DECYZJA Nr 4/2023 o środowiskowych uwarunkowaniach bez oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
- Szczegóły
- wykonanie nawierzchni bitumicznej na drogach o długości jezdni około 4,81 km i szerokości 3,5m,
- wykonanie mijanek o długości 25,0 m i szerokości 2,5 m,
- wykonanie poboczy o szerokości 0,5 – 1,0 m utwardzonych materiałem kamiennym,
- wykonanie odwodnienia korpusu drogowego w postaci rowów otwartych i zbiorników odparowujących (a tam gdzie zajdzie taka konieczność – odcinków kanalizacji deszczowej),
- zabezpieczenie istniejącej infrastruktury podziemnej,
- budowę zjazdów na działki przylegające do projektowanych pasów drogowych,
- budowę przepustów drogowych,
- budowę zjazdów z drogi krajowej nr 35 na drogi nr 3 i 6,
- przebudowę zjazdów z drogi powiatowej nr 2913D na drogi nr 3, 4, 5 i 6,
- przebudowę skrzyżowań z innymi drogami wewnętrznymi,
- wykonanie nasadzeń jednostronnych w pasie drogi nr 3 na odcinku długości około 0,56 km.
- warstwę ścieralną i warstwę wiążącą z masy bitumicznej o łącznej grubości około 9 cm,
- podbudowę z kruszywa łamanego o grubości około 20 cm,
- warstwę odsączającą z piasku o grubości 20 cm.
- Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzychu za pośrednictwem Wójta Gminy Świdnica, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
- W trakcie biegu terminu odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec Wójta Gminy Świdnica.
- Z dniem doręczenia Wójtowi Gminy Świdnica oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
- W przypadku złożenia przez stronę oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania od decyzji, stronie nie przysługuje już prawo do odwołania się, ani złożenia skargi do sądu administracyjnego.
- Adresat
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska, 50-333 Wrocław Al. Jana Matejki 6
- Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna, 58-100 Świdnica ul. Wałbrzyska 15
- Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Legnicy, 59-220 Legnica ul. Rataja 32
- Krajowy kod JCWP – RW600041348689
- Nazwa JCWP – Pełcznica od źródła do Milikówki
- Typ JCWP – Potok wyżynny krzemianowy z substratem gruboziarnistym – zachodnim (4)
- Status JCWP wstępny – silnie zmieniona część wód (SZCW)
- Status JCWP ostateczny – silnie zmieniona część wód (SZCW)
- stan/potencjał ekologiczny: słaby,
- stan chemiczny: dobry,
- stan ogólny: zły;
- Presje antropogeniczne na stan wód:
- Rodzaj użytkowania części wód – rolna,
- Presje/oddziaływania i zagrożenia antropogeniczne – presja komunalna,
Świdnica, dnia 02.11.2023
ZOŚ. 6220.03.2023
DECYZJA Nr 4/2023
o środowiskowych uwarunkowaniach
bez oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
Na podstawie art. 71 ust.1 i 2 pkt. 2, art. 75 ust.1 pkt.4, art. 84 ust.1, art. 85 ust.1 i 2, pkt.2, ust.3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 z późn. zm.) oraz art. 14 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.) oraz § 3 ust 1 pkt. 37 lit. c Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U z 2019, poz.1839) po rozpatrzeniu wniosku Starosty Powiatu Świdnickiego z dnia 13.06.2023 r. (data wpływu do Urzędu 19.06.2023 r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia pn.: „Realizacja prac z zakresu zagospodarowania poscaleniowego, polegających na budowie i przebudowie dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych, w związku z realizacją projektu „Scalenie gruntów wsi Mokrzeszów, gmina Świdnica, powiat świdnicki”” w ramach poddziałania „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014 – 2020 realizowanego na działkach nr 1615, 2399, 1513, 1690, 1921 i 2087 w miejscowości Mokrzeszów, gmina Świdnica.
stwierdzam
I. Brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pn.: „Realizacja prac z zakresu zagospodarowania poscaleniowego, polegających na budowie i przebudowie dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych, w związku z realizacją projektu „Scalenie gruntów wsi Mokrzeszów, gmina Świdnica, powiat świdnicki”” w ramach poddziałania „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014 – 2020 realizowanego na działkach nr 1615, 2399, 1513, 1690, 1921 i 2087 w miejscowości Mokrzeszów, gmina Świdnica.
II. Konieczność uwzględnienia następujących warunków i wymagań :
1. W celu zminimalizowania niebezpieczeństwa zanieczyszczenia środowiska gruntowo – wodnego substancjami ropopochodnymi, na etapie realizacji zaplecza budowy, składy materiałów i paliw oraz parki maszynowe zorganizować na terenie utwardzonym, zabezpieczonym warstwą nieprzepuszczalną w odległości większej niż 100 m od istniejących zbiorników, cieków i miejsc podmokłych oraz zapewnić dostępność sorbentów do likwidacji rozlewów olejów.
2. Na każdym etapie inwestycji odpady gromadzić selektywnie w wydzielonych i przystosowanych do tego miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz zapewnić ich regularny odbiór przez uprawnione firmy.
3. Należy zapewnić właściwe odwodnienie terenu objętego przedsięwzięciem bez zmiany stosunków wodnych na gruntach sąsiednich.
Uzasadnienie
Opinie wyrażone przez organy współdziałające, skala i rodzaj zamierzonego przedsięwzięcia uzasadnia brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. W związku z wnioskiem z dnia 13 czerwca 2023 roku Inwestor: Starosta Powiatu Świdnickiego, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Realizacja prac z zakresu zagospodarowania poscaleniowego, polegających na budowie i przebudowie dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych, w związku z realizacją projektu „Scalenie gruntów wsi Mokrzeszów, gmina Świdnica, powiat świdnicki”” w ramach poddziałania „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014 – 2020 realizowanego na działkach nr 1615, 2399, 1513, 1690, 1921 i 2087 w miejscowości Mokrzeszów, gmina Świdnica, obwieszczeniem z dnia 26.06.2023 roku, znak ZOŚ.6220.03.2023 zostało wszczęte postępowanie administracyjne w przedmiotowej sprawie.
Planowana inwestycja należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienionej w § 3 ust.1 pkt. 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U z 2019, poz.1837), dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko może być wymagane.
Pismem z dnia 03 lipca 2023 roku, znak sprawy ZOŚ.6220.03.2023 Wójt Gminy Świdnica wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Zarządu Zlewni w Legnicy i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świdnicy o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, wraz z uzasadnieniem swojego stanowiska.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wydał postanowienie nr 101/23 z dnia 13 lipca 2023 roku, znak sprawy ZNS.9022.4.24.2023, w którym stwierdził, że nie ma potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn.: „Realizacja prac z zakresu zagospodarowania poscaleniowego, polegających na budowie i przebudowie dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych, w związku z realizacją projektu „Scalenie gruntów wsi Mokrzeszów, gmina Świdnica, powiat świdnicki”” w ramach poddziałania „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014 – 2020 realizowanego na działkach nr 1615, 2399, 1513, 1690, 1921 i 2087 w miejscowości Mokrzeszów.
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Legnicy po przeanalizowaniu materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie wydało opinię z dnia 17 lipca 2023r. (data wpływu do Urzędu 24.07.2023 r.), znak sprawy WR.ZZŚ.1.4901.116.2023.EG, że dla przedmiotowej sprawy nie istnieje konieczność przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko oraz wskazał na określenie w decyzji następujących wymagań:
1. W celu zminimalizowania niebezpieczeństwa zanieczyszczenia środowiska gruntowo – wodnego substancjami ropopochodnymi, na etapie realizacji zaplecza budowy, składy materiałów i paliw oraz parki maszynowe zorganizować na terenie utwardzonym, zabezpieczonym warstwą nieprzepuszczalną i należy zapewnić dostępność sorbentów do likwidacji rozlewów olejów w odległości większej niż 100 m od istniejących zbiorników, cieków i miejsc podmokłych.
2. Na każdym etapie inwestycji odpady gromadzić selektywnie w wydzielonych i przystosowanych do tego miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz zapewnić ich regularny odbiór przez uprawnione firmy.
3. Należy zapewnić właściwe odwodnienie terenu objętego przedsięwzięciem bez zmiany stosunków wodnych na gruntach sąsiednich.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu po przeanalizowaniu materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie wydał postanowienie z dnia 12 września 2023 r., znak sprawy WOOŚ.4220.444.2023.CC.3, że dla przedmiotowej sprawy nie istnieje konieczność przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.
Planowane przedsięwzięcie zostało zakwalifikowane do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U z 2019, poz.1837), jako „drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznej i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 – 5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody”.
Przedmiotem przedsięwzięcia będzie realizacja prac z zakresu zagospodarowania poscaleniowego we wsi Mokrzeszów, w tym budowa i przebudowa dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych o łącznej długości 4,81 km. Realizacja przedsięwzięcia obejmuje: wykonanie nawierzchni bitumicznej jezdni dróg oraz wykonanie/umocnienie kruszywem poboczy, wykonanie odwodnienia ciągów komunikacyjnych w postaci rowów bądź zbiorników odparowujących, wykonanie mijanek oraz zjazdów na sąsiednie działki, a także nasadzenie jednostronnych zadrzewień przy drodze nr 3 na odcinku około 0,56 km. Drogi objęte przedsięwzięciem to: droga nr 2, dz. nr 1615 (przed scaleniem gruntów dz. nr 948), droga nr 3, dz. nr 2399 (przed scaleniem gruntów dz. nr 969; 1018; część dz. nr 1039; 452; 1040; 445/1 i 442/2), droga nr 4, dz. nr 1513 (przed scaleniem gruntów dz. nr 1005), droga nr 5, dz. nr 1690 (przed scaleniem gruntów dz. nr 962), droga nr 6, dz. nr 1921, 2087 (przed scaleniem część dz. nr 537/3; 1053/2; 1136; dz. nr 1130; 1084). W ramach przedsięwzięcia przewiduje się następujące prace:
Konstrukcja jezdni zawierać będzie przede wszystkim:
Po realizacji przedsięwzięcia przedmiotowe drogi nie będą miały charakter dróg publicznych. Teren przeznaczony pod inwestycję objęty jest zapisami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, przyjętych: uchwałą nr LIX/512/2014 Rady Gminy Świdnica z dnia 11 lipca 2014 r. (Dz. Urz. Województwa Dolnośląskiego z dnia 21 lipca 2014 r., poz. 3306) w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi Mokrzeszów z wyłączeniem północnego obszaru w Gminie Świdnica; uchwałą nr LV/549/2022 Rady Gminy Świdnica z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz. Urz. Województwa Dolnosląskiego z dnia 13 marca 2022 r., poz. 1336) w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru położonego we wsi Mokrzeszów. Działki, na których realizowane będzie przedsięwzięcie znajdują się na obszarze oznaczonym na rysunku w/w planów symbolami dla których ustala się przeznaczenie: KDW, 1.KDW, 2.KDW – tereny dróg wewnętrznych, A3.Rd, A9.Rd, A10.Rd – teren rolniczy dopuszczony do zabudowy, A14.M, A8.M, A9.M, A18.M, A20.M, A22.M, B16.M – tereny zabudowy usługowo – mieszkaniowej, 1.MN, A4.MN, A6.MN – tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, KD – Z – tereny dróg publicznych klasy zbiorczej, KD – D – tereny dróg publicznych klasy dojazdowej, R, E5 – 1,R, E3 – 3.R, E5 – 2.R – teren rolniczy, E5 – 9.Re, B2.Re, A2Re, E1 – 5.Re – teren rolniczy linii energetycznej, WS – tereny wód powierzchniowych.
Teren wokół planowanego zamierzenia stanowi teren wiejski z dominacją gruntów ornych oraz w mniejszym stopniu zabudowy zagrodowej. W zdecydowanej większości przedsięwzięcie realizowane będzie na drogach już istniejących, po ich starym śladzie. Przebudowane drogi są głównie drogami o nawierzchni gruntowej, jedynie niewielkie odcinki dróg nr 3, 4 , 5 i 6 łączących z drogą powiatową biegnącą przez wieś posiadają nawierzchnię tłuczniową.
Realizacja inwestycji nie zmieni funkcji istniejących dróg, natomiast poprawi komfort jazdy, znacząco ograniczy zapyleniem, umożliwi sprawną komunikację pomiędzy siedliskami a uprawianymi gruntami, co bezpośrednio przyczyni się do zmniejszenia zużycia paliwa a pośrednio wpłynie na zmniejszenie emisji związanej z transportem.
Planowane przedsięwzięcie może być uciążliwe na etapie realizacji – wykonywania prac budowlanych. Wiąże się to z emisją hałasu i zanieczyszczeniami powietrza (spowodowanymi pracą maszyn i transportem) oraz czasowym zajęciem gruntu. Uciążliwości te będą miały jednak charakter krótkotrwały i powinny być ograniczone przez właściwą organizację budowy. Jako rozwiązane chroniące środowisko przewiduje się m.in., że na terenie budowy zostanie zorganizowane odpowiednie zaplecze socjalne dla pracowników z przenośnymi toaletami. Przy pracach budowlanych będzie stosowany sprawny sprzęt i maszyny, prace będą prowadzone tylko w porze dziennej (od godz. 6.00 do godz. 22.00), odpady będą gromadzone na terenie zaplecza budowy. Unieszkodliwienie odpadów nastąpi przez wyspecjalizowane firmy posiadające stosowne zezwolenia.
Przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na żadnym obszarze podlegającym ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
Zgodnie z zapisami Kip wody opadowe i roztopowe odprowadzane będą powierzchniowo poprzez spadki grawitacyjne prowadzące wodę do przydrożnych rowów oraz planowanych zbiorników retencyjno – odparowujących. Biorąc pod uwagę wielkość natężenia ruchu, zakres i cel planowanej inwestycji, nie przewiduje się negatywnego wpływu na stan środowiska gruntowo – wodnego.
Po przeanalizowaniu możliwości oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia w zakresie aspektów przyrodniczych stwierdzić należy, że w zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary leśne, obszary górskie, obszary przylegające do jezior, obszary wodno – błotne i inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych w tym siedliska łęgowe i ujścia rzek, a także obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody – w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U z 2023 r., poz. 1336). Planowana inwestycja w części realizowana będzie w otulinie Książańskiego Parku Krajobrazowego (zgodnie z art. 5 pkt 14 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody otulina nie jest wprawdzie formą ochrony przyrody, jednak stanowi ona strefę ochronną graniczącą z formą ochrony przyrody i wyznaczona jest indywidualnie dla formy ochrony przyrody w celu zabezpieczenia przed zagrożeniami zewnętrznymi wynikającymi z działalności człowieka), natomiast Książański Park Krajobrazowy znajduje się w odległości około 600 m. Najbliżej położony obszar Natura 2000: specjalny obszar ochrony siedlisk Przełomy Pełcznicy pod Książem (PLH20020) zlokalizowany jest w odległości około 4,5 km. Planowana inwestycja w części położona będzie w korytarzu ekologicznym Góry Stołowe – wschód KZ – 5.
Projektowana inwestycja zlokalizowana jest w granicach jednostki planistycznej gospodarowania wodami – jednolitej części wód powierzchniowych JCWP Pełcznica o kodzie RW6000031348699. Zgodnie z zapisami Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz. U. z 2023 r., poz. 335) JCWP Pełcznica została zaklasyfikowana jako silenie zmieniona część wód o złym stanie wód zagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych jakim jest dobry potencjał ekologiczny i dobry stan chemiczny. Dla JCWP Pełcznica zostało ustanowione odstępstwo z art. 4 ust.4 Ramowej Dyrektywy Wodnej i przedłużono termin osiągnięcia celu środowiskowego JCWP do 2027 r. Odstępstwo polegające na odroczeniu terminu osiągnięcia celów środowiskowych jest związane z tym, że nie są osiągnięte (lub są zagrożone) cele środowiskowe JCWP w zakresie wskaźników: azot ogólny, azot azotanowy, fosfor ogólny, azot amonowy, BZT5, przewodność elektrolityczna właściwa w 20°C, makrobezkręgowce bentosowe. Jest to spowodowane warunkami naturalnymi. Rozpatrywany obszar znajduje się w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) nr 108 o kodzie GW6000108. JCWPd nr 108 charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym i dobrym stanem chemicznym. JCWPd 108 została oceniona jako niezagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych. Teren planowanego przedsięwzięcia znajduje się poza obszarem Głównych Zbiorników Wód Podziemnych. Przedsięwzięcie znajduje się poza obszarami szczególnego zagrożenia powodzią.
Po przeanalizowaniu załączonej do wniosku karty informacyjnej przedsięwzięcia, uwzględniając rodzaj, skalę, lokalizację oraz charakter planowanej inwestycji, która realizowana będzie przy zastosowaniu rozwiązań minimalizujących wpływ dla środowiska oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, nie przewiduje się negatywnego wpływu przedmiotowej inwestycji na stan jednolitych części wód podziemnych (JCWPd) oraz możliwość osiągnięcia celów środowiskowych.
Mając na uwadze powyższe uwarunkowania, wycinkę kilku drzew i krzewów oraz fakt, iż ich usunięcie będzie wykonane poza okresem lęgowym ptaków, tj. od 16 października do końca lutego, a w przypadku konieczności ich wycinku w innym terminie będzie ona prowadzona pod nadzorem specjalisty ornitologa, przedsięwzięcie nie powinno znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko przyrodnicze, w tym na cele ochrony w/w form ochrony przyrody, korytarze ekologiczne oraz różnorodność biologiczną.
Lokalizacja, rodzaj i parametry planowanego zamierzenia oraz odległość od granic Rzeczypospolitej Polskiej eliminują możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Zawiadomieniem z dnia 19.09.2023 r. zawiadomiono Strony o zebraniu materiału dowodowego w sprawie postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia p.n.: „Realizacja prac z zakresu zagospodarowania poscaleniowego, polegających na budowie i przebudowie dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych, w związku z realizacją projektu „Scalenie gruntów wsi Mokrzeszów, gmina Świdnica, powiat świdnicki” w ramach poddziałania „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją o dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014 – 2020 realizowanego na działkach nr 1615, 2399, 1513, 1690, 1921 i 2087 w miejscowości Mokrzeszów, gmina Świdnica, o terminie i miejscu zapoznania się z zebranym w sprawie materiałem dowodowym, a także wypowiedzeniu się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, jak również wniesieniu ewentualnych uwag. W wyznaczonym terminie Inwestor – Starosta Świdnicki wniósł o doprecyzowanie zapisów w zakresie sposobu odwodnienia w brzmieniu: „Z uwagi na brak na obecnym etapie dokumentacji projektowanej dla przedmiotowego przedsięwzięcia, trudno szczegółowo określić sposób odwodnienia dla poszczególnych dróg. Zakłada się, że wody opadowe będą odprowadzane do rowów przydrożnych, zbiorników retencyjno – odparowujących oraz istniejących cieków wodnych. W ramach zadania może wystąpić konieczność budowy nowych przepustów bądź przebudowy istniejących przepustów oraz budowy odcinków kanalizacji deszczowej”. Zapis uwzględniono w całości.
Zgodnie z art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wójt Gminy Świdnica.
Mając powyższe na uwadze, po przeprowadzeniu postępowania orzeczono jak w sentencji.
Powyższą decyzję podano do publicznej wiadomości w formie obwieszczenia umieszczonego na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy w Świdnicy, w miejscowości Mokrzeszów oraz na stronie internetowej www.bip.gmina.swidnica.pl.
Pouczenie
Otrzymują:
Do wiadomości
Sporządziła Anna Jurkiewicz
Załącznik nr 1
Do Decyzji Nr 4/2023
z dnia 02.11.2023
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
„Realizacja prac z zakresu zagospodarowania poscaleniowego, polegających na budowie i przebudowie dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych, w związku z realizacją projektu „Scalenie gruntów wsi Mokrzeszów, gmina Świdnica, powiat świdnicki”” w ramach poddziałania „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowywaniem rolnictwa i leśnictwa” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014 – 2020 realizowanego na działkach nr 1615, 2399, 1513, 1690, 1921 i 2087 w miejscowości Mokrzeszów, gmina Świdnica.
Inwestor - Powiat Świdnicki
z siedzibą 58-100 Świdnica, ul. M. Skłodowskiej- Curie 7
Planowana inwestycja polegać będzie na budowie i przebudowie dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych w miejscowości Mokrzeszów, gmina Świdnica, powiat świdnicki.
Realizacja przedsięwzięcia obejmuje: wykonanie nawierzchni bitumicznej jezdni dróg oraz wykonanie/umocnienie kruszywem poboczy, wykonanie odwodnienia ciągów komunikacyjnych w postaci rowów bądź zbiorników odparowujących, wykonanie mijanek oraz zjazdów na sąsiednie działki, a także nasadzenie jednostronnych zadrzewień przy drodze na odcinku około 0,56 km.
Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest na terenie obrębu ewidencyjnego Mokrzeszów w gminie Świdnica, w powiecie świdnickim, w województwie dolnośląskim. Zgodnie z regionalizacją fizyczno-geograficzną (J. Kondracki, 1994) obszar ten położony jest w Prowincji Masywu Czeskiego, Podprowincji - Sudety z Przedgórzem Sudeckim. Prawie w całości obręb Mokrzeszów leży w zasięgu mezoregionu Obniżenie Podsudeckie, jedynie w południowa część obrębu znajduje się w mezoregionie Pogórze Wałbrzyskie. Planowana inwestycja zlokalizowana jest na działkach o numerach ewidencyjnych: 1513, 1615, 1690, 1921, 2087, 2399.
Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego wygląda następująco:
a) charakterystyka przyległych terenów
Teren wokół planowanego zamierzenia to teren wiejski z dominacją gruntów ornych oraz w mniejszym stopniu zabudowy rolniczej. W bezpośrednim sąsiedztwie nie zlokalizowano terenów leśnych, szkółek leśnych ani wód śródlądowych.
b) obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek
Przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza terenami wodno-błotnymi i obszarami o płytkim zaleganiu wód podziemnych.
c) obszary wybrzeży
W sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary wybrzeża.
d) obszary górskie lub leśne
Planowana inwestycja znajduje się w zasięgu Obniżenia Podsudeckiego, które jest częścią Przedgórza Sudeckiego. Do krawędzi Pogórza Wałbrzyskiego, który wg Wojciecha Walczaka jest najbardziej na północ wysuniętym fragmentem Sudetów Środkowych, jest w linii prostej około 0,5 km. Najbliższe tereny leśne znajdują się w odległości (w linii prostej) około 0,7 km od planowanej inwestycji.
e) obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych
Przedsięwzięcie nie znajduje się w strefie ochronnej ujęć wód i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych.
f) obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody
Z inwentaryzacji przyrodniczej sporządzonej w sierpniu 2022 r. przez A. Ruszlewicz wynika, że w bezpośrednim sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną. Inwestycja nie znajduje się także w sąsiedztwie lub zasięgu obszarów Natura 2000. Jedna z dróg planowanych do przebudowy znajduje się natomiast w zasięgu otuliny Książańskiego Parku Krajobrazowego. Najbliżej położone formy ochrony przyrody to: rezerwat przyrody „Jeziorko Daisy” (około 1,5 km), Książański Park Krajobrazowy (około 0,6 km), pomnik przyrody – głaz narzutowy (około 1,0 km).
g) obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia
Planowana inwestycja nie występuje na obszarze, na którym standardy jakości środowiska zostały przekroczone, jak i przewiduje się w związku z planowaną inwestycją przekroczenia standardów jakości środowiska w stosunku do stanu istniejącego.
h) obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne
Niewielkie odcinki wszystkich dróg planowanych do przebudowy przebiegają przez teren zabudowany, który objęty jest strefą historycznego układu ruralistycznego oraz obszarem obserwacji archeologicznej. Ponadto przy drodze (na działkach 2146, 2147) zlokalizowane jest stanowisko archeologiczne.
i) gęstość zaludnienia
W 2022 r. miejscowość Mokrzeszów liczyła 1003 mieszkańców, co przy całkowitej powierzchni obrębu – 17,1580 km2 daje gęstość zaludnienia na poziomie 58 osób na 1 km².
j) obszary przylegające do jezior
Obszar, na którym realizowane będzie planowane przedsięwzięcie, nie przylega do jezior.
k) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej
Miejsce lokalizacji przedsięwzięcia oraz jego bezpośrednie sąsiedztwo nie znajduje się na obszarze ochrony uzdrowiskowej.
l) wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe
Teren planowanego przedsięwzięcia znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie potoku Kotarba, wzdłuż którego rozciąga się zabudowa wsi Mokrzeszów. Ciek ten jest lewobrzeżnym dopływem Milikówki, która znajduje się w obrębie Jednolitej Części Wód Powierzchniowych PLRW600041348689 „Pełcznica od źródła do Milikówki”. Charakterystyka tej JCWP została przedstawiona niżej na podstawie informacji zawartych w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, który stanowi załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry
Ocena stanu JCWP:
Ocena ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego – zagrożona.
Cel środowiskowy dla JCWP – dobry potencjał ekologiczny i dobry stan chemiczny.
Wg podziału obszaru Polski na 172 jednolite części wód podziemnych (JCWPd) teren lokalizacji planowanego przedsięwzięcia znajduje się w granicach jednostki JCWPd nr 108 – kod PLGW6000108. Położona jest ona w regionie wodnym Środkowej Odry i charakteryzuje się zarówno dobrym stanem chemicznym, jak i dobrem stanem ilościowym, co wpływa na ogólny stan JCW określany jako dobry. Nie zostały zidentyfikowane presje/oddziaływania i zagrożenia antropogeniczne mogące mieć wpływ na stan wód. Celem środowiskowym dla JCWPd jest utrzymanie dobrego stanu chemicznego oraz dobrego stanu ilościowego. Ocenia się, że osiągnięcie tego celu środowiskowego nie jest zagrożone.
Planowana inwestycja realizowana będzie w granicach działek ewidencyjnych stanowiących pasy drogowe, w związku z tym łączna powierzchnia nieruchomości zajętej przez przedmiotowe przedsięwzięcia wyniesie 6,4355 ha. Przyjmując, że szerokość jezdni wynosić będzie co najmniej 3,5 m (szerzej będzie na łukach, w miejscach zlokalizowania mijanek oraz zjazdów na sąsiednie działki), można oszacować, że powierzchnia utwardzona, która zostanie wyłączona z powierzchni biologicznie czynnej, wyniesie co najmniej 0,5915 ha. Ostateczna długość dróg oraz powierzchnia zabudowy będzie wynikać z projektów technicznych.
Sporządziła Anna Jurkiewicz