DECYZJA Nr 3/2021 o środowiskowych uwarunkowaniach bez oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
- Szczegóły
- W instalacji przetwarzać nie więcej niż 2000 Mg odpadów rocznie.
- W celu zminimalizowania niebezpieczeństwa zanieczyszczenia środowiska gruntowo - wodnego substancjami ropopochodnymi na etapie realizacji zaplecze budowy, składy materiałów i paliw oraz parki maszynowe zorganizować na terenie utwardzonym, zabezpieczonym warstwą nieprzepuszczalną z dala od cieków wodnych i miejsc podmokłych - min. 50 m.
- Teren przedsięwzięcia wyposażyć w sorbenty lub wanny wychwytowe do neutralizowania ewentualnie powstających wycieków substancji ropopochodnych.
- Odpady na etapie realizacji i eksploatacji magazynować w warunkach uniemożliwiających negatywne oddziaływanie na środowisko i zdrowie ludzi. Odpady niebezpieczne magazynować oddzielenie w odpowiednich pojemnikach we właściwych miejscach z uwzględnieniem szczególnych właściwości fizyko - chemicznych tych odpadów.
- Należy wskazać, co powstaje w wyniku prowadzonego procesu przetwarzania odpadów i w jaki sposób planuje się zagospodarować powstały materiał.
- Należy wskazać, czy w wyniku procesu przetwarzania odpadów (w tym również mieszalnika) dochodzić będzie do emisji zanieczyszczeń do powietrza (m.in. pyłów).
- Należy wskazać, czy w obecnej chwili prowadzona jest jakaś działalność na terenie inwestycyjnym, jeśli tak to należy wskazać rodzaj i wyjaśnić czy planuje się jej zaprzestanie czy kontynuowanie (jeśli tak to należy ją uwzględnić w analizie oddziaływania skumulowanego).
- Wskazać skuteczność i częstotliwość wymiany stosowanych filtrów workowych.
- Wskazać czas pracy projektowanej instalacji (ilość dni w roku, godzin prac, przedział godzinowy w ciągu doby).
- W celu zminimalizowania niebezpieczeństwa zanieczyszczenia środowiska gruntowo - wodnego substancjami ropopochodnymi na etapie realizacji zaplecze budowy, składy materiałów i paliw oraz parki maszynowe zorganizować na terenie utwardzonym, zabezpieczonym warstwą nieprzepuszczalną z dala od cieków wodnych i miejsc podmokłych - min. 50 m.
- Teren przedsięwzięcia wyposażyć w sorbenty lub wanny wychwytowe do neutralizowania ewentualnie powstających wycieków substancji ropopochodnych.
- Odpady na etapie realizacji i eksploatacji magazynować w warunkach uniemożliwiających negatywne oddziaływanie na środowisko i zdrowie ludzi. Odpady niebezpieczne magazynować oddzielenie w odpowiednich pojemnikach we właściwych miejscach z uwzględnieniem szczególnych właściwości fizyko - chemicznych tych odpadów.
- PREEM TECH S.C. Robert Wysoczański, Piotr Fuja, 58-160 Świebodzice, ul. Towarowa 6/1
- Pełnomocnik- Mateusz Turczak, 58-100 Świdnica, ul. Głowackiego 18/1
- Sołtys wsi Zawiszów
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska, 50-333 Wrocław Al. Jana Matejki 6
- Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna, 58-100 Świdnica ul. Wałbrzyska 15
- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Legnicy, 59-220 Legnica ul. Rataja 32
Świdnica, dnia 19-03-2021
ZOŚ. 6220.8.2020
DECYZJA Nr 3/2021
o środowiskowych uwarunkowaniach
bez oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
Na podstawie art. 71 ust.1 i 2 pkt. 2, art. 75 ust.1 pkt.4, art. 84 ust.1, art. 85 ust.1 i 2, pkt.2, ust.3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 r., poz. 283) oraz art. 14 kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r., poz. 256) oraz § 3 ust 1 pkt. 82 lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U z 2019, poz.1839) po rozpatrzeniu wniosku PREEM TECH S.C. Robert Wysoczański i Piotr Fuja z siedzibą 58-160 Świebodzice, ul. Towarowa 6/1 działających poprzez pełnomocnika Mateusza Turczak z siedzibą 58-100 Świdnica, ul. Głowackiego 18/1 z dnia 17.07.2020 r. (data wpływu do Urzędu 20.07.2020r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na „Przetwarzaniu i zbieraniu odpadów” na działce nr 10/17, obręb Zawiszów, gmina Świdnica
stwierdzam:
I. Brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na „Przetwarzaniu i zbieraniu odpadów”, na działce nr 10/17, obręb Zawiszów gmina Świdnica
II. Konieczność uwzględnienia następujących warunków i wymagań :
Uzasadnienie
Opinie wyrażone przez organy współdziałające, skala i rodzaj zamierzonego przedsięwzięcia uzasadnia brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W związku z wnioskiem z dnia 17 lipca 2020 roku (data wpływu do Urzędu 20.07.2020 r.) Inwestor PREEM TECH S.C. Robert Wysoczański i Piotr Fuja w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.”Przetwarzanie i zbieranie odpadów” na działce nr 10/17, obręb Zawiszów, gmina Świdnica, obwieszczeniem z dnia 19 sierpnia 2020 roku, znak ZOŚ.6220.8.2020 zostało wszczęte postępowanie administracyjne w przedmiotowej sprawie.
Planowana inwestycja należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymieniona w § 3 ust.1 pkt. 82 lit.b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U z 2019, poz.1837), dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko może być wymagane.
Pismem z dnia 19 sierpnia 2020 roku, znak sprawy ZOŚ.6220.7.2020 Wójt Gminy Świdnica wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świdnicy o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, wraz z uzasadnieniem swojego stanowiska.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu pismem z dnia 10.09.2020 r., znak WOOŚ.4220.579.2020.MM.1 poinformował, że rozstrzygnięcie przedmiotowej sprawy nastąpi do dnia 16 października 2020 roku.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu pismem z dnia 16.09.2020 r, znak WOOŚ.4220.579.2020.MM.2 wezwał Inwestora do uzupełnienia Karty informacyjnej przedsięwzięcia w zakresie niżej wymienionych braków:
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny pismem z dnia 30 września 2020 roku (data wpływu do Urzędu 01.10.2020 r.), znak sprawy ZNS.620.16.2020.US stwierdził, że należy przeprowadzić ocenę oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn.: „Przetwarzanie i zbieranie odpadów” realizowanego w gminie Świdnica, działka nr 10/17 obręb Zawiszów i opracować raport w zakresie analizy oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na teren najbliższej zabudowy.
Działalność prowadzona przez Preem Tech Spółka Cywilna Robert Wysoczański, Piotr Fuja polegać będzie na przetwarzaniu i zbieraniu odpadów, które wykorzystywane będą do produkcji elementów i wyrobów z tworzyw sztucznych. Odpady będą wstępnie selekcjonowane, później będą transportowane do urządzenia rozdrabniającego (młyna), a następnie do cyklonu, gdzie nastąpi oddzielenie powietrza od tworzywa sztucznego. Materiał, który zostanie odseparowany trafi do szczelnego worka typu Big Bag. Przemiał pozbawiony pyłu będzie poddawany separacji metali żelaznych i nieżelaznych, a gotowy produkt trafi do opakowania typu Big Bag i będzie magazynowany do momentu jego sprzedaży. Zdolność produkcyjna instalacji do przetwarzania odpadów wyniesie ok. 8 Mg/dobę. Zakład zatrudni 3 osoby pracujące na jedną zmianę. Maksymalna ilość odpadów możliwa do przetwarzania w ciągu roku wyniesie do 2000 Mg. Maksymalna łączna masa wszystkich rodzajów odpadów magazynowanych w okresie roku nie przekroczy 2000 Mg.
Eksploatacja planowanego przedsięwzięcia będzie związana z emisją zanieczyszczeń do powietrza, emisją hałasu oraz z powstawaniem odpadów.
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Legnicy po przeanalizowaniu materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie wydał opinię z dnia
01 października 2020 r. (data wpływu do Urzędu 08.10.2020 r.), znak sprawy WR.ZZŚ.1.135.152m.2020.EG, że dla przedmiotowej sprawy nie istnieje konieczność przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko oraz określił następujące wymagania:
Proces produkcji przemiału PCV rozpoczynać się będzie na stanowisku załadunkowym na którym po dokonaniu wstępnej selekcji materiału zostanie on przetransportowany za pomocą przenośnika taśmowego o mocy 1,5 KW, do urządzenia rozdrabniającego 37KW. W młynie nastąpi rozdrobnienie tworzywa do żądanej frakcji, a powstały przemiał będzie transportowany wentylatorem 4,0 KW do urządzenia kaskadowego ZZ-100 gdzie nastąpi odseparowanie pyłu, który wentylatorem o mocy 7,5 KW zostanie przeniesiony do cyklonu, tam nastąp oddzielenie powietrza od tworzywa sztucznego poprzez 6 szt. filtrów workowych. Worki będą regularnie sprawdzane i czyszczone przynajmniej raz w miesiącu. Materiał, który zostanie odseparowany trafi do szczelnego worka typu Big Bag. Przemiał pozbawiony pyłu, będzie poddawany separacji metali żelaznych i nieżelaznych, a gotowy produkt trafi do opakowania typu Big Bag i zostanie zmagazynowany do momentu jego sprzedaży. Woda zimna, woda ciepła, energia elektryczna zużywane będą do celów związanych z pobytem pracowników tj. na ich potrzeby sanitarno - higieniczne. Woda nie będzie wykorzystywana na cele technologiczne, tym samym nie będzie powstawał ściek przemysłowy. Ścieki bytowe będą trafiać do szczelnego zbiornika na nieczystości (szamba). Wody opadowe spływające z krawędzi dachów i placu trafią do gruntu. Odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych do gruntu (ziemi) z wykorzystaniem urządzeń wodnych, o których mowa w art. 16 pkt. 65 (np. studni chłonnych, drenażu rozsączającego) wymagać będzie uzyskania pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie ww. urządzeń oraz korzystania z usług wodnych o których mowa w art. 35 ust.3 pkt 7 w związku z art. 389 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017r. o Prawo wodne (Dz. U. z 2020r., poz. 310 z późn. zm.). Wody opadowe i roztopowe odprowadzane z terenu objętego przedmiotową inwestycją powinny spełniać warunki określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub urządzeń wodnych, które nakłada obowiązek podczyszczania wód odpadowych odprowadzonych z terenów przemysłowych, placów składowych, baz transportowych itp., przed wprowadzeniem ich do odbiornika. Wskaźniki jakości podczyszczanych wód opadowych nie powinny przekraczać wielkości 15 mg/dm³ dla substancji ropopochodnych oraz 100 mg/dm³ dla zawiesiny ogólnej. Zużycie wody w przedsiębiorstwie wyniesie około 60 m³/rok.
W zakresie gospodarowania odpadami podejmowane będą m.in. następujące działania: kontrola zużycia oraz strat stosowanych surowców, odpowiednie magazynowanie odpadów, prowadzenie ewidencji odpadów, przekazywanie odpadów podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia na gospodarowanie nimi oraz utrzymywanie urządzeń w sprawności. Zamierzonym przez Wnioskodawcę działaniom zgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy o odpadach przypisane są procesy oznaczone jako: R3 - recykling lub odzysk substancji organicznych, które nie są stosowane jako rozpuszczalniki (w tym kompostowanie i inne biologiczne procesy przekształcania). Odpady będą przetworzone w stopniu umożliwiającym bezpośrednie wykorzystanie gotowego produktu przez klienta. Dostarczone odpady magazynowane będą przed ich przerobem, w pomieszczeniach magazynowanych będących własnością spółki w pojemnikach plastikowych, koszach siatkowych, paletach i workach typu Big Bag, a wielkogabarytowe elementy luzem. W przypadku braku miejsca w pomieszczeniach magazynowych odpady gromadzone będą również na terenie przyległym do budynku, tj. placach magazynowych. Odpady przechowywane na zewnątrz pomieszczeń gromadzone będą w pojemnikach plastikowych, koszach siatkowych i workach typu Big Bag, a wielkogabarytowe elementy luzem w sposób uporządkowany. Miejsca magazynowania odpadów zlokalizowane w pomieszczeniach jak i na terenie bezpośrednio do nich przyległych będą zabezpieczone przed dostępem osób postronnych. Odpady wymagające czasowego przetrzymania na terenie punktu zbierania, będą magazynowane zgodnie z zasadami określonymi w obowiązujących przepisach prawnych z zakresu gospodarowania odpadami, dlatego też zostaną wyznaczone miejsca gromadzenia odpadów innych niż niebezpieczne umożliwiające selektywną zbiórkę odpadów.
Przedsięwzięcie znajduje się poza obszarami chronionymi. Przedsięwzięcie zlokalizowane jest w granicach jednostki planistycznej gospodarowania wodami: jednolitej części wód powierzchniowych Jabłoniec o kodzie PLRW600016134529. Zgodnie z zapisami Planu zagospodarowania wodami na obszarze dorzeczy Odry (Dz. U. z 2016r., poz. 1967) JCWP Jabłoniec został zakwalifikowany jako naturalna część wód o złym stanie niezagrożony nieosiągnięciem celów środowiskowych jakim jest dobry stan ekologiczny i dobry stan techniczny.
Rozpatrywany obszar znajduje się w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) nr 108 o kodzie PLGW6000108. JCWPd nr 108 charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym i dobrym stanem chemicznym. JCWPd nr 108 została oceniona jako niezagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych, jakim jest dobry stan chemiczny i ilościowy. Teren planowanego przedsięwzięcia znajduje się poza obszarem Głównych Zbiorników Wód Podziemnych. Rozpatrywany teren nie znajduje się w strefie zagrożenia powodziowego.
Po przeanalizowaniu załączonej do wniosku karty informacyjnej przedsięwzięcia, uwzględniając rodzaj, skalę, lokalizację oraz charakter planowanej inwestycji, która realizowana będzie przy zastosowaniu rozwiązań minimalizujących wpływ dla środowiska oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, nie przewiduje się negatywnego wpływu przedmiotowej inwestycji na stan jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) i powierzchniowych (JCWP) oraz możliwość osiągnięcia celów środowiskowych.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu po przeanalizowaniu materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie wydał opinię z dnia 19 października 2020 r. (data wpływu do Urzędu 19.10.2020 r.), znak sprawy WOOŚ.4220.579.2020.MM.4, że dla przedmiotowej sprawy nie istnieje konieczność przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko. Jednocześnie na podstawie art. 64 ust. 3a w związku z art. 82 ust.1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko wskazuje na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach warunku że w instalacji przetwarzać można nie więcej niż 2000 Mg odpadów rocznie.
W ramach przedmiotowej inwestycji firma Preem Tech Spółka Cywilna Robert Wysoczański, Piotr Fuja planuje zbieranie odpadów z tworzyw sztucznych. Masa przyjmowanych odpadów będzie określana na podstawie dokumentów dołączonych do transportu (odpady będą ważone przez przekazującego odpady). Planuje się prowadzenie zbierania odpadów z tworzyw sztucznych w ilości około 2000 Mg rocznie.
Prace budowlane będą polegały na dostosowaniu budynku do potrzeb produkcyjnych i socjalnych oraz prac dookoła budynku. W budynku zostaną przeprowadzone prace remontowe w postaci przeglądu i ewentualnej wymiany sieci kanalizacyjnej, elektrycznej i grzewczej. Etap realizacji inwestycji będzie wiązał się z emisja zanieczyszczeń gazowych oraz pyłów pochodzących z układów wydechowych silników spalinowych maszyn i urządzeń używanych przy pracach budowlanych oraz transportem. Wskutek pracy sprzętu budowlanego emitowany będzie również hałas. Na etapie budowy powstawać będą odpady związane z prowadzeniem prac budowlanych. Powyższe oddziaływania będą miały charakter krótkotrwały, lokalny, odwracalny i ustąpią po zakończeniu prac budowlanych nie powodując trwałych zmian w środowisku.
Z uwagi na fakt, iż rodzaj oddziaływania inwestycji na poszczególne komponenty środowiska oceniono w oparciu o konkretną skalę nałożono warunek mający na celu zapewnienie zakładanej w dokumentacji wydajności zakładu.
W trakcie eksploatacji źródłem emisji do powietrza będzie instalacja energetyczna oraz transport wewnątrzzakładowy (samochody osobowe ok. 5 pojazdów w ciągu doby, samochody ciężarowe ok. 2 pojazdy na dobę, wózek widłowy). Ponadto w procesie przetwarzania odpadów emitowane będą pyły, które usuwane będą w zainstalowanym cyklonie z 6 filtrami workowymi.
Na terenie rozpatrywanego zakładu do źródeł emisji zorganizowanej należeć będzie kocioł grzewczy opalany drewnem o mocy 20 kW. Funkcjonowanie kotłowni wiązać się będzie z emisją charakterystyczną, tj.: dwutlenek azotu, tlenku siarki, tlenku węgla oraz pyłów, również dwutlenku węgla. W przypadku pojazdów silnikowych emitowane będą pyły, dwutlenek azotu, dwutlenek siarki, tlenek węgla oraz węglowodory alifatyczne i aromatyczne, także benzen. Z przeprowadzonych obliczeń wynika, że żadne z emitowanych zanieczyszczeń nie powinno powodować przekroczenia wartości dopuszczalnej ani dyspozycyjnej, tym samym planowana inwestycja nie powinna ponadnormatywnie oddziaływać na środowisko.
Eksploatacja przedsięwzięcia związana będzie z emisją hałasu, którego głównymi źródłami będą źródła kubaturowe (pomieszczenie produkcyjne i pracujące w nim urządzenia: młyny, taśmociągi, wentylatory transportowe, cyklony), źródła punktowe (mieszalnik) oraz liniowe (transport wewnętrzny). Przeprowadzona analiza akustyczna dla planowanego przedsięwzięcia wykazała, iż inwestycja nie powinna spowodować przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku określonych dla sąsiednich terenów chronionych akustycznie.
W wyniku eksploatacji przedmiotowej inwestycji z uwagi na jej charakter (przetwarzanie i zbieranie odpadów) powstawać będą odpady z mechanicznej obróbki odpadów z grupy 19 12. Ponadto powstawać będą odpady niebezpieczne (16 02 03). Powstające odpady będą magazynowane selektywnie i przekazywane uprawnionym podmiotom do dalszego zagospodarowania. Woda dostarczana będzie do zakładu z miejskiej sieci wodociągowej. W związku z tym, Inwestor nie przewiduje wykonania i eksploatowania własnych ujęć wody. Na terenie zakładu powstawać będą ścieki bytowe, które będą odprowadzane do szczelnego, bezodpływowego zbiornika.
Po przeanalizowaniu możliwości oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia w zakresie aspektów przyrodniczych stwierdzono, że w zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary przylegające do jezior, obszary leśne, obszary wodno – błotne i inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe i ujścia rzek, a także obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody – w rozumieniu art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020r., poz. 55 z późn. zm.). Najbliżej położone obszary mające znaczenie dla Wspólnoty Wzgórza Kiełczyńskiego PLH020021 i Modraszki koło Opoczki PLH020094 zlokalizowane są w odległości ok. 9 km. Dodatkowo w zasięgu znaczącego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie znajdują się korytarze ekologiczne.
Biorąc pod uwagę powyższe, w tym zakres planowanych prac, brak konieczności wycinki drzew, inwestycja nie powinna znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko przyrodnicze, w tym Obszary Natura 2000 oraz różnorodność biologiczną.
Lokalizacja, rodzaj i parametry planowanej inwestycji oraz jej odległość od granic Rzeczypospolitej Polskiej eliminują możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Po przeanalizowaniu wszystkich opinii stwierdzono, że nie istnieje konieczność przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.
Zawiadomieniem z dnia 12.01.2021 r. poinformowano Strony o zebraniu materiału dowodowego w sprawie postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia pn.: „Przetwarzanie i zbieranie odpadów”, o terminie i miejscu zapoznania się z zebranym w sprawie materiałem dowodowym, a także wypowiedzeniu się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, jak również wniesieniu ewentualnych uwag. W wyznaczonym terminie nie zgłoszono żądań oraz uwag.
Zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wójt.
Mając powyższe na uwadze, po przeprowadzeniu postępowania orzeczono jak w sentencji.
Powyższą decyzję podano do publicznej wiadomości w formie obwieszczenia umieszczonego na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Świdnicy, w miejscowości Zawiszów oraz na stronie internetowej www.bip.gmina.swidnica.pl.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji stronom przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzycha za pośrednictwem Wójta Gminy Świdnica w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Otrzymują:
Do wiadomości
Sporządziła Anna Jurkiewicz
Załącznik nr 1
Do Decyzji Nr 3/2021
z dnia 19.03.2021
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
pn. „Przetwarzanie i zbieranie odpadów”
Planowana inwestycja - Przetwarzanie i zbieranie odpadów na działce nr 10/17 w Zawiszowie, gmina Świdnica.
Inwestor - PREEM TECH S.C. Robert Wysoczański, Piotr Fuja z siedzibą 58-160 Świebodzice, ul. Towarowa 6/1
Przedmiotowa inwestycja zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019r., poz. 1839), które ujęte są w § 3 ust.1 pkt. 82 oraz w § 3 ust.1 pkt. 83b.
Obiekt budowlany, którego właścicielem jest Preem Tech Spółka Cywilna Robert Wysoczański, Piotr Fuja zlokalizowany jest na działce nr 10/17, obręb Zawiszów, gmina Świdnica. Działalność polegać będzie na przetwarzaniu i zbieraniu odpadów, które wykorzystywane będą do produkcji elementów i wyrobów z tworzyw sztucznych. Zdolność produkcyjna instalacji do przetwarzania odpadów wyniesie ok. 8 Mg/dobę. Zakład zatrudni 3 osoby pracujące na jedna zmianę. Na potrzeby działalności zakładu zużywane będzie ok. 60 m ³/rok wody do celów bytowych oraz ok. 500 kWh/rok energii elektrycznej. Maksymalna ilość odpadów możliwa do przetworzenia w ciągu roku wyniesie do 2000 Mg, jednak dostępność surowca jest zmienna i w zasadzie nie jest możliwe do przewidzenia, który z rodzajów odpadów będzie aktualnie dostępny na rynku. Maksymalna łączna masa wszystkich rodzajów odpadów magazynowanych w okresie roku nie przekroczy 2000 Mg.
Przedmiotowa inwestycja będzie wymagać przeprowadzenia ingerencji w pokrycie zielenią terenu zakładu. Zarośnięty plac zostanie oczyszczony z traw i krzewów, a także tereny pierwotnie zielone zostaną utwardzone. Nie planuje się wycinki drzew. Zakłada się oczyszczenie utwardzonego istniejącego już placu o powierzchni 1100 m² oraz powstania nowej powierzchni utwardzonej o powierzchni 1300 m².
Proces produkcji przemiału PCV rozpoczynać się będzie na stanowisku załadunkowym, na którym po dokonaniu wstępnej selekcji materiału zostanie on przetransportowany za pomocą przenośnika taśmowego o mocy 1,5 kW, do urządzenia rozdrabniającego 37 kW. W młynie nastąpi rozdrabnianie tworzywa do żądanej frakcji, a powstały przemiał będzie transportowany wentylatorem 4,0 kW do urządzenia kaskadowego ZZ-100, gdzie nastąpi odseparowanie pyłu, który wentylatorem o mocy 7,5 kW zostanie przeniesiony do cyklonu, tam nastąpi oddzielenie powietrza od tworzywa sztucznego poprzez 6 szt. filtrów workowych. Worki będą regularnie sprawdzane i czyszczone przynajmniej raz w miesiącu. Materiał, który zostanie odseparowany trafi do szczelnego worka typu Big Bag. Przemiał pozbawiony pyłu będzie poddawany separacji metali żelaznych i nieżelaznych, a gotowy produkt trafia do opakowania typu Big Bag i zostanie zmagazynowany do momentu jego sprzedaży.
Woda zimna, woda ciepła, energia elektryczna zużywane będą do celów związanych z pobytem pracowników tj. na ich potrzeby sanitarno – higieniczne. Woda nie będzie wykorzystywana na cele technologiczne, tym samym nie będzie powstawał ściek przemysłowy. Ścieki bytowe będą trafiały do szczelnego zbiornika na nieczystości (szamba). Wody opadowe spływające z krawędzi dachów i placu trafią do gruntu.
Wnioskodawca na terenie zakładu posiada infrastrukturę oraz urządzenia, które gwarantują, iż zbierane odpady, a także przeprowadzany proces ich przetwarzania nie będą wywierać negatywnego wpływu na zdrowie i życie ludzi oraz środowisko. Miejsca tymczasowego magazynowania zabezpieczają w należytym stopniu odpady przed ich niekontrolowanym rozprzestrzenianiem się, a także zanieczyszczeniem wód gruntowych i gleby.
Realizacja inwestycji nie będzie związana z koniecznością przeprowadzania prac rozbiórkowych dotyczących przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
Sporządziła Anna Jurkiewicz