DECYZJA 5/2021 o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „ROZBUDOWA ODCINKA DROGI KRAJOWEJ NR 35 ŚWIEBODZICE- MOKRZESZÓW- SŁOTWINA”
- Szczegóły
- km ~35+508 strona prawa, nr działki 443 powiat świdnicki, gmina Świdnica, obręb Mokrzeszów,
- km ~35+320 strona lewa, nr działki 65/2 powiat świdnicki, gmina Świdnica, obręb Mokrzeszów.
- km ~35+508 strona prawa, nr działki 443 powiat świdnicki, gmina Świdnica, obręb Mokrzeszów,
- km ~35+320 strona lewa, nr działki 65/2 powiat świdnicki, gmina Świdnica, obręb Mokrzeszów.
- klasa techniczna drogi GP, kategoria ruchu KR5, obciążenie nawierzchni 115 kN, prędkość poza terenem zabudowanym: Vₚ=80km/h, Vₘ=100km/h, przekrój 2+1 szer. 7,0 m (2 x 3,5 m) + 3,5 m, obustronne pobocza szer. min. 1,50 m ( w tym opaska 0,5 m), pas separujący szer. 3,30 m.
- klasa techniczna drogi GP, kategoria ruchu KR5, obciążenie nawierzchni 115 kN, prędkość w terenie zabudowanym: Vₚ=60km/h, Vₘ=60km/h, szerokość jezdni 7,0 m (2 x 3,5 m), obustronne pobocza szer. min. 1,50 m.
Świdnica, dnia 19-05-2021
ZOŚ.6220.5.2018
DECYZJA 5/2021
o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.
„ROZBUDOWA ODCINKA DROGI KRAJOWEJ NR 35
ŚWIEBODZICE- MOKRZESZÓW- SŁOTWINA”
Na podstawie art. 71 ust.1 i 2 pkt 2, art. 75 ust.1 pkt 4, art. 80 ust.1, art. 82, art. 85 ustawy z dnia 3 października 2008 o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz. U. z 2020 r., poz. 283), w związku z § 3 ust.2 w związku z § 3 ust.2 pkt 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U z 2019, poz.1839), w związku z art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( Dz. U. z 2020 r., poz. 256 ),
po rozpatrzeniu wniosku Skarbu Państwa - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddział we Wrocławiu, ul. Powstańców Śląskich 186, 53-139 Wrocław, reprezentowanej przez Pana Jacka Dzikowskiego p.o. Zastępcy Dyrektora Oddziału ds. Inwestycji w Oddziale GDDKiA we Wrocławiu z dnia 13 sierpnia 2018 r. (data wpływu do tut. Urzędu 16.08.2018 r.) w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia pn.: „Rozbudowa odcinka drogi krajowej nr 35 Świebodzice – Mokrzeszów - Słotwina” realizowanego na terenie dwóch gmin powiatu świdnickiego tj. Świdnica- gmina wiejska i Świebodzice oraz po przeprowadzeniu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
ustalam
środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia i jednocześnie określam:
I. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia
Przedmiotem wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach będzie inwestycja polegająca na rozbudowie drogi krajowej nr 35 (dalej zwaną DK35) na odcinku Świebodzice – Mokrzeszów – Słotwina od km około 33+350 do km około 40+400. Projektowana inwestycja zlokalizowana jest w województwie dolnośląskim, w powiecie Świdnickim, w granicach administracyjnych gmin Świdnica i Świebodzice. Na przeważającej części opracowania DK35 przebiega przez teren niezabudowany. Szerokość jezdni w przekroju drogowym waha się w granicach 6,5 – 7,4 m (z lokalnymi poszerzeniami do 13 m). Teren zabudowany, określony znakami pionowymi, zlokalizowany jest na przejściu przez m. Mokrzeszów (od km około 35+050 do km około 35+650) oraz na początku opracowania w m. Świebodzice. W Mokrzeszowie (terenie zabudowanym) występuje zarówno przekrój drogowy (na wlotach do miejscowości) oraz przekrój uliczny. Dwie zatoki autobusowe skomunikowane są między sobą chodnikiem.
Istniejące odwodnienie drogi krajowej odbywa się powierzchniowo do rowów przydrożnych z odprowadzeniem do rowów melioracyjnych i cieków (Lubiechowska Woda i Milikówka). Stan techniczny rowów przydrożnych można uznać za zadawalający mimo ich miejscowego zamulenia. W m. Mokrzeszów, na odcinku przekroju ulicznego, funkcjonuje system odwodnienia polegający na wprowadzeniu wód opadowych do istniejącej kanalizacji deszczowej - niemniej nie obejmuje on całego odcinka przejścia przez m. Mokrzeszów. Nawierzchnia jezdni (bitumiczna) wymaga remontu z uwagi na jej powierzchniowe uszkodzenia. Istniejące pobocza również wymagają naprawy z uwagi na fakt ich obniżenia w stosunku do nawierzchni jezdni oraz porośniecie traw.
Na odcinku drogi objętym inwestycją występują dwa obiekty inżynierskie na ciekach (Lubiechowska Woda i Milikówka). Na odcinku objętym inwestycją zlokalizowane są skrzyżowania DK35 z drogami powiatowymi oraz drogami gminnymi.
Teren planowanego przedsięwzięcia zlokalizowany jest poza obszarami, które podlegają ochronie prawnej w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2016 r., poz. 2134, z późn. zm.).
Inwestycja nie znajduje się w granicach Głównych Zbiorników Wód Podziemnych. Najbliżej usytuowany jest zbiornik nr 343 – Dolina rzeki Bóbr (Marciszów). Obszary szczególnego zagrożenia powodzi w rozumieniu art.16 pkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017r–Prawo wodne. Obszar inwestycji zlokalizowany jest poza obszarami zalewowymi i zagrożonymi powodziami.
Inwestycja polegająca na rozbudowie drogi krajowej nr 35 na odcinku Świebodzice – Mokrzeszów - Słotwina obejmować będzie:
− rozbudowę DK35 do przekroju 2+1 (na zabudowanych odcinkach projekt przewiduje pozostawienie dotychczasowego przekroju 1 x 2),
− rozbiórkę istniejącej i budowa nowej konstrukcji nawierzchni,
− rozbudowę drogi krajowej nr 35 obejmującej jezdnie, pobocza, rowy przydrożne, przepusty pod koroną drogi, zjazdy,
− rozbudowę skrzyżowania drogi krajowej nr 35 z drogą powiatową nr 2913D w m. Mokrzeszów,
− rozbudowę odcinka DK35 w obrębie obszaru zabudowanego, w tym chodniki, zatoki autobusowe, oświetlenie uliczne i kanalizacji deszczowej,
− rozbudowę skrzyżowania drogi krajowej nr 35 z drogą powiatową nr 2911D koło m. Komorów,
− rozbudowę skrzyżowania drogi krajowej nr 35 z drogami gminnymi,
− remont i oczyszczenie obiektu mostowego (ciek Lubiechowska Woda w przybliżonym kilometrze około 33+486)
− budowę obiektu mostowego (ciek Milikówka w przybliżonym kilometrze 37+171),
− rozbudowę przydrożnych parkingów,
− rozbudowę infrastruktury technicznej,
− budowę kanału technologicznego,
− wycinkę zieleni oraz nasadzenia,
− zabezpieczenie istniejącego uzbrojenia, jeśli będzie to konieczne przebudowa kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod i naziemnej,
− przebudowę i budowę zjazdów indywidualnych i publicznych,
− wykonanie oznakowania poziomego i pionowego,
− budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu: bariery, balustrady.
II. Warunki na etapie realizacji przedsięwzięcia:
1. Prace związane z realizacją przedsięwzięcia, w tym wykonanie działań minimalizujących w zakresie oddziaływania przedsięwzięcia na elementy środowiska przyrodniczego, prowadzić pod nadzorem specjalistów posiadających wiedzę z dziedziny ornitologii, herpetologii i chiropterologii. Szczególny nadzór winien obejmować prace dotyczące mi.in.: wycinki drzew i krzewów, miejsc składowania materiałów budowlanych, rekultywacji terenu robót. Zadaniem nadzoru winno być analizowanie na bieżąco prowadzonych prac i wnoszenie ewentualnych uwag umożliwiających ochronę miejsc najcenniejszych pod względem przyrodniczym, m.in. poprzez ewentualne modyfikacje działań minimalizujących oddziaływanie, technik i terminów wykonania prac.
2. Wycinkę drzew i krzewów ograniczyć do egzemplarzy kolidujących z realizacją inwestycji. Wycinkę w okresie od 1 marca do 15 października prowadzić pod nadzorem specjalisty ornitologa, który przed jej wykonaniem dokona oględzin drzew pod kątem obecności ptaków, a w przypadku potwierdzenia ich występowania - wskaże dopuszczalny termin prowadzenia wycinki. W pozostałym okresie (od 16 października do końca lutego) ww. nadzór nie jest wymagany.
3. Wycinkę drzew o obwodzie pni powyżej 50 cm prowadzić przy udziale specjalisty chiropterologa, który przed jej rozpoczęciem winien dokonać oględzin drzew pod kątem obecności nietoperzy, a w przypadku potwierdzenia ich występowania - wskazać dopuszczalne terminy i sposoby prowadzenia wycinki.
4. Pnie drzew narażone na uszkodzenia mechaniczne należy odeskować do wysokości ok. 2 m od poziomu gruntu (dolna część desek winna opierać się na podłożu). Odeskowanie należy przymocować do pnia, w sposób niepowodujący okaleczenia drzewa, a pomiędzy odeskowaniem i powierzchnią do pnia drzewa powinien zostać umieszczony elastyczny materiał (np. grube maty słomiane).
5. Prace ziemne w obrębie brył korzeniowych drzew i krzewów należy wykonywać ręcznie. Odsłonięte korzenie przykrywać matami słomianymi lub jutowymi - przy temperaturach przekraczających 20°C zwilżonymi wodą, by zapobiec wysuszeniu korzeni, natomiast przy temperaturach ujemnych maty powinny być suche, by uniknąć przemarzania korzeni.
6. Nie rzadziej niż raz dziennie (w trakcie realizacji inwestycji) kontrolować wykopy oraz inne miejsca mogące stanowić pułapki dla zwierząt: płazów, gadów, małych ssaków (ze szczególnym uwzględnieniem okresu migracji i rozrodu, tj. od 15 marca do 15 października), a znajdujące się w nich zwierzęta niezwłocznie odławiać i wypuszczać poza obszar inwestycji, przy czym ostatnią kontrolę obecności zwierząt w wykopach przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.
7. Prace wykonawcze związane z realizacją przedsięwzięcia, w rejonie terenów wymagających ochrony akustycznej, prowadzić wyłącznie w porze dnia rozumianej jako przedział czasowy od godziny 6.00 do godziny 22.00, ograniczając ich wykonywanie w godzinach wieczornych ( między 18.00. a 22.00).
8. Zaplecze budowy i miejsca postoju maszyn budowlanych zlokalizować na terenach położonych w odległości co najmniej 100 m od terenów wymagających ochrony akustycznej.
9. Odpady powstające na placu budowy oraz bazach materiałowych i zapleczach sanitarnych gromadzić selektywnie na utwardzonym podłożu.
10. Zaplecze budowy zorganizować na terenie utwardzonym, zabezpieczonym przed możliwością skażenia środowiska gruntowo - wodnego.
11. Na placu budowy nie wykonywać prac polegających na myciu pojazdów.
12. Tankowanie pojazdów i sprzętu budowlanego prowadzić w wyznaczonych miejscach tylko na uszczelnionym podłożu (np. w miejscach wyłożonych szczelnie płytami betonowymi) i wyposażonych w sorbenty.
13. W sytuacjach niekontrolowanych wycieków paliwa niezwłocznie podjąć działania mające na celu usunięcie skutków i przyczyn awarii.
14. Czas prowadzenia robót budowlanych przy wykopach ograniczyć do minimum.
15. Miejsca magazynowania materiałów sypkich zorganizować w sposób uniemożliwiający ich wzajemne wymieszanie oraz rozsypywanie.
16. Nie lokalizować zaplecza budowy, baz materiałowo - sprzętowych, zapleczy socjalnych w pobliżu miejsc skrzyżowań z ciekami powierzchniowymi, tj. w km około: 34+066, 34+227. 35+418, 36+238, 37+171.
17. Nawierzchnię drogi poddawać regularnemu czyszczeniu, przynajmniej raz w roku.
18. Zaplecze budowy należy zlokalizować w odległości co najmniej 100 m od granicy dolin rzecznych,
19. W czasie prac należy zabezpieczyć koryta rzek przed wszelkimi zanieczyszczeniami,
20. Zanieczyszczenia te należy systematycznie usuwać, aby zapewnić swobodny przepływ wody,
21. Roboty w korytach rzek nie mogą powodować utrudnień w swobodnym przepływie wód,
22. Ewentualne tymczasowe rusztowania w razie wystąpienia wezbrania należy bezzwłocznie usunąć,
23. W okresie wykonywania robót, w sytuacji wystąpienia wezbrania, należy dokonać odpowiedniego zabezpieczenia wykonanych prac oraz usunięcia ludzi, sprzętu oraz pozostałych ruchomych przedmiotów mogących ulec zniszczeniu lub utrudnić przepływ wód powodziowych.
III. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko:
1. W kilometrażu drogi około 37+171 zaprojektować i wykonać przejście przystosowane do pełnienia funkcji przejścia dla małych zwierząt, w szczególności płazów i gadów. Przepust winien posiadać przekrój owalny, kwadratowy lub prostokątny i w miarę możliwości technicznych winien być wyposażony w obustronne półki o szerokości min. 0,5, wyniesione ponad zwierciadło średniej wody w przepuście, wykonane w sposób zapewniający swobodne korzystanie z nich przez zwierzęta (półki winny w sposób ciągły łączyć się z terenem po obu stronach przepustu, a dojścia do półek powinny posiadać nachylenie nie większe niż 1:3). Powierzchnię półek przykryć warstwą ziemi, piasku lub matami z materiału pochodzenia naturalnego, np. matą kokosową, darniną.
2. Po obu stronach przejścia, o którym mowa w punkcie III.1, na odcinku od km około 37+162 do km około 37+215 po stronie prawej i od km około 37+115 do km około 37+220 po stronie lewej zaprojektować i zainstalować płotki naprowadzające zwierzęta do przepustu. Płotki winy być wykonane z siatki o oczkach nie większych niż 0,5 cm (lub elementów prefabrykowanych) i wysokości nie mniejszej niż 0,5 m części naziemnej. Płotki winny być wkopane w ziemie na głębokość min. 10 cm i posiadać wygięcie górnej krawędzi o szerokości nie mniejszej niż 10 cm skierowane w kierunku przeciwnym do terenu inwestycji, a zewnętrzne końce płotka winno mieć zakończenie U - kształtne. Powyższe prace należy prowadzić pod nadzorem specjalisty herpetologa.
3. Na odcinku DK35 od km 35+000 do km 35+700 zastosować nawierzchnię o zmniejszonej emisji hałasu ( np. SMA-8), o skuteczności nie mniejszej niż 1 dB dla prędkości 50 km/h, dla pojazdów lekkich, lub wyższej, wyznaczonej w odniesieniu do nawierzchni tradycyjnej (gładki asfalt).
IV. Stwierdzam konieczność wykonania kompensacji przyrodniczej polegającej na następujących działaniach:
1. Wzdłuż drogi po stronie prawej w kilometrach: 34+700 - 35+070, 35+760 - 36+130, 37+300 - 37+420, 37+560 - 38+200, 38+630 - 39+39+120, 39+250 - 40+100 oraz po stronie lewej w kilometrach: 34+240 - 34+660, 36+060 - 37+150, 37+450 - 38+700, 39+000 - 39+100, w pasie drogowym posadzić drzewa (w liczbie co najmniej 730 sztuk), biorąc pod uwagę uwarunkowania siedliskowe, techniczne, jak również wymogi bezpieczeństwa. Do nasadzeń wykorzystać rodzime gatunki drzew i krzewów np.: lipa drobnolistna Tilia cordata, klon pospolity Acer platanoides, klon jawor Acer pseudoplatanus, brzoza brodawkowata Betula pendula, wierzba biała Salix alba, dzika róża Rosa canina, bez czarny Sambucus nigra. Nie stosować gatunków inwazyjnych. Sadzonki drzew powinny mieć obwody min. 16 - 18 cm oraz dobrze wykształcona bryłę korzeniową i koronę. Nasadzeń dokonać przy udziale specjalisty botanika w okresie wiosennym lub jesiennym. W okresie suszy regularnie podlewać sadzonki.
2. W pierwszym i w drugim roku po dokonaniu nasadzeń w okresie wegetacyjnym dokonać przeglądu zdrowotnego drzew i krzewów. Okazy słabe oraz te, które się nie przyjęły zastąpić nowymi nasadzeniami.
3. Zbiorcze raporty zawierające informacje o ustaleniach dotyczących sposobu i zakresu przeprowadzonych działań, o których mowa w punktach II.1-II.3 i IV.1-IV.2, a także dokumenty potwierdzające udział specjalistów (np. protokół z ustaleń i/lub oświadczenie specjalisty potwierdzające właściwe przeprowadzenie działań) przedłożyć do organu uwzględniającego oraz wydającego decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach w okresie 60 dni po zakończeniu poszczególnych prac z udziałem specjalistów.
V. Stwierdzam konieczność utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania do planowanego przedsięwzięcia.
VI. Przedsięwzięcie wymaga sporządzenia analizy porealizacyjnej.
W analizie należy dokonać porównania ustaleń zawartych w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w szczególności ustaleń dotyczących przewidywanego charakteru i zakresu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz planowanych działań zapobiegawczych z rzeczywistym oddziaływaniem przedsięwzięcia na środowisko i działaniami podjętymi dla jego ograniczenia.
Analizę wykonać w terminie 12 miesięcy od dnia oddania obiektu do użytkowania i przedstawić jej wyniki właściwemu organowi ochrony środowiska w terminie 18 miesięcy od dnia oddania obiektu do użytkowania.
W zakresie oddziaływania akustycznego wykonać pomiary poziomu hałasu w środowisku w punktach zlokalizowanych na terenach podlegających ochronie akustycznej, a w szczególności w lokalizacjach:
Wyniki pomiarów oraz wyniki matematycznej analizy akustycznej wykonanej w programie modelującym, zgodnie z obowiązującą metodyką, odnieść do akustycznych standardów jakości środowiska.
W przypadku powstania w bliskim sąsiedztwie analizowanego odcinka DK35 nowych zabudowań bądź terenów chronionych akustycznie, punkty pomiarowe zlokalizować również w miejscach, gdzie może dochodzić do przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu.
Dodatkowo należy przeprowadzić ocenę poziomu hałasu na elewacji 3 budynków mieszkalnych w m. Mokrzeszów, zlokalizowanych na granicach pasa drogowego w km około: 35+400 strona prawa, 35+430 strona lewa i 35+460 strona lewa oraz na nieruchomościach zamieszkałych w odległości do 50 m od pasa drogowego po lewej i prawej stronie.
VII. Przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia nie stwierdzam konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, pod warunkiem, iż zmianie nie ulegną założenia projektowe przedstawione w postępowaniu przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, które mogłyby zmienić oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko.
Uzasadnienie
Na wniosek Inwestora – Skarb Państwa - Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu, ul. Powstańców Śl. 186, 53-139 Wrocław reprezentowanego przez Pana Jacka Dzikowskiego p.o. Zastępcy Dyrektora Oddziału ds. Inwestycji w Oddziale GDDKiA we Wrocławiu, z dnia 13 sierpnia 20018 r. (data wpływu do Urzędu 16.08.18 r.) znak O.WR.I-2.532.16.2018.ak w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Rozbudowa odcinka drogi krajowej nr 35 Świebodzice – Mokrzeszów - Słotwina”, Wójt Gminy Świdnica wszczął postępowanie administracyjne w w/w sprawie.
Planowana inwestycja zaliczana jest do przedsięwzięć, dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko jest wymagane na podstawie § 2 ust.1 pkt 42 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.
W myśl art. 75 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Wójt Gminy Świdnica.
Zawiadomieniem z dnia 20 sierpnia 2018 roku, znak ZOŚ.6220.5.2018 Wójt Gminy Świdnica poinformował strony o wszczęciu postepowania administracyjnego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia, prawie do czynnego udziału w każdym stadium postepowania i możliwości zapoznawania się z aktami w sprawie.
Jednocześnie wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu, do Dyrektora Zarządy Zlewni w Legnicy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świdnicy o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływanie przedsięwzięcia na środowisko.
W ramach konsultacji społecznych, Wójt Gminy Świdnica wydał w tej sprawie, w tym samym dniu, obwieszczenie dla wszystkich zainteresowanych, w którym poinformował o możliwości zapoznania się z aktami sprawy, oraz składania uwag i wniosków, w terminie do 30 dni od dnia upływu 14 dni upublicznienia wiadomości. Obwieszczenie umieszczono na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Świdnica, Urzędu Gminy Świebodzice, sołectwa Mokrzeszów, Komorów, Słotwina oraz na stronie internetowej Urzędu w Biuletynie Informacji Publicznej, na okres 14 dni od dnia podania do publicznej wiadomości tj. od 20.08.2018.
W ramach procedury udziału społeczeństwa przeprowadzonej w w/w dniach do tut. Urzędu wpłynął wniosek Pana Pawła Dziurdzi (data wpływu 10.09.2018 r.) o włączenie Pana Pawła Dziurdzi jako strony w związku z bezpośrednim usytuowaniem jego budynku mieszkalnego przy drodze krajowej nr 35. Pismem z dnia 12.09.2018 Wójt Gminy Świdnica poinformował Pana Pawła Dziurdzie, że jako współwłaściciel działki, która bezpośrednio graniczy z DK35 jest stroną postępowania z mocy ustawy. Jednocześnie został poinformowany, że liczba stron postepowania przekracza 20, co oznacza, że w takim przypadku na podstawie art. 74 ust 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko stosuje się przepis art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postepowania administracyjnego, zgodnie z którym wszelkie zawiadomienie stron o decyzjach i innych czynnościach tut. Organu będą następować w formie publicznego obwieszczenia na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Świdnicy (dodatkowo na tablicach wsi z terenu realizacji inwestycji), Urzędu Miejskiego Świebodzice i przez udostępnienie pisma w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Urzędu.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Wrocławiu pismem z dnia 28 sierpnia 2018 r. znak WOOŚ.4220.420.2018.KC.2 wyraził opinię, iż dla w/w przedsięwzięcia istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a zakres raportu winien być zgodny z art. 66 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świdnicy postanowieniem nr 134/18 z dnia 3.09.2018 r. znak ZNS.620.16.2018.EK stwierdził, że należy przeprowadzić ocenę oddziaływania na środowisko i opracować raport, ze szczególny uwzględnieniem oddziaływania projektowanego przedsięwzięcia na najbliższe tereny zabudowy.
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Legnicy zawiadomieniem z dnia 3.09.2018 r. znak WR.ZZŚ.1.435.114.2018.ASD zawiadomił, że ze względu na stopień skomplikowania sprawy nie jest możliwe wydanie opinii w ustawowym terminie i w związku z powyższym Dyrektor Zarządu Zlewni w Legnicy wyznaczył nowy termin załatwienia sprawy do 12.09.2018 r.
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Zarząd Zlewni w Legnicy pismem z dnia 12.09.2018 r. (data wpływu do tut. Urzędu 18.09.2018 r.) wyraziło opinię, że nie istniej konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla w/w przedsięwzięcia z uwzględnieniem warunków w związku z budową , przebudową lub remontem obiektów mostowych na ciekach wodnych związanych z planowanym przedsięwzięciem:
- zaplecze budowy należy zlokalizować w odległości co najmniej 100 m od granicy dolin rzecznych,
- w czasie prac należy zabezpieczyć koryta rzek przed wszelkimi zanieczyszczeniami,
- zanieczyszczenia te należy systematycznie usuwać, aby zapewnić swobodny przepływ wody,
- roboty w korytach rzek nie mogą powodować utrudnień w swobodnym przepływie wód,
- ewentualne tymczasowe rusztowania w razie wystąpienia wezbrania należy bezzwłocznie usunąć,
- w okresie wykonywania robót, w sytuacji wystąpienia wezbrania, należy dokonać odpowiedniego zabezpieczenia wykonanych prac oraz usunięcia ludzi, sprzętu oraz pozostałych ruchomych przedmiotów mogących ulec zniszczeniu lub utrudnić przepływ wód powodziowych.
Wójt Gminy Świdnica postanowieniem z dnia 18 września 2018 r. znak ZOŚ.6220.5.2018 nałożył na Inwestora – Skarb Państwa - Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn.: „Rozbudowa odcinka drogi krajowej nr 35 Świebodzice – Mokrzeszów - Słotwina” oraz sporządzenia raportu o oddziaływaniu w/w przedsięwzięcia na środowisko w zakresie zgodnym z wymogami art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania projektowanego przedsięwzięcia na najbliższe tereny zabudowy oraz analizy wpływu inwestycji na środowisko przyrodnicze.
Wójt Gminy Świdnica postanowieniem z dnia 11 października 2018 r. zawiesił postępowanie administracyjne wszczęte w dniu 20 sierpnia 2018 r. do czasu przedłożenia przez Inwestora raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pismem z dnia 20 sierpnia 2019 r. (data wpływu do Urzędu 22.08.2019 r.) znak O.WR.I-2.532.16.2018.1.2019.ak przekazała raport o oddziaływaniu na środowisko dla w/w przedsięwzięcia, poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej obejmującą przewidywany teren na którym będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obejmująca przewidywany obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie oraz wypis z rejestru gruntów pozwalający na ustalenie stron postępowania obejmujący przewidywany teren.
Wójt Gminy Świdnica postanowieniem z dnia 29 sierpnia 2019 r. odwiesił postępowanie administracyjne w w/w sprawie w związku z uzupełnieniem wniosku przez GDDKiA. Jednocześnie wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu, do Dyrektora Zarządy Zlewni w Legnicy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świdnicy o wydanie opinii w sprawie warunków realizacji przedsięwzięcia.
W ramach konsultacji społecznych, Wójt Gminy Świdnica wydał w tej sprawie, w tym samym dniu, obwieszczenie dla wszystkich zainteresowanych, w którym poinformował o możliwości zapoznania się z aktami sprawy, oraz składania uwag i wniosków, w terminie do 30 dni od dnia upływu 14 dni upublicznienia wiadomości. Obwieszczenie umieszczono na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Świdnica, Urzędu Gminy Świebodzice, wsi Mokrzeszów, Komorów, Słotwina oraz na stronie internetowej Urzędu w Biuletynie Informacji Publicznej, na okres 14 dni od dnia podania do publicznej wiadomości tj. od 29.08.2019 r.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny postanowieniem nr 126/19 z dnia 2 października 2019 r. (data wpływu do Urzędu 03.10.2019 r.) znak ZNS.621.5.2019.EK pozytywnie zaopiniował środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia pn.: „Rozbudowa odcinka drogi krajowej nr 35 Świebodzice – Mokrzeszów - Słotwina” pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych z następującymi zastrzeżeniami:
1. Prace budowlane powinny być wykonywane wyłącznie w ciągu dnia w sposób jak najmniej uciążliwy dla najbliższej zabudowy mieszkaniowej.
2. Podczas realizacji przedsięwzięcia urządzenia i pojazdy muszą być utrzymywane w dobrym stanie technicznym nie powodującym dodatkowej emisji hałasu i zanieczyszczeń do środowiska.
3. Zaplecze budowy nie może być lokalizowane w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej.
4. Na wysokości terenów wymagających ochrony akustycznej należy zastosować cichą nawierzchnię drogową.
5. Po zakończeniu inwestycji należy przeprowadzić analizę porealizacyjną. W przypadku stwierdzenia przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu na terenach wymagających ochrony akustycznej, należy utworzyć obszar ograniczonego użytkowania obejmujący teren, na którym będą występować przekroczenia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu pismem z dnia 2 października 2019 r. znak WOOŚ. 4221.53.2019.BZ.1 zawiadomił, iż ze względu na rodzaj, skalę przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z realizacją przedsięwzięcia, emisję substancji do środowiska, wielkość i złożoność oddziaływania, a co za tym idzie konieczność przeanalizowania obszernego materiału dowodowego, sprawa o uzgodnienie warunków realizacji dla w/w przedsięwzięcia zostanie załatwiona w terminie późniejszym, tj. do dnia 15 listopada 2019 r.
Wójt Gminy Świdnica obwieszczeniem z dnia 11.10.2019 r. poinformował strony o nowym terminie załatwienia sprawy przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu pismem z dnia 15 listopada 2019 r. znak WOOŚ. 4221.53.2019.BZ.2 zawiadomił, iż ze względu na rodzaj, skalę przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z realizacją przedsięwzięcia, emisję substancji do środowiska, wielkość i złożoność oddziaływania, a co za tym idzie konieczność przeanalizowania obszernego materiału dowodowego, sprawa o uzgodnienie warunków realizacji dla w/w przedsięwzięcia zostanie załatwiona w terminie późniejszym, tj. do dnia 30 stycznia 2020 r.
Wójt Gminy Świdnica obwieszczeniem z dnia 22.11.2019 r. poinformował strony o nowym terminie załatwienia sprawy przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu.
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie pismem z dnia 27 listopada 2019 r. (data wpływu do Urzędu 29.11.2019 r.) znak WR.RZś.436.89.2019.NR poinformował, że w związku z wydaną wcześniej opinią o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowiska dla w/w przedsięwzięcia, odstępuje od uzgodnienia warunków realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu wezwaniem z dnia 27 listopada 2019 r. wezwał Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad do złożenia wyjaśnień do Raportu o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia pn.: „Rozbudowa odcinka drogi krajowej nr 35 Świebodzice – Mokrzeszów - Słotwina”.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu pismem z dnia 4 lutego 2020 r. znak WOOŚ. 4221.53.2019.BZ.3 zawiadomił, iż ze względu na konieczność przeanalizowania dodatkowego materiału dowodowego - uzupełnienia do raportu o oddziaływaniu ww. przedsięwzięcia na środowisko w zakresie przyrodniczym i środowiskowym wyznaczył nowy termin rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy tj. do dnia 30 kwietnia 2020 roku.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu postanowieniem z dnia 1 kwietnia 2020 roku (znak sprawy WOOŚ.4221.53.2019.BZ.4) postanowił uzgodnić realizację przedsięwzięcia pn.: „Rozbudowa odcinka drogi krajowej nr 35 Świebodzice – Mokrzeszów – Słotwina” w wariancie I i określił następujące warunki:
„I. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
1. Prace związane z realizacją przedsięwzięcia, w tym wykonanie działań minimalizujących w zakresie oddziaływania przedsięwzięcia na elementy środowiska przyrodniczego, prowadzić pod nadzorem specjalistów posiadających wiedzę z dziedziny ornitologii, herpetologii i chiropterologii. Szczególny nadzór winien obejmować prace dotyczące mi.in.: wycinki drzew i krzewów, miejsc składowania materiałów budowlanych, rekultywacji terenu robót. Zadaniem nadzoru winno być analizowanie na bieżąco prowadzonych prac i wnoszenie ewentualnych uwag umożliwiających ochronę miejsc najcenniejszych pod względem przyrodniczym, m.in. poprzez ewentualne modyfikacje działań minimalizujących oddziaływanie, technik i terminów wykonania prac.
2. Wycinkę drzew i krzewów ograniczyć do egzemplarzy kolidujących z realizacją inwestycji. Wycinkę w okresie od 1 marca do 15 października prowadzić pod nadzorem specjalisty ornitologa, który przed jej wykonaniem dokona oględzin drzew pod kątem obecności ptaków, a w przypadku potwierdzenia ich występowania - wskaże dopuszczalny termin prowadzenia wycinki. W pozostałym okresie (od 16 października do końca lutego) ww. nadzór nie jest wymagany.
3. Wycinkę drzew o obwodzie pni powyżej 50 cm prowadzić przy udziale specjalisty chiropterologa, który przed jej rozpoczęciem winien dokonać oględzin drzew pod kątem obecności nietoperzy, a w przypadku potwierdzenia ich występowania - wskazać dopuszczalne terminy i sposoby prowadzenia wycinki.
4. Pnie drzew narażone na uszkodzenia mechaniczne należy odeskować do wysokości ok. 2 m od poziomu gruntu (dolna część desek winna opierać się na podłożu). Odeskowanie należy przymocować do pnia, w sposób niepowodujący okaleczenia drzewa, a pomiędzy odeskowaniem i powierzchnią do pnia drzewa powinien zostać umieszczony elastyczny materiał (np. grube maty słomiane).
5. Prace ziemne w obrębie brył korzeniowych drzew i krzewów należy wykonywać ręcznie. Odsłonięte korzenie przykrywać matami słomianymi lub jutowymi - przy temperaturach przekraczających 20°C zwilżonymi wodą, by zapobiec wysuszeniu korzeni, natomiast przy temperaturach ujemnych maty powinny być suche, by uniknąć przemarzania korzeni.
6. Nie rzadziej niż raz dziennie (w trakcie realizacji inwestycji) kontrolować wykopy oraz inne miejsca mogące stanowić pułapki dla zwierząt: płazów, gadów, małych ssaków (ze szczególnym uwzględnieniem okresu migracji i rozrodu, tj. od 15 marca do 15 października), a znajdujące się w nich zwierzęta niezwłocznie odławiać i wypuszczać poza obszar inwestycji, przy czym ostatnią kontrolę obecności zwierząt w wykopach przeprowadzić bezpośrednio przed zasypaniem wykopów.
7. Prace wykonawcze związane z realizacją przedsięwzięcia, w rejonie terenów wymagających ochrony akustycznej, prowadzić wyłącznie w porze dnia rozumianej jako przedział czasowy od godziny 6.00 do godziny 22.00, ograniczając ich wykonywanie w godzinach wieczornych (między 18.00. a 22.00).
8. Zaplecze budowy i miejsca postoju maszyn budowlanych zlokalizować na terenach położonych w odległości co najmniej 100 m od terenów wymagających ochrony akustycznej.
9. Odpady powstające na placu budowy oraz bazach materiałowych i zapleczach sanitarnych gromadzić selektywnie na utwardzonym podłożu.
10. Zaplecze budowy zorganizować na terenie utwardzonym, zabezpieczonym przed możliwością skażenia środowiska gruntowo - wodnego.
11. Na placu budowy nie wykonywać prac polegających na myciu pojazdów.
12. Tankowanie pojazdów i sprzętu budowlanego prowadzić w wyznaczonych miejscach tylko na uszczelnionym podłożu (np. w miejscach wyłożonych szczelnie płytami betonowymi) i wyposażonych w sorbenty.
13. W sytuacjach niekontrolowanych wycieków paliwa niezwłocznie podjąć działania mające na celu usunięcie skutków i przyczyn awarii.
14. Czas prowadzenia robót budowlanych przy wykopach ograniczyć do minimum.
15. Miejsca magazynowania materiałów sypkich zorganizować w sposób uniemożliwiający ich wzajemne wymieszanie oraz rozsypywanie.
16. Nie lokalizować zaplecza budowy, bez materiałowo - sprzętowych, zapleczy socjalnych w pobliżu miejsc skrzyżowań z ciekami powierzchniowymi, tj. w km około: 34+066, 34+227. 35+418, 36+238, 37+171.
17. Nawierzchnię drogi poddawać regularnemu czyszczeniu, przynajmniej raz w roku.
II. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko:
1. W kilometrażu drogi około 37+171 zaprojektować i wykonać przejście przystosowane do pełnienia funkcji przejścia dla małych zwierząt, w szczególności płazów i gadów. Przepust winien posiadać przekrój owalny, kwadratowy lub prostokątny i w miarę możliwości technicznych winien być wyposażony w obustronne półki o szerokości min. 0,5, wyniesione ponad zwierciadło średniej wody w przepuście, wykonane w sposób zapewniający swobodne korzystanie z nich przez zwierzęta (półki winny w sposób ciągły łączyć się z terenem po obu stronach przepustu, a dojścia do półek powinny posiadać nachylenie nie większe niż 1:3). Powierzchnię półek przykryć warstwą ziemi, piasku lub matami z materiału pochodzenia naturalnego, np. matą kokosową, darniną.
2. Po obu stronach przejścia, o którym mowa w punkcie II.1, na odcinku od km około 37+162 do km około 37+215 po stronie prawej i od km około 37+115 do km około 37+220 po stronie lewej zaprojektować i zainstalować płotki naprowadzające zwierzęta do przepustu. Płotki winy być wykonane z siatki o oczkach nie większych niż 0,5 cm (lub elementów prefabrykowanych) i wysokości nie mniejszej niż 0,5 m części naziemnej. Płotki winny być wkopane w ziemie na głębokość min. 10 cm i posiadać wygięcie górnej krawędzi o szerokości nie mniejszej niż 10 cm skierowane w kierunku przeciwnym do terenu inwestycji, a zewnętrzne końce płotka winno mieć zakończenie U - kształtne. Powyższe prace należy prowadzić pod nadzorem specjalisty herpetologa.
3. Na odcinku DK35 od km 35+000 do km 35+700 zastosować nawierzchnię o zmniejszonej emisji hałasu (np. SMA-8), o skuteczności nie mniejszej niż 1 dB dla prędkości 50 km/h, dla pojazdów lekkich, lub wyższej, wyznaczonej w odniesieniu do nawierzchni tradycyjnej (gładki asfalt).
III. Stwierdzam konieczność wykonania kompensacji przyrodniczej polegającej na następujących działaniach:
1. Wzdłuż drogi po stronie prawej w kilometrach: 34+700 - 35+070, 35+760 - 36+130, 37+300 - 37+420, 37+560 - 38+200, 38+630 - 39+39+120, 39+250 - 40+100 oraz po stronie lewej w kilometrach: 34+240 - 34+660, 36+060 - 37+150, 37+450 - 38+700, 39+000 - 39+100, w pasie drogowym posadzić drzewa (w liczbie co najmniej 730 sztuk), biorąc pod uwagę uwarunkowania siedliskowe, techniczne, jak również wymogi bezpieczeństwa. Do nasadzeń wykorzystać rodzime gatunki drzew i krzewów np.: lipa drobnolistna Tilia cordata, klon pospolity Acer platanoides, klon jawor Acer pseudoplatanus, brzoza brodawkowata Betula pendula, wierzba biała Salix alba, dzika róża Rosa canina, bez czarny Sambucus nigra. Nie stosować gatunków inwazyjnych. Sadzonki drzew powinny mieć obwody min. 16 -18 cm oraz dobrze wykształcona bryłę korzeniową i koronę. Nasadzeń dokonać przy udziale specjalisty botanika w okresie wiosennym lub jesiennym. W okresie suszy regularnie podlewać sadzonki.
2. W pierwszym i w drugim roku po dokonaniu nasadzeń w okresie wegetacyjnym dokonać przeglądu zdrowotnego drzew i krzewów. Okazy słabe oraz te, które się nie przyjęły zastąpić nowymi nasadzeniami.
3. Zbiorcze raporty zawierające informacje o ustaleniach dotyczących sposobu i zakresu przeprowadzonych działań, o których mowa w punktach II.1-II.3 i IV.1-IV.2, a także dokumenty potwierdzające udział specjalistów (np. protokół z ustaleń i/lub oświadczenie specjalisty potwierdzające właściwe przeprowadzenie działań) przedłożyć do organu uwzględniającego oraz wydającego decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach w okresie 60 dni po zakończeniu poszczególnych prac z udziałem specjalistów.
IV. Stwierdzam konieczność utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania do planowanego przedsięwzięcia.
V. Przedsięwzięcie wymaga sporządzenia analizy porealizacyjnej.
W analizie należy dokonać porównania ustaleń zawartych w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w szczególności ustaleń dotyczących przewidywanego charakteru i zakresu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz planowanych działań zapobiegawczych z rzeczywistym oddziaływaniem przedsięwzięcia na środowisko i działaniami podjętymi dla jego ograniczenia.
Analizę wykonać w terminie 12 miesięcy od dnia oddania obiektu do użytkowania i przedstawić jej wyniki właściwemu organowi ochrony środowiska w terminie 18 miesięcy od dnia oddania obiektu do użytkowania.
W zakresie oddziaływania akustycznego wykonać pomiary poziomu hałasu w środowisku w punktach zlokalizowanych na terenach podlegających ochronie akustycznej, a w szczególności w lokalizacjach:
Wyniki pomiarów oraz wyniki matematycznej analizy akustycznej wykonanej w programie modelującym, zgodnie z obowiązującą metodyką, odnieść do akustycznych standardów jakości środowiska.
W przypadku powstania w bliskim sąsiedztwie analizowanego odcinka DK35 nowych zabudowań bądź terenów chronionych akustycznie, punkty pomiarowe zlokalizować również w miejscach, gdzie może dochodzić do przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu.
Dodatkowo należy przeprowadzić ocenę poziomu hałasu na elewacji 3 budynków mieszkalnych w m. Mokrzeszów, zlokalizowanych na granicach pasa drogowego w km około: 35+400 strona prawa, 35+430 strona lewa i 35+460 strona lewa.”
Obwieszczeniem o udziale społeczeństwa z dnia 11 stycznia 2021 roku Wójt Gminy Świdnica poinformował o rozpoczęciu procedury udziału społeczeństwa w postępowaniu w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Rozbudowa odcinka drogi krajowej nr 35 Świebodzice – Mokrzeszów – Słotwina”. W wyznaczonym terminie wpłynęło pięć wniosków, z czego w czterech wnioskach wskazany został wariant II polegający na rozbudowę DK35 do przekroju 2 x 2 ze zbudowaniem estakady nad Mokrzeszowem i połączenie się z przekrojem 2 x 2 w Wałbrzychu i Świdnicy oraz zbudowaniem ronda na obwodnicy Świebodzić i przebudowę skrzyżowania DK35 z drogą powiatową Komorów – Witoszów Dolny w formie ronda. Wniosek piaty dotyczył nałożenia na Inwestora obowiązku budowy ekranów przeciwhałasowych w miejscowości Mokrzeszów oraz wymianę stolarki okiennej w nieruchomościach usytuowanych w pasie drogowym.
Analizowane przedsięwzięcie dotyczy rozbudowy odcinka drogi krajowej nr 35 na odcinku Świebodzice – Mokrzeszów – Słotwina od km około 33+350 do km około 40+400. Projektowana inwestycja zlokalizowana jest w województwie dolnośląskim, w powiecie świdnickim, w granicach administracyjnych gmin Świdnica i Świebodzice. Na przeważającej części przebiega przez teren niezabudowany. Szerokość jezdni w przekroju drogowym waha się w granicach 6,6 – 7,4 m z lokalnymi poszerzeniami do 13m). Teren zabudowany zlokalizowany jest na przejściu przez m. Mokrzeszów (od km około 36+050 do km około 35+650) oraz na początku opracowania w m. Świebodzice. Istniejące odwodnienie drogi odbywa się powierzchniowo do rowów przydrożnych z odprowadzeniem do rowów melioracyjnych i cieków (Lubiechowska Woda i Milikówka). W m. Mokrzeszów, na odcinku przekroju ulicznego, funkcjonuje system odwodnienia polegający na wprowadzaniu wód opadowych do istniejącej kanalizacji deszczowej. Na odcinku drogi objętej przedmiotową inwestycją występują: dwa obiekty inżynierskie na ciekach (Lubiechowska Woda i Milikówka), skrzyżowania DK35 z drogami powiatowymi oraz drogami gminnymi. Trasa nie przecina lasów, dużych zadrzewień ani kompleksów leśnych. Droga biegnie głównie w otoczeniu pól uprawnych, a wzdłuż całej trasy rosną szpalery drzew. Rozbudowany odcinek DK35 leży poza dużymi i istotnymi szlakami migracji zwierząt.
Planowana rozbudowa DK35 na odcinku Świebodzice – Mokrzeszów – Słotwina w analizowanym wariancie I (realizacyjnym), zakłada m.in.: rozbudowę DK35 do przekroju 2+1 (na zabudowanych odcinkach inwestor przewiduje pozostawienie dotychczasowego przekroju, czyli 1 x 2); rozbiórkę istniejącej i budowę nowej konstrukcji nawierzchni oraz nowy system odwodnienia; rozbudowę DK35 obejmującej jezdnie, pobocza, rowy przydrożne, przepusty pod koroną drogi, zjazdy; rozbudowę skrzyżowania DK35 z drogą powiatową nr 2913D w m. Mokrzeszów; rozbudowę odcinka DK35 w obrębie obszaru zabudowanego, w tym chodniki, zatoki autobusowe, oświetlenie uliczne i kanalizację deszczową; rozbudowę skrzyżowania DK35 z drogą powiatową nr 2911D koło m. Komorów; rozbudowę skrzyżowań DK35 z drogami gminnymi; remont i oczyszczenie obiektu mostowego w km około 33+486 (ciek Lubiechowska Woda); budowę obiektu mostowego w km około 37+170 (ciek Milikówka) pełniącego również funkcję przejścia dla zwierząt (płazy i zwierzęta małe); rozbudowę: przydrożnych parkingów, infrastruktury technicznej; budowę kanału technologicznego; zabezpieczenie istniejącego uzbrojenia (w razie konieczności przebudowę kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod i naziemnej); przebudowę i budowę zjazdów indywidualnych i publicznych; wykonanie oznakowania poziomego i pionowego; budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu: bariery, balustrady; wycinkę zieleni (około 695 sztuk drzew) oraz nasadzenia (około 730 sztuk drzew w nowym pasie drogowym). W ramach inwestycji wybudowane zostaną również drogi dojazdowe.
Planowane parametry techniczne DK35 (przekrój 2 + 1):
Planowane parametry techniczne DK35 (przekrój 1 x 2):
Inwestycja nie wiąże się z wyburzeniem i rozbiórką budynków, w tym budynków mieszkalnych.
Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia wiąże się ze zmianą wielkości emisji hałasu i zmianą warunków akustycznych na terenach położonych wokół przedsięwzięcia.
Analizowany odcinek DK35 w znacznej części biegnie przez tereny pól uprawnych oraz łąk. Tereny wymagające ochrony akustycznej, określone na podstawie Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112) zlokalizowane są w najbliższym otoczeniu planowanej do rozbudowy DK35 na wysokości od km około 35 + 300 do km 35 + 650 (zabudowa mieszkaniowa zagrodowa oraz zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna), dla których dopuszczalny poziom hałasu w porze dnia wynosi 65 dB, a w porze nocy 56 dB. Określenie wielkości emisji hałasu, generowanego w trakcie funkcjonowania przedsięwzięcia oparte zostało na metodzie obliczeniowej i symulacji rozprzestrzeniania się dźwięku w środowisku. Obliczenia wykonano w horyzontach czasowych na rok 2018 (stan istniejący) oraz na lata 2020 oraz 2030, czyli rok oddania inwestycji do użytkowania oraz okres 10 lat po tym czasie. Zasięg hałasu emitowanego do środowiska określony został na podstawie poziomu mocy akustycznej źródeł hałasu z uwzględnieniem zakładanych parametrów eksploatacyjnych dróg i najmniej korzystnych warunków propagacji dźwięku. Oceny akustycznej dokonano w punktach referencyjnych (receptorach) zlokalizowanych na elewacji budynków mieszkalnych i budynków o funkcji chronionej oraz na granicy terenów wymagających ochrony przed hałasem. Do obliczeń przyjęto prędkość poruszania się pojazdów wynikających z obowiązujących aktualnie ograniczeń prędkości. W celu zmniejszenia wielkości emisji hałasu do środowiska założono zastosowanie na odcinku DK35 od km 35 + 000 do km 35 + 700 nawierzchni o zmniejszonej emisji hałasu (SMA-8). Powyższe założenie, z uwagi na to, że wpływa bezpośrednio na wielkość emisji hałasu, zostało określone jako warunek realizacji przedsięwzięcia (punkt III.3 niniejszej decyzji).
Wyniki modelowania propagacji hałasu zawarte w Raporcie i jego uzupełnieniu (na lata 2020 oraz 2030) wykazały, że hałas emitowany do środowiska z przedmiotowego odcinka DK35 będzie powodował pogorszenie warunków akustycznych zarówno w porze dziennej, jak i nocnej. Przekroczone zostaną dopuszczane wartości hałasu na terenach chronionych, określnych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112). Większe przekroczenia dopuszczalnych wartości poziomu hałasu wystąpią w porze nocnej i sięgną: 10,7 dB - punkt referencyjny PL2 (rok prognozy 2030), 13,7 dB - punkt referencyjny PT3 (rok prognozy 2030). W celu zmniejszenia prognozowanego poziomu hałasu poniżej wartości dopuszczalnej lub do tej wartości przeanalizowano możliwości zastosowania różnych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych wpływających na emisje hałasu, w tym: zastosowanie nawierzchni o zmniejszonej emisji hałasu na odcinku o prędkości 50 km/h, ograniczenie prędkości. Rozwiązanie w postaci nawierzchni o zmniejszonej emisji hałasu zostało uwzględnione w obliczeniach emisji hałasu. Jak wykazały obliczenia rozwiązanie to nie będzie dostatecznie skuteczne, jednak zmniejszy uciążliwości związane z eksploatacją przedsięwzięcia. W celu zachowania założonej skuteczności nawierzchni o zmniejszonej emisji hałasu nałożono warunek jej regularnego okresowego oczyszczania, przynajmniej raz w roku (punkt II.17 niniejszej decyzji), mającego na celu usunięcie zanieczyszczeń zmniejszających objętość porów.
W raporcie przeanalizowano również możliwość zastosowania ekranów przeciwhałasowych jako metody redukcji hałasu. Wyniki analizy wykazały, że w miejscach w których prognozuje się przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu nie jest możliwe posadowienie ekranów. Przyczyną są głownie ograniczenia techniczne w postaci lokalizacji zabudowy wymagającej ochrony akustycznej blisko krawędzi jezdni (brak miejsca na posadowienie ekranu) oraz obecność dróg dojazdowych. Konieczność zachowania przerw w ekranach na wysokości dróg dojazdowych znacząco zmniejsza skuteczność ekranów, co skutkować będzie w dalszym ciągu występowaniem przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu.
W związku z brakiem dostępnych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych zapewniających dotrzymanie akustycznych standardów jakości środowiska poza terenem przedsięwzięcia, zgodnie z art. 135 ust.1 ustawy Prawo ochrony środowiska (dz. U. z 2019 r., poz. 1396 z późn. zm.), dla planowanego przedsięwzięcia wymagane jest utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania (warunek wskazany w punkcie V niniejszej decyzji). W związku z art. 82 ust.1 pkt.3 ustawy ooś, w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach stwierdzono konieczność utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania. Zgodnie z art. 135 ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska obszar ograniczonego użytkowania, dla przedmiotowego przedsięwzięcia tworzy się na podstawie analizy porealizacyjnej. A zatem szczegółowe granice tego obszaru ograniczonego użytkowania wyznaczone zostaną na podstawie analizy porealizacyjnej, co zostało uwarunkowane w punkcie VI.
Warunek punktu VI nałożono również celem dokonania porównania ustaleń zawartych w Raporcie - w szczególności ustaleń dotyczących przewidywanego zakresu i charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz planowanych działań zapobiegawczych, o których mowa powyżej – z rzeczywistym oddziaływaniem przedsięwzięcia na środowisko i działaniami podjętymi dla jego ograniczenia. W punkcie tym wskazano na konieczność przeprowadzenia analizy porealizacyjnej w zakresie oddziaływania akustycznego, a także odniesienia otrzymanych wyników do akustycznych standardów jakości środowiska. Wskazano, aby punkty pomiarowe do analizy zlokalizować na odcinku drogi, gdzie nie było możliwości dotrzymania standardów akustycznych, przy czym określono szczegółową lokalizacje dwóch punktów. Pomiary hałasu w tych punktach potwierdzą prawidłowość przyjętych parametrów ruchu, dokładność oceny środowiskowej, zastosowanych zabezpieczeń przeciwhałasowych oraz zweryfikują przyjęty model obliczeniowy. Nałożenie obowiązku wykonania analizy porealizacyjnej jest obligatoryjne, zgodnie z art. 82 ust.1 pkt.6 ustawy ooś z uwagi na stwierdzenie konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania. Z obliczeń zawartych w Raporcie wynika również, że na elewacjach budynków zlokalizowanych w pobliżu przedmiotowej inwestycji – na granicy pasa drogowego, po zastosowaniu cichej nawierzchni redukującej hałas, występują przekroczenia dopuszczalnych wartości poziomu hałasu, stąd w ramach analizy porealizacyjnej dodatkowo należy przeprowadzić ocenę poziomu hałasu na elewacji 3 budynków mieszkalnych w m. Mokrzeszów, zlokalizowanych na granicy pasa drogowego, w km około 35+400 strona prawa, 35+430 strona lewa i 35+460 strona lewa.
Faza realizacji przedsięwzięcia związana będzie z krótkotrwałą emisją hałasu podczas okresowego użytkowania maszyn i urządzeń niezbędnych przy pracach budowlanych związanych z budową planowanego układu drogowego. Z uwagi na częściową lokalizację inwestycji w obszarze zurbanizowanym w rejonie terenów zabudowy mieszkaniowej, w celu eliminacji negatywnego oddziaływania akustycznego w niniejszej decyzji wskazano, aby prace wykonawcze związane z realizacją przedsięwzięcia, w rejonie terenów wymagających ochrony akustycznej, prowadzić wyłącznie w porze dnia (punkt II.7). Znaczącą uciążliwość stanowić mogą zaplecza techniczne wraz z parkingiem pojazdów ciężkich maszyn budowlanych. W związku z tym wskazano, aby zaplecze budowy i miejsca postoju maszyn budowlanych zlokalizować na terenach położonych w odległości co najmniej 100 m od terenów wymagających ochrony akustycznej.
W Raporcie przedstawiono wielkość emisji substancji do powietrza powstających w wyniku spalania benzyny i oleju napędowego w silnikach pojazdów samochodowych poruszających się przedmiotowym odcinkiem DK35 z uwzględnieniem prognozy ruchu na lata 2020 i 2030. Skumulowane oddziaływanie z innymi przedsięwzięciami emitującymi te same substancje do powietrza zostało uwzględnione w tle zanieczyszczeń, co jest zgodne z referencyjną metodyką modelowania poziomów substancji w powietrzu. Obliczenia rozprzestrzeniania się substancji w powietrzu wykazały, iż emisje substancji emitowanych do powietrza nie będą powodować przekroczenia dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2012 r., poz. 1031) oraz wartości odniesienia substancji w powietrzu, w tym dopuszczalnych częstości przekroczeń określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 r., w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2010r., nr 16, poz. 87) poza terenem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny. Analiza oddziaływania skumulowanego również wykazała, że maksymalne sumaryczne stężenie jednogodzinne i średnioroczne, powodowane skumulowaną emisją z istniejących i projektowanych dróg, występujące w obszarze analizowanego przedsięwzięcia, nie przekroczą dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu i wartości odniesienia, zarówno uśrednionych dla jednej godziny, jak i roku już w obszarze pasów drogowych.
Z powstaniem emisji do powietrza będzie sią wiązał także etap budowy przedsięwzięcia. Będzie ona związana z powstawaniem pyłów, w związku z prowadzeniem robót ziemnych oraz przemieszczaniem mas ziemnych. Źródłem emisji do powietrza będą także procesy spalania paliw w silnikach maszyn i urządzeń pracujących na placu budowy. Z uwagi na fakt, że emisje te będą miały charakter lokalny i okresowy i ustaną po zakończeniu prac budowlanych uznano je za pomijalne.
Gospodarowanie odpadami w trakcie realizacji i eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia będzie się odbywać na zasadach określonych w aktualnie obowiązujących przepisach szczegółowych. Zgodnie z Raportem gospodarka odpadami na etapie realizacji przedsięwzięcia sprowadzać się będzie do prowadzenia segregacji odpadów. W celu zabezpieczenia środowiska gruntowo – wodnego przed niekorzystnym wpływem odpadów na środowisko wskazano warunek, aby odpady powstające na placu budowy oraz w bazach materiałowych i zapleczach sanitarnych gromadzić selektywnie na utwardzonym podłożu (punkt II.9 niniejszej decyzji). Z uwagi na specyfikę planowanego przedsięwzięcia należy uznać, że droga, na etapie eksploatacji, nie będzie stanowić znaczącego źródła powstawania odpadów. Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia powstawać będą odpady związane z utrzymanie i konserwacją nawierzchni drogi oraz ewentualnymi zdarzeniami losowymi na drodze.
W Raporcie przedstawiono rozwiązania dotyczące organizacji robót budowlanych i zaplecza technicznego, których dotrzymanie zapewni minimalizację ryzyka zanieczyszczenia środowiska gruntowo – wodnego na etapie realizacji. W celu ograniczenia możliwości przedostania się substancji ropopochodnych do gruntu, przewiduje się wykorzystanie wyłącznie sprzętu w pełni sprawnego technicznie. W niniejszej decyzji nałożono warunek, aby zaplecze budowy zorganizować na terenie utwardzonym, zabezpieczonym przed możliwością skażenia środowiska gruntowo – wodnego (punkt II.10). Powierzchnia przeznaczona pod plac budowy zostanie ograniczona do niezbędnego minimum.
W celu zminimalizowania wpływu substancji niebezpiecznych na środowisko gruntowo – wodne w niniejszej decyzji nałożono warunki aby:
- na placu budowy nie wykonywać prac polegających na myciu pojazdów, maszyn i urządzeń budowlanych,
- tankowanie pojazdów i sprzętu budowlanego prowadzić w wyznaczonych miejscach wyłożonych szczelnie płytami betonowymi i wyposażonych w sorbenty,
- w sytuacjach niekontrolowanych wycieków paliwa, niezwłocznie podjąć działania mające na celu usunięcie skutków i przyczyn awarii (punkt II.11-13).
Ponadto w celu zminimalizowania negatywnego oddziaływania prac budowlanych na środowisko nałożono także warunki, aby czas prowadzenia robót budowlanych przy wykopach ograniczyć do minimum, miejsca magazynowania materiałów sypkich zorganizować w sposób uniemożliwiający ich wzajemne wymieszania oraz rozsypywanie ( punkty II.14-15).
Zgodnie z przedstawioną dokumentacją, zaplecze budowy, bazy materiałowo - sprzętowe i zaplecza socjalne będą lokalizowane w pobliżu miejsc skrzyżowań z ciekami powierzchniowymi. W odniesieniu do powyższego nałożono warunek wskazany w punkcie II.16, uwzględniając warunki zapisane w punkcie II. 17 – 23.
W związku z rozbudową zwiększy się powierzchnia terenów utwardzonych, z których odprowadzane będą wody opadowe i roztopowe. Na odcinkach o przekroju drogowym (teren niezabudowany), gdzie zaprojektowano odwodnienie powierzchniowe, tj. wody opadowe przy pomocy pochyleń poprzecznych i podłużnych będą spływały na pobocza, a następnie do rowów drogowych, skąd będą kierowane do istniejących cieków i rowów melioracyjnych, zostanie wykorzystany proces podczyszczania z zawiesin poprzez nawierzchnię trawiastą. Jak wykazały analizy Raportu, utrzymanie odwodnienia rowami trawiastymi będzie wystarczające, dla uzyskania wymaganego oczyszczenia wód przed ich wprowadzeniem do odbiorników. Natomiast na odcinkach przejścia przez miejscowości, gdzie przewidziano budowę nowej kanalizacji deszczowej, zostaną zastosowane urządzenia podczyszczające. Na etapie eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia, po zastosowaniu urządzeń podczyszczających (osadników), mających na celu wyeliminowanie negatywnego oddziaływania i ochronę środowiska gruntowo – wodnego oraz wód powierzchniowych, nie nastąpią przekroczenia dopuszczalnych stężeń zawiesin ogólnych i węglowodorów ropopochodnych w wodach opadowych odprowadzanych do środowiska, określonych w przepisach aktualnie obowiązującego prawa. Na odcinku przejścia przez m. Mokrzeszów przewidziano budowę nowej kanalizacji deszczowej – wody opadowe przy pomocy pochyleń poprzecznych i podłużnych będą kierowane do nowoprojektowanych wpustów, skąd poprzez kanaliki będą kierowane do kanalizacji deszczowej. Planowany system odwodnienia zostanie tak zaprojektowany, aby przejąć wszystkie zanieczyszczenia z drogi nie zanieczyszczając środowiska.
Planowane przedsięwzięcie realizowane będzie poza granicami obszarów chronionych wymienionych w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r., poz. 55). Najbliżej położone formy ochrony przyrody: Książański Park Krajobrazowy znajduje się w odległości około 700 m, a obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Przełomy Pełcznicy pod Książem PLH020020 znajdują się w odległości około 3 km.
Warunki określone w punktach II.1-2 niniejszej decyzji związane są z koniecznością zminimalizowania efektu barierowego, jaki mógłby powstać w wyniku realizacji przedsięwzięcia oraz zapewnienia migracji zwierząt, w szczególności płazów, w obrębie planowanej inwestycji z utrzymaniem dotychczasowej ciągłości lokalnych korytarzy ekologicznych.
Warunek określony w punkcie III.1 ma na celu zagwarantowanie, że prace realizowane będą z uwzględnieniem uwarunkowań przyrodniczych i zostaną wykonane w sposób minimalizujący szkody w siedliskach przyrodniczych oraz stanowiskach i siedliskach chronionych gatunków roślin i zwierząt. Obecność specjalistów ma zapewnić także właściwą reakcję w przypadku sytuacji nagłych, nieprzewidzialnych na etapie planowania inwestycji, co zminimalizuje ryzyko negatywnego oddziaływania na ww. elementy środowiska przyrodniczego.
Aby zminimalizować negatywne oddziaływania związane z wykonywaniem wycinki drzew i krzewów na ptaki w trakcie okresu rozrodczego nałożono warunek wskazany w punkcie III.2 niniejszej decyzji. W przypadku konieczności wycinki przedmiotowych drzew we wskazanym terminie, tj. od 1 marca do 15 października, w sytuacji gdy nadzór stwierdzi zasiedlenie drzew przez ptaki, Inwestor winien uzyskać zezwolenie właściwego organu w trybie art. 56 ustawy o ochronie przyrody na czynności zakazane w stosunku do gatunków chronionych (m.in. niszczenia siedlisk i ostoi, będących ich obszarem rozrodu, wychowu młodych, odpoczynku, migracji lub żerowania) lub wstrzymać wycinkę do czasu zakończenia rozrodu (co winno zostać potwierdzone przez ornitologa). Udział specjalisty chiropterologa wskazany w punkcie III.3 ma zagwarantować prawidłowe przeprowadzenie wycinki drzew bez szkody dla nietoperzy.
W celu zabezpieczenia zieleni wysokiej, narażonej na uszkodzenia mechaniczne w trakcie realizacji prac, w szczególności poprzez zminimalizowanie zagrożenia uszkodzenia pni drzew i ich korzeni oraz przeciwdziałaniu nadmiernemu zagęszczeniu gleby w bezpośrednim sąsiedztwie drzew i krzewów nałożono warunki wskazane w punktach III.4-5.
Warunek wskazany w punkcie III.6 nałożono w celu ograniczenia śmiertelności drobnych zwierząt w szczególności płazów, gadów i małych ssaków - gatunków objętych ochroną na mocy Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U z 2016 r., poz. 2183 ze zm.).
Warunek wskazany w punkcie IV.1 ma na celu zrekompensowanie strat związanych z wycinką drzew i krzewów oraz winien przyczynić się do ograniczenia oddziaływania inwestycji na otaczający krajobraz. Zapis warunku punktu IV.2 ma na celu sprawdzenie stanu udatności wykonanych nasadzeń drzew oraz dokonanie ewentualnych uzupełnień nasadzeń w przypadku gdy się one nie przyjmą.
Warunek wskazany w punkcie IV.3 niniejszego uzgodnienia pozwoli na uzyskanie przez tutejszy organ informacji na temat sposobu i efektywności przeprowadzonych działań na etapie realizacji przedsięwzięcia oraz potwierdzenie udziału właściwych specjalistów w realizacji zapisów przedmiotowej decyzji.
Po przeanalizowaniu przedłożonego raportu i jego uzupełnienia stwierdzić należy, że przy zastosowaniu warunków określonych w rozstrzygnięciu niniejszej decyzji, przedsięwzięcie nie będzie wywierać znaczącego wpływu na środowisko przyrodnicze, w tym na ww. obszary Natura 2000.
Realizacja planowanej inwestycji będzie wiązała się z chwilowym oddziaływaniem na krajobraz. Wpływ w tym zakresie spowodowany będzie pracą sprzętu budowlanego. Będzie to jednak oddziaływanie krótkotrwałe i odwracalne, które ustanie po zakończeniu prac wykonawczych. W ramach przedsięwzięcia nie powstaną obiekty budowane, które mogłyby stanowić dominantę krajobrazową. W związku z tym stwierdzono, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie wpłynie znacząco na walory krajobrazowe w rejonie zainwestowania, w porównaniu do stanu istniejącego.
Z uwagi na parametry oraz lokalizację przedsięwzięcia należy stwierdzić, że nie wpłynie ono znacząco na zmiany klimatu, zarówno na etapie realizacji, eksploatacji jak i ewentualnej likwidacji. Przyjęte rozwiązania techniczne, projektowe oraz organizacyjne, zastosowane materiały i sposób odwodnienia terenu, ograniczą również wrażliwość przedsięwzięcia na postępujące zmiany klimatu.
Lokalizacja, rodzaj i parametry planowanych instalacji oraz odległość przedsięwzięcia od granic Rzeczypospolitej Polskiej, eliminują możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Obwieszczeniem z dnia 22.02.2021 r. poinformowano Strony o zebraniu materiału dowodowego w sprawie postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia pn.: „Rozbudowa odcinka drogi krajowej nr 35 Świebodzice – Mokrzeszów - Słotwina”, o terminie i miejscu zapoznania się z zebranym w sprawie materiałem dowodowym, a także wypowiedzeniu się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, jak również wniesieniu ewentualnych uwag. W wyznaczonym terminie nie zgłoszono żądań oraz uwag.
Uwzględniając powyższe należy uznać, iż inwestycja nie powinna znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko, jeśli spełnione będą warunki określone w Raporcie oraz w niniejszej decyzji, za wyjątkiem oddziaływania akustycznego, które powodować będzie przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu w środowisko.
Mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.
Pouczenie
1. Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzychu za pośrednictwem Wójta Gminy Świdnica, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
2. W trakcie biegu terminu odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec Wójta Gminy Świdnica.
3. Z dniem doręczenia Wójtowi Gminy Świdnica oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
4. W przypadku złożenia przez stronę oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania od decyzji, stronie nie przysługuje już prawo do odwołania się, ani złożenia skargi do sądu administracyjnego.
Otrzymują:
1. Wnioskodawca
2. Pełnomocnik
3. Sołtys wsi Mokrzeszów
4. Sołtys wsi Komorów
5. Sołtys wsi Słotwina
6. Urząd Miejski w Świebodzicach
7. Tablica ogłoszeń i BIP Urzędu Gminy
8. a/a A. Jurkiewicz
Załącznik nr 1
Do Decyzji Nr 5/2021
z dnia 19-05-2021
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
pn. „Rozbudowa odcinka drogi krajowej nr 35
Świebodzice – Mokrzeszów - Słotwina”
Planowana inwestycja – Rozbudowa odcinka drogi krajowej nr 35 Świebodzice – Mokrzeszów - Słotwina
Inwestor – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
Oddział we Wrocławiu
Ul. Powstańców Śląskich 186, 53-139 Wrocław
Przedsięwzięciem ubiegającym się o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach będzie inwestycja polegająca na rozbudowie drogi krajowej nr 35 (dalej zwaną DK35) na odcinku Świebodzice – Mokrzeszów – Słotwina od km około 33+350 do km około 40+400.
Projektowana inwestycja zlokalizowana jest w województwie dolnośląskim, w powiecie Świdnickim, w granicach administracyjnych gmin Świdnica i Świebodzice.
Na przeważającej części odcinka DK35 przebiega przez teren niezabudowany. Szerokość jezdni w przekroju drogowym waha się w granicach 6,5 – 7,4 m (z lokalnymi poszerzeniami do 13 m). Teren zabudowany, określony znakami pionowymi, zlokalizowany jest na przejściu przez m. Mokrzeszów (od km około 35+050 do km około 35+650) oraz na początku opracowania w m. Świebodzice. W Mokrzeszowie (terenie zabudowanym) występuje zarówno przekrój drogowy (na wlotach do miejscowości) oraz przekrój uliczny. Dwie zatoki autobusowe skomunikowane są między sobą chodnikiem.
Istniejące odwodnienie drogi krajowej odbywa się powierzchniowo do rowów przydrożnych z odprowadzeniem do rowów melioracyjnych i cieków (Lubiechowska Woda i Milikówka). Stan techniczny rowów przydrożnych można uznać za zadawalający mimo ich miejscowego zamulenia. W m. Mokrzeszów, na odcinku przekroju ulicznego, funkcjonuje system odwodnienia polegający na wprowadzeniu wód opadowych do istniejącej kanalizacji deszczowej - niemniej nie obejmuje on całego odcinka przejścia przez m. Mokrzeszów. Nawierzchnia jezdni (bitumiczna) wymaga remontu z uwagi na jej powierzchniowe uszkodzenia. Istniejące pobocza również wymagają naprawy z uwagi na fakt ich obniżenia w stosunku do nawierzchni jezdni oraz porośniecie traw.
Na odcinku drogi objętym inwestycją występują dwa obiekty inżynierskie na ciekach (Lubiechowska Woda i Milikówka). Na odcinku objętym inwestycją zlokalizowane są skrzyżowania DK35 z drogami powiatowymi oraz drogami gminnymi.
Teren planowanego przedsięwzięcia zlokalizowany jest poza obszarami, które podlegają ochronie prawnej w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2016 r., poz. 2134, z późn. zm.).
Inwestycja nie znajduje się w granicach Głównych Zbiorników Wód Podziemnych. Najbliżej usytuowany jest zbiornik nr 343 – Dolina rzeki Bóbr (Marciszów). Obszary szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art.16 pkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017r–Prawo wodne. Obszar inwestycji zlokalizowany jest poza obszarami zalewowymi i zagrożonymi powodziami.
Inwestycja polegająca na rozbudowie drogi krajowej nr 35 na odcinku Świebodzice – Mokrzeszów - Słotwina obejmować będzie:
− rozbudowa DK35 do przekroju 2+1 (na zabudowanych odcinkach projekt przewiduje pozostawienie dotychczasowego przekroju 1 x 2),
− rozbiórka istniejącej i budowa nowej konstrukcji nawierzchni,
− rozbudowa drogi krajowej nr 35 obejmującej jezdnie, pobocza, rowy przydrożne, przepusty pod koroną drogi, zjazdy,
− rozbudowa skrzyżowania drogi krajowej nr 35 z drogą powiatową nr 2913D w m. Mokrzeszów,
− rozbudowa odcinka DK35 w obrębie obszaru zabudowanego, w tym chodniki, zatoki autobusowe, oświetlenie uliczne i kanalizacji deszczowej,
− rozbudowa skrzyżowania drogi krajowej nr 35 z drogą powiatową nr 2911D koło m. Komorów,
− rozbudowa skrzyżowania drogi krajowej nr 35 z drogami gminnymi,
− remont i oczyszczenie obiektu mostowego (ciek Lubiechowska Woda w przybliżonym kilometrze około 33+486)
− budowa obiektu mostowego (ciek Milikówka w przybliżonym kilometrze 37+171),
− rozbudowa przydrożnych parkingów,
− rozbudowa infrastruktury technicznej,
− budowa kanału technologicznego,
− wycinka zieleni oraz nasadzenia,
− zabezpieczenie istniejącego uzbrojenia, jeśli będzie to konieczne przebudowa kolidujących urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod i naziemnej,
− przebudowa i budowa zjazdów indywidualnych i publicznych,
− wykonanie oznakowania poziomego i pionowego,
− budowa urządzeń bezpieczeństwa ruchu: bariery, balustrady.