § 2 ust.1 pkt. 37, o zdolności poboru wody nie mniejszej niż 10 m³ na godzinę
oraz pkt. 74
- urządzenia lub zespoły urządzeń umożliwiające pobór wód podziemnych z tej samej warstwy wodonośnej, o zdolności poboru wody nie mniejszej niż 1 m³ na godzinę, inne niż wymienione w pkt. 73, jeżeli w odległości mniejszej niż 500 m znajdują się inne urządzenia lub inny zespół urządzeń umożliwiający pobór wód podziemnych o zdolności poboru wody nie mniejszej niż 1 m³ na godzinę, z wyłączeniem zwykłego korzystania z wód.
Powierzchnia zajmowana przez obudowę studni będzie wynosić ok. 3,2 m². Studnia zlokalizowana będzie, z godnie z mapą ewidencji gruntów, na łące, choć w rzeczywistości jest to teren po zlikwidowanej oczyszczalni ścieków inwestora. Na terenie działki nr 183/5 nie ma obiektów cennych przyrodniczo w tym obszarów Natura 2000.
Wykonanie urządzenia wodnego – obudowy studni K-IV wiąże się z wykonaniem wykopu o niewielkiej głębokości ok. 0,3 – 0,5 m i wymiarach ok. 2,4 m x 1,3 m i osadzeniem naziemnej obudowy studni. Prace zostaną wykonane w ciągu kilkunastu godzin za pomocą koparki wspomaganej pracą ręczną.
Eksploatacja studni (pobór wody) prowadzony będzie za pomocą podwodnych agregatów pompowych. W studni K-IV zamontowana będzie pompa głębinowa SP 60-8 z silnikiem M6 MS 15 kW (lub o podobnych parametrach). Pompa zasilana będzie energią elektryczną z sieci energetycznej. Pompa zainstalowana będzie w studni na sztywnym przewodzie rurowym, który będzie jednocześnie tłoczyć wodę do gminnej sieci wodociągowej.
Pobór wody ze studni nie wiąże się z żadnymi uciążliwościami na powierzchni terenu.
Wykonanie urządzenia wodnego (obudowy) studni K-IV zajmie bardzo małą powierzchnie ok. 3,2 m². Pobór wody na poziomie zatwierdzonych zasobów eksploatacyjnych ujęcia, ustalony jest zgodnie z utrwaloną metodologią oraz obowiązującymi przepisami, zabezpiecza podziemną hydrosferę przed niekorzystnymi zmianami w zakresie ilości i jakości wody oraz pozwala na eksploatację bez negatywnego wpływu na środowisko oraz na obiekty innych użytkowników wód. Przewidywane rozwiązania chroniące środowisko to :
- uszczelnienie strefy przyotworowej studni, zabezpieczającej przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do warstwy wodonośnej,
- utworzenie terenu ochrony bezpośredniej, zabezpieczającej studnię przed dostępem osób postronnych,
- odpowiednia obudowa zabezpieczająca studni typu HYDROGLOBAL – Lange, wyposażenie studni w wodomierz, manometr, urządzenia do pomiaru poziomu zwierciadła wody oraz poboru prób,
- automatyczne sterowania pracą pomp, zabezpieczające przed nadmierną, niekontrolowaną eksploatacją i przekraczaniem dopuszczalnej depresji eksploatacyjnej,
- zastosowaniem falownika, pozwalającego na stopniowy rozruch studni, zabezpieczającego jej właściwą i długotrwałą eksploatację,
- prowadzenie stałego monitoringu w trakcie eksploatacji studni.
Nie ma jakiejkolwiek potrzeby dostosowywania przedsięwzięcia do zmiany klimatu i łagodzenia zmian klimatu. Obudowa wykonana będzie w przeważającej części z betonu, metalu i tworzyw sztucznych, a więc będzie odporna na czynniki atmosferyczne. Obiekt ten nie będzie zamieszkiwany przez ludzi, nie ma potrzeby zapewniania w nich komfortu termicznego co jest jednym z elementów zmiany klimatu.
Nie przewiduje się specjalnego odprowadzania wód opadowych. Wody opadowe obszaru ochrony bezpośredniej ujęcia podlegać będą naturalnej infiltracji do gruntu. Nie przewiduje się dodatkowego uszczelniania terenu wokół studni. Uszczelniona została natomiast bezpośrednia strefa przyotworowa, zabezpieczając ujęcie przed niekontrolowanym przedostaniem się wód z powierzchni terenu do otworu.
Projektowany obiekt jest zlokalizowany poza terenami objętymi formą ochrony przyrody Natura 2000 i innymi formami ochrony przyrody. Projektowana inwestycja nie będzie znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000, gdyż obszary te nie występują w rejonie studni. Najbliższy obszar Natura 2000 Ostoja Nietoperzy Gór Sowich znajduje się około 8 km na południe od projektowanego urządzenia wodnego.
Przedsięwzięcie polegające na wykonaniu urządzenia wodnego nie powoduje jakichkolwiek uciążliwości na powierzchni terenu.
W sąsiedztwie znajdują się studnia inwestora K-III, która posiada odrębnie ustalone zasoby i pozwolenie wodnoprawnego na pobór wody.
Studnia K-IV eksploatowana będzie przy pomocy podwodnego agregaty pompowego i nie powoduje żadnych uciążliwości na powierzchni terenu.
Nie zachodzi zatem do sytuacji skumulowania się oddziaływań.
Sporządziła Anna Jurkiewicz