Postanowienie Wójta Gminy Świdnica dot. przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn.: „Budowa południowo – zachodniej obwodnicy m. Świdnicy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 382”
- Szczegóły
- siedliska przyrodnicze i siedliska gatunków zwierząt wymienionych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 13 kwietnia 2010 r. w sprawie siedlisk przyrodniczych oraz gatunków będących przedmiotem zainteresowania Wspólnoty, a także kryteriów wyboru obszarów kwalifikujących się do uznania lub wyznaczenia jako obszary Natura 2000 (Dz. U z 2014 r., poz. 1713),
- gatunki grzybów, roślin i zwierząt chronionych na mocy rozporządzeń Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej grzybów (dz. U poz. 1408), z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin (Dz. U poz. 1409) i dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt (Dz. U z 2022 r., poz. 2380),
- różnorodność biologiczną, w tym wpływ na lokalne korytarze ekologiczne (np. wzdłuż rzeki Bystrzycy),
- krajobraz.
- tekstowej tych dokumentów – w formacie PDF z możliwością przeszukiwania tekstu oraz w formacie RTFD, DOCX, DOC albo ODT;
- tabelarycznej tych dokumentów – w formacie PDF z możliwością przeszukiwania tekstu oraz w formacie XML, XLSX, XLS albo ODS;
- graficznej i kartograficznej tych dokumentów – w formacie PDF.
Świdnica, dnia 07.02.2025 r.
ZOŚ.6220.03.2024
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 63 ust.1 i ust.4, a także art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U z 2024 r., poz. 1112), a także § 3 ust.1 pkt 62 oraz § 3 ust. 2 pkt 2 w związku z § 3 ust. 1 pkt 62 i § 3 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U z 2019r., poz. 1839) oraz art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( t.j. Dz. U z 2024 r., poz. 572),po rozpatrzeniu wniosku Inwestora – Województwo Dolnośląskie Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu, ul. Krakowska 28, 50 – 425 Wrocław, w imieniu której działa pełnomocnik Pan Michał Schmidt – Lafrentz Polska Sp. z o.o., ul. Kanonierska 22, 60 – 179 Poznań
postanawiam nałożyć obowiązek:
1. przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn.: „Budowa południowo – zachodniej obwodnicy m. Świdnicy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 382”
2. sporządzenia raportu o oddziaływaniu w/w przedsięwzięcia na środowisko w zakresie zgodnym z wymogami art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U z 2024 r., poz. 1112).
Uzasadnienie
W związku z wnioskiem z dnia 29 lipca 2024 roku Inwestora - Województwo Dolnośląskie Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu, ul. Krakowska 28, 50 – 425 Wrocław, w imieniu której działa pełnomocnik Pan Michał Schmidt – Lafrentz Polska Sp. z o.o., ul. Kanonierska 22, 60 – 179 Poznań, o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa południowo – zachodniej obwodnicy m. Świdnicy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 382”, obwieszczeniem z dnia 22 sierpnia 2024 roku strony zostały poinformowane o wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiotowej sprawie.
Planowana inwestycja należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienionych w § 3 ust.1 pkt 62 oraz § 3 ust. 2 pkt 2 w związku z § 3 ust. 1 pkt 62 i § 3 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U z 2019r., poz. 1839), dla których przeprowadzenie oceny o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko może być wymagane.
Zgodnie z art. 75 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U z 2024 r., poz. 1112) organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia jest Wójt Gminy Świdnica. Na podstawie art. 64 ust. 1 w/w ustawy, Wójt Gminy Świdnica zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu, Dyrektora Zarządu Zlewni w Legnicy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świdnicy o opinię, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu postanowieniem z dnia 29.11.2024 roku, znak WOOŚ.4220.525.2024.JS.3 wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a raport winien zawierać elementy wymienione w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U z 2024 r., poz. 1112), ze szczególnym uwzględnieniem wpływu inwestycji na środowisko przyrodnicze, w tym w szczególności na:
Dyrektor Zarządu Zlewni w Legnicy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie postanowieniem z dnia 28.10.2024 roku, znak VL.ZZŚ.1.129.2024.EG wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a raport winien zawierać elementy wymienione w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U z 2024 r., poz. 1112) ze szczególnym uwzględnieniem niżej podanych zagadnień z zakresu ochrony środowiska gruntowo – wodnego w aspekcie oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na stan jednolitych części wód oraz realizację celów środowiskowych:
- przedstawić szczegółowe rozwiązania w zakresie odprowadzania wód opadowych lub roztopowych w km 2+630-2+680 oraz 3+050+5+400 planowanego przedsięwzięcia ze względu na występowanie strefy ochrony pośredniej ujęcia wody podziemnej,
- przedstawić lokalizację przedsięwzięcia na tle obszarów szczególnego zagrożenia powodzią i ujęć wody.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świdnicy postanowieniem nr 154/24 z dnia 4.12.2024 roku, znak ZNS.9022.4.29.2024 stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a raport winien zawierać elementy wymienione w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U z 2024, poz. 1112).
Tutejszy Organ po przeanalizowaniu zgromadzonej dokumentacji uznał, że planowane przedsięwzięcie może znacząco oddziaływać na środowisko i tym samym wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Projektowana inwestycja zlokalizowana będzie w województwie dolnośląski, powiecie świdnicki, na terenie gminy Świdnica oraz miasta Świdnica. Projektowana drogą pełnić będzie funkcję południowo – zachodniej obwodnicy Świdnicy. Inwestycja przewiduje wybudowanie drogi wojewódzkiej nr 382 jednojezdniowej klasy drogi G o szerokości jezdni 2 x 3,5 m. Przewiduje się wykonanie poboczy o szerokości minimalnej 1,25 m (opaska 0,50 m + pobocze gruntowe 0,75m). Początek projektowanej drogi przewiduje się w miejscu istniejącego skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 382 (mała obwodnica) z drogą krajową nr 35 w miejscowości Słotwina, natomiast koniec na wysokości Boleścina, ciągu drogi wojewódzkiej nr 382 – nowo projektowane skrzyżowane. Drogę przewiduje się wykonać w ramach wariantu IC o długości około 8.898 m. Pozostałe rozpatrywane warianty różnią się odchyleniami na przebiegu trasy (wariant 1B o długości około 8.823m) bądź miejscem włączenia do drogi wojewódzkiej nr 382 (wariant 1A o długości około 7.211 m).
W ramach planowanej inwestycji przewidziano przebudowę istniejących dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych. W ramach inwestycji planuje się również budowę i przebudowę dróg dojazdowych obsługujących przyległy teren kategorii D oraz zjazdów publicznych i indywidualnych. Realizacja inwestycji w wariancie przyjętym do realizacji zakłada wykonanie 11 obiektów mostowych (w tym 4 pełniących jednocześnie funkcję przejść dla zwierząt) i 1 przepustu. Projektowana obwodnica Świdnicy odwadniana będzie przy pomocy otwartych rowów trawiastych (na fragmentach umocnionych, gdzie jest to wymagane ze względu na większe nachylenia), skąd następnie woda będzie odprowadzana do 9 zbiorników retencyjnych. Odbiornikami wód opadowych będą projektowane szczelne oraz infiltracyjne zbiorniki, rzeka Bystrzyca i rzeka Piława oraz istniejące rowy melioracyjne.
Zakres inwestycji obejmuje: roboty drogowe takie jak: przebudowa skrzyżowań z drogami wojewódzkimi i krajową oraz z drogami powiatowymi i gminnymi, budowa zjazdów obsługujących przyległy teren, budowa ciągów pieszo – rowerowych, chodników, zjazdów, zatok autobusowych itp., budowa systemu odwodnienia powierzchniowego wraz z przepustami drogowymi, budowa przepustów na rowach drogowych, roboty mostowe takie jak: budowa mostów, budowa wiaduktów, budowa przepustów, budowa przejść dla zwierząt, kanalizacja deszczowa wraz z urządzeniami oczyszczającymi: budowa sieci kanalizacji deszczowej, budowa zbiorników szczelnych oraz infiltracyjnych, urządzenia ochrony środowiska takie jak: budowa bezkolizyjnych przejść dla zwierząt, urządzenia oczyszczające (osadniki i separatory) przed wprowadzeniem wód opadowych lub roztopowych do odbiorników, na obszarze gdzie inwestycja przebiega przez strefę ochrony pośredniej wód, wycinka istniejącej zieleni, nasadzenia, urządzenia bezpieczeństwa ruchu takie jak: bariery ochronne, oznakowanie poziome i pionowe, budowa oświetlenia układu drogowego.
Projektowana obwodnica częściowo przechodzić będzie przez obszary ochrony pośredniej ujęć wód podziemnych oraz w dwóch miejscach (na długości około 50 m w km 2+630 do km 2+680 oraz na długości około 2,35 km od km 3+050 do km 5+400) przecinać będzie strefę pośredniej ochrony wód. Ponadto realizacja inwestycji wiązać się będzie z kolizjami z następującymi sieciami: wodociągową, gazową, kanalizacji sanitarnej, teletechniczną. Projektowana obwodnica krzyżować się będzie z dwiema jednotorowymi napowietrznymi liniami 110 kV relacji Świdnica – Dzierżoniów i Świebodzice – Świdnica w km 6+665 i 6+685. Droga nie koliduje bezpośrednio z obiektami zabytkowymi ani rozpoznanymi stanowiskami archeologicznymi. Inwestycja na znacznej większości trasy przebiegać będzie przez tereny pól uprawnych, pastwisk i łąk oraz częściowo w sąsiedztwie zabudowań mieszkaniowych, a także przecinać będzie kompleksy leśne. Szacuje się, iż w związku z realizacją inwestycji konieczna będzie wycinka około 8,0 ha zadrzewień, lasów i krzewów oraz około 140 sztuk drzew wolnostojących.
Odwadniana będzie do otwartych rowów trawiastych (na fragmentach umocnionych, gdzie jest to wymagane ze względu na większe nachylenia), a następnie woda będzie odprowadzana do zbiorników w celu retencji.
Projektowana obwodnica przebiega przez tereny, na których zlokalizowana jest infrastruktura techniczna. Będzie ona wymagała przebudowy. Na etapie eksploatacji przewiduje się, że konstrukcja inwestycji i użyte materiały sprawią, że będzie ona dopasowana do terenu, na którym jest budowana. Światło mostów gwarantuje swobodny przepływ wód powodziowych o prawdopodobieństwie przewyższenia 0,5% (woda dwustuletnia). W dolinie rzeki Bystrzyca dla ochrony terenów położonych w granicach obszarów szczególnego zagrożenia powodzią zaprojektowano estakadę, niepowodującą piętrzenia wody powyżej projektowanej drogi. Estakada pozwoli na swobodny przepływ wody o prawdopodobieństwie wystąpienia 0,5% nie zmieniając reżimu wodnego doliny rzeki i nie wpływając na powstawanie powodzi. Ponadto wydłużono wiadukt sąsiedni nad istniejącą linią kolejową, umożliwiając przepływ wody powodziowej pod skrajnym przęsłem, która przy stanach wysokich przepływa wschodnią granicą terenu zalewowego. Most nad rzeką Piławą będzie przekraczał przęsłem nurtowym istniejące wały, nie naruszając ich struktury. Przęsła skrajne pozwolą na przeprowadzenie wody powodziowej, która powyżej mostu przedostanie się poza wały, nie powodując zalewania terenów użytkowych. Filary obiektów nad rzeką Bystrzyca i Piława, w obrębie głównego nurtu i starorzecza posadowione będą na palach, co zabezpieczy je przed skutkami rozmyć i naturalnych procesów erozyjnych. Ne etapie realizacji szacunkowa wielkość wykorzystywanej wody do betonu wielkość będzie około 1,0 m³/dobę, czyli 365 m³ na rok, woda wykorzystywana będzie również do celów socjalnych. Odpady powstające przy budowie inwestycji będą na bieżąco wywożone z placu budowy, aby wykluczyć konieczność ich magazynowania w pobliżu drogi. Towarzyszące inwestycji elementy zabudowy tymczasowej (place budowy, składowiska materiałów oraz odpadów, drogi techniczne i dojazdowe, itp.) zostaną zlokalizowane możliwie daleko od brzegów rowów i cieków w celu zapobiegania bezpośredniemu skażeniu wód płynących przez substancje chemiczne, ropopochodne, odpady itp., a także oddziaływaniu na wody przez ich zmącenie (spływ zawierający np. cząstki gliny, pisaku). Składowiska materiałów budowlanych oraz miejsca parkingowe maszyn wykorzystywanych podczas budowy, będą realizowane na utwardzonym podłożu (płyty betonowe). Na etapie budowy powstawać będą ścieki bytowo – gospodarcze. Na placach budowy zostaną zainstalowane przenośne szczelne sanitariaty. Zgodnie z załącznikiem nr 2 Rozporządzenia nr 7/2009 Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu z dnia 10 listopada 2009 r. w sprawie ustanowienia strefy ochronnej ujęcia wód podziemnych z utworów trzeciorzędowych przy ul. Bokserskiej w Świdnicy, inwestycja we wszystkich wariantach częściowo leży na terenach pośredniej ochrony wód (który w całości ma powierzchnię 7,78 km²). Dla układów, w których nie ma możliwości grawitacyjnego odprowadzenia wód zostanie przepompowana do kolejnych zbiorników za pomocą rurociągów tłocznych oraz rowów drogowych, a ostatecznie trafi do rzek lub cieków. Na odcinkach z przekroczeniami dopuszczanych stężeń wykazanych powyżej zakłada się zastosowanie urządzeń podczyszczających. Odpady powstające podczas budowy (masy ziemne, gruz, asfalt) w miarę możliwości wykorzystywane będą na terenie inwestycji, pozostałe przekazywane będą innym posiadaczom, uprawionym do ich przyjęcia i zagospodarowania.
Analizując załączoną do wniosku dokumentację można stwierdzić, że nie przedstawiono ważnych kwestii dotyczących wpływu obwodnicy na teren strefy pośredniej ujęcia wody podziemnej. KIP nie wyjaśnia w sposób szczegółowy zastosowanych rozwiązań w zakresie odprowadzania wód opadowych lub roztopowych na terenie ochrony pośredniej ujęcia wody oraz lokalizacji obiektów mostowych na tle obszarów szczególnego zagrożenia powodzią. Art. 130 ustawy z dnia 20 lipca 2017 roku Prawo Wodne (Dz. U. z 2024r., poz. 1087) informuje, że na terenie strefy pośredniej może być zakazane lub ograniczone wykonywanie robót lub czynności powodujących zmniejszenie przydatności ujmowanej wody lub wydajności ujęcia obejmujących lokalizowanie nowych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Na podstawie przedstawionych informacji zawartych w Kip nie można jednoznacznie stwierdzić, że zamierzenie inwestycyjne pozostanie bez wpływu na środowisko gruntowo – wodne.
Po przeanalizowaniu możliwości oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia w zakresie aspektów przyrodniczych stwierdzić należy, że w zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie występują obszary górskie, obszary przylegające do jezior, a także obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U z 2024, poz. 1478). Najbliżej położony obszar Natura 2000: specjalny obszar ochrony siedlisk Modraszki koło Opoczki (PLH020094) zlokalizowany jest w odległości około 2,3 km.
Przedmiotowa inwestycja częściowo przebiegać będzie w obrębie terenów leśnych, a także w pobliżu cieków wodnych m.in. rzeki Bystrzyca. Dodatkowo w zasięgu oddziaływania inwestycji znajdują się obszary wodno – błotne i inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe i ujścia rzek, tj. priorytetowe siedlisko przyrodnicze 91E0 łegi wierzbowe, topolowe, olszowe i jesionowe (Salicetum albo – fragilis, Populetum albae, Alnenion glutinoso – incanae) oraz olsy źródłowe. Jak wynika z treści przedłożonego Kip w zasięgu oddziaływania inwestycji stwierdzono występowanie sieldisk przyrodniczych m.in. 6510 niżowe i gorskie świeże łąki użytkowane ekstensywnie (Arrhenatherion elatioris), 91E0 łęgi wierzbowe, topolowe, olszowe i jesionowe (Salicetum albo – fragilis, Populetum albae, Alnenion glutinoso – incanae) i olsy źródliskowe – wymienionych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 13 kwietnia 2010 r. w sprawie siedlisk przyrodniczych oraz gatunków będących przedmiotem zainteresowania Wspólnoty, a także kryteriów wyboru obszarów kwalifikujących się do uznania lub wyznaczenia jako obszary Natura 2000. Dodatkowo w obrębie oddziaływania planowanego przedsięwzięcia stwierdzono występowanie chronionych na mocy rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt, gatunków zwierząt, m.in. żaby trawnej Rana temporaria , ropuchy szarej Bufo bufo, jaszczurki zwinki Lacerta agilis, dzięcioła średniego Dendrocopttes medius, gąsiorka Lanius collurio.
Realizacja przedsięwzięcia wiązać się będzie ze znaczną wycinką drzew i krzewów w tym obszarów leśnych (na powierzchni około 8,2 ha), zajęciem nowych niezagospodarowanych terenów i tym samym ze zniszczeniem siedlisk przyrodniczych, siedlisk chronionych gatunków zwierząt oraz ich korytarzy migracyjnych, a także siedlisk i stanowisk roślin wymienionych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie ochrony gatunkowej zwierząt. Ponadto drzewa stanowić też mogą miejsca występowania gatunków porostów – chronionych na mocy rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej grzybów. Poza tym teren ten w szczególności zadrzewienia zlokalizowane w obrębie terenu inwestycji oraz doliny rzeczne, wykorzystywane są przez zwierzęta w trakcie lokalnych migracji albo jako miejsce bytowania (w tym żerowania), w szczególności chronionych gatunków owadów, nietoperzy i ptaków. Realizacja przedsięwzięcia może przyczynić się do zaburzenia funkcjonowania tego terenu co może negatywnie oddziaływać na lokalne środowisko przyrodnicze. Ponadto z uwagi na konieczność budowy obiektów mostowych i prowadzenia prac w obrębie cieków wodnych istnieje możliwość zakłócenia migracji organizmów wodnych, a także może spowodować ubytek siedlisk gatunków zwierząt związanych ze środowiskiem wodno – lądowym, np. płazów.
Planowana droga stanowić będzie nowy element w krajobrazie, a więc z tego względu może wymagać zastosowania działań minimalizujących wpływ na walory krajobrazowe. Weryfikacja siedlisk i żerowisk ptaków oraz stanowiska gatunków chronionych roślin i zwierząt, a także siedlisk przyrodniczych powinna zostać stwierdzona na podstawie inwentaryzacji przyrodniczej wykonanej przed odpowiednich specjalistów w okresie aktywności zwierząt i wegetacji roślin. Inwentaryzacja faunistyczna winna obejmować okres lęgowy ptaków i rozrodczy innych grup zwierząt, dyspersji polęgowej i migracji sezonowych, tak aby właściwie określić znaczenie terenu planowanej inwestycji dla gatunków zwierząt, w szczególności ptaków.
Analiza wpływu przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze winna obejmować etap jego realizacji i eksploatacji oraz winna analizować oddziaływania skumulowane przedmiotowej inwestycji oraz innych przedsięwzięć zlokalizowanych w odległości do 5 km. W przypadku stwierdzenia negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na siedliska przyrodnicze oraz chronione przez funkcjonowanie korytarzy migracyjnych, raport winien zawierać szczegółowy opis wariantowości przebiegu drogi, opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie i ograniczenie negatywnych oddziaływań na w/w elementy środowiska przyrodniczego (np. wskazywać konieczność wykonania dodatkowych przejść dla zwierząt lub/i wygrodzeń), a w przypadku braku możliwości zabezpieczenia siedlisk przyrodniczych oraz stanowisk gatunków chronionych przed zniszczeniem – wskazywać warunki adekwatnej kompensacji przyrodniczej – w rozumieniu art. 75 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r., poz. 54 ze zm.).
Jednocześnie wskazuję, że w myśl § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 17 marca 2022 r. w sprawie formatu dokumentu zawierającego wyniki inwentaryzacji przyrodniczej oraz formatu raportu o oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko (Dz. U poz. 652) dokument zawierający wyniki inwentaryzacji przyrodniczej oraz raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko zapisuje się w części:
Ponadto zgodnie z § 1 ust. 2 w/w rozporządzenia dokumentu zawierający wyniki inwentaryzacji przyrodniczej w części kartograficznej tego dokumentu zapisuje się także w formatach wektorowych SHP lub GPKG wykorzystywanych w systemach informacji przestrzennej.
Głównymi uciążliwościami dla środowiska na etapie realizacji inwestycji będą oddziaływania związane z pracami budowlanymi. Faza budowy będzie wiązać się z emisją hałasu do otoczenia (praca maszyn, urządzeń oraz ciężkiego sprzętu budowlanego), oraz z emisją substancji uwalnianych do powietrza atmosferycznego, z powstawaniem odpadów oraz z przekształceniem powierzchni terenu. Negatywny wpływ na wody podziemne i powierzchniowe oraz na glebę może mieć także prowadzenie prac z użyciem sprzętu i środków transportu. Ponadto etap ten wiązać się będzie z wytwarzaniem odpadów i ścieków. Konieczne jest dokonanie w raporcie identyfikacji zagrożeń oraz zaproponowanie konkretnych działań minimalizujących wpływ inwestycji na wszystkie komponenty środowiska na etapie jej realizacji.
Na etapie eksploatacji planowanego przedsięwzięcia źródłem emisji substancji zanieczyszczających do powietrza będą poruszające się pojazdy. W raporcie należy przedstawić wielkość emisji wszystkich zanieczyszczeń (w tym pyłu PM2,5) z uwzględnieniem natężenia ruchu i emisji jednostkowych. Na załącznikach graficznych należy wyrysować linie rozgraniczające drogi, izolinie stężeń godzinowych i rocznych dla emitowanych substancji. W przypadku wystąpienia przekroczeń wartości dopuszczalnych poza terenem, do którego Wnioskodawca posiada tytuł prawny, należy podać kilometraż drogi, w którym te przekroczenia wystąpiły oraz ich zasięg, jak również zaproponować środki minimalizujące ponadnormatywne oddziaływanie.
Wzdłuż planowanego do przebudowy odcinka drogi znajdują się tereny zabudowy mieszkaniowej podlegającej ochronie akustycznej, są to tereny zabudowy: zagrodowej, jednorodzinnej oraz mieszkaniowo – usługowej. Prognozowane dobowe natężenie ruchu na projektowanej drodze będzie zróżnicowane na poszczególnych odcinkach i będzie kształtować się od około 4983 pojazdów/dobę do około 16.366 pojazdów/dobę na najbardziej ruchliwym odcinku. W celu ograniczenia negatywnego oddziaływania akustycznego na wybranych odcinkach wskazano na konieczność zastosowania ekranów akustycznych.
W raporcie należy przedstawić analizę akustyczną przedstawiającą sposób rozprzestrzeniania się hałasu na etapie eksploatacji. Należy zaznaczyć tereny chronione akustycznie, zgodnie z rodzajami terenów wymienionych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu na środowisko (Dz. U. z 2014 r., poz. 112) oraz faktyczne zagospodarowanie terenu. Należy przedstawić wszystkie dane wejściowe (w tym m.in. wielkość przyjętych wskaźników emisji), które posłużą do obliczenia wielkości emisji hałasu od poruszających się pojazdów, przedłożyć wydruki komputerowe przedstawiające wszystkie dane wprowadzone do programu, którym wykonano symulację rozprzestrzeniania się hałasu wraz z wydrukami otrzymanych wyników w siatce receptorów. Wskazać należy proponowane rozwiązania techniczne i organizacyjne ograniczające emisję hałasu.
Z uwagi na fakt, iż planowana droga przechodzić będzie przez obszary ochrony pośredniej ujęć wód podziemnych oraz przecinać będzie strefę pośredniej ochrony wód należy szczegółowo przeanalizować wpływ inwestycji na środowisko gruntowo – wodne, w tym na w/w obszary ochrony pośredniej.
W związku z powyższym, mając na uwadze rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, skalę przewidywanego oddziaływania, możliwość wystąpienia uciążliwości związanych z emisją pyłu i spalin oraz wytwarzaniem odpadów, możliwość negatywnego oddziaływania przedmiotowej inwestycji, a w szczególności biorąc pod uwagę wpływ na środowisko przyrodnicze ustalono, że zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia, a co za tym idzie sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko. Raport powinien zawierać propozycje rozwiązań oraz zaleceń mających na celu eliminację lub minimalizację negatywnego wpływu na środowisko przedmiotowej inwestycji zarówno na etapie jej realizacji, eksploatacji jaki i likwidacji.
Z uwagi na rodzaj przedsięwzięcia i lokalizację na terenie strefy pośredniej ujęcia wody podziemnej oraz możliwość występowania uciążliwości z powodu jej funkcjonowania, a także lokalizację na terenie obszarów szczególnego zagrożenia powodzią wymagane jest przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko. Ocena oddziaływania na środowisko pozwoli na określenie wpływu przedmiotowej inwestycji na środowisko gruntowo – wodne oraz na stan jednolitych części wód powierzchniowych (JCWP) Jabłoniec o kodzie RW600009134529, który został zaklasyfikowany jako naturalna część wód o złym stanie wód i zagrożone nieosiągnięciem celów środowiskowych oraz JCWP Bystrzyca od zb. Lubachów do zb. Mietków o kodzie RW 600006134499, JCWP Dopływ z Miłochowa o kodzie RW600009134496 które zostały zaklasyfikowane jako silnie zmienione części wód o złym stanie i zagrożone nieosiągnięciem celów środowiskowych oraz jednolita część wód podziemnych (JCWPd) GW6000108 i na realizację celów środowiskowych, określonych w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U z 2023 r., poz. 335). Przedsięwzięcia nie jest zlokalizowane na terenie Głównych Zbiorników Wód Podziemnych.
Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko to również zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa, dotkniętego skutkami lub też mającego interes w podejmowanej decyzji o istotnych zagadnieniach związanych z realizacją projektowanej drogi. Przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko umożliwi również społeczeństwu wzięcie czynnego udziału w postępowaniu oraz umożliwi zapoznanie się z raportem o oddziaływaniu inwestycji na środowisko zawierającym między innymi szczegółowy opis inwestycji, warunków środowiskowych i terenowych oraz wpływ przedsięwzięcia na powietrze atmosferyczne, klimat akustyczny, środowisko gruntowo – wodne, gospodarkę odpadami oraz na zdrowie i życie ludzi.
Lokalizacja, rodzaj i parametry planowanej inwestycji eliminują możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Po przeanalizowaniu zgromadzonego materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie, biorąc pod uwagę rodzaj, skalę przedsięwzięcia, wielkość zajmowanego terenu, zakres robót związanych z realizacją przedsięwzięcia, emisję substancji do środowiska, czas trwania oddziaływania oraz wpływ na środowisko przyrodnicze, Wójt Gminy Świdnica uznał, że planowane przedsięwzięcie może znacząco oddziaływać na środowisko i tym samym zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a raport o oddziaływaniu w/w przedsięwzięcia na środowisko winien być zgodny z wymogami art. 66 ustawy z dnia 3października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w tym winien analizować wpływ inwestycji na środowisko przyrodnicze.
Przeprowadzenie oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko pozwoli na weryfikację skuteczności rozwiązań projektowych mających na celu ograniczenie wpływu zamierzenia inwestycyjnego na środowisko, jak również nałożenie warunków koniecznych do uwzględnienia na etapie eksploatacji przedsięwzięcia oraz wymagań dotyczących ochrony środowiska koniecznych do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o których mowa w art.72 ust.1 ustawy z dnia 3października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
WÓJT GMINY ŚWIDNICA
/-/ Bartłomiej Strózik
Pouczenie
Na postanowienie służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzychu, za pośrednictwem Wójta Gminy Świdnica, w terminie 7. dni od daty doręczenia.
Otrzymują
1. Inwestor
2. Pełnomocnik
3. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu
4. Dyrektor Zarządu Zlewni w Legnicy Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie
5. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świdnicy
6. Sołtys wsi Boleścin, Bystrzyca Dolna, Jagodnik, Komorów, Krzyżowa, Słotwina, Witoszów Dolny
7. Prezydent Miasta Świdnica
8. a/a A. Jurkiewicz